چطور افسردگی بعد از زایمان را پشت سر بگذاریم؟

چطور افسردگی بعد از زایمان را پشت سر بگذاریم؟

افسردگی پس از زایمان نوعی بیماری افسردگی است که مدتی پس از زایمان در زنان ظاهر می شود. البته این مشکل با افسردگی مقطعی که پس از زایمان در زنان مشاهده می شود، متفاوت است. افسردگی مقطعی که باعث بروز احساس اندوه، نگرانی یا خستگی در فرد می‌شود، بسیار شایع است. حدود ۸۰ درصد از مادران این احساسات را برای یک یا دو هفته پس از زایمان تجربه می‌کنند. افسردگی مقطعی کاملاً طبیعی است و معمولاً در عرض چند هفته از بین می‌رود.

افسردگی پس از زایمان بسیار شدیدتر و طولانی‌تر است.  این مشکل در بین ۱۵ درصد از مادران مشاهده می‌گردد. افسردگی پس از زایمان را نباید ساده انگاشت. این بیماری یک اختلال جدی است، اما می‌توان با درمان بر آن غلبه کرد.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

اگرچه احساس بد خلقی یا خستگی پس از زایمان طبیعی است، اما افسردگی پس از زایمان فراتر از آن است. علائم افسردگی پس از زایمان در افراد مختلف و حتی در روزهای مختلف ، متفاوت است. شایع ترین علایمی که در زنان ظاهر می شود شامل موارد زیر هستند :

  • احساس غمگین بودن یا گریه زیاد، حتی زمانی که دلیل خاصی برای آن وجود ندارد
  • خستگی زیاد و ناتوانی در خوابیدن
  • خوابیدن بیش از حد
  • عدم اشتها به غذا خوردن
  • ابتلا به دردها یا بیماری های غیر قابل توضیح مختلف
  • تحریک پذیری، اضطرب یا عصبانیت بی دلیل
  • نوسانات خلق و خوی  به طور ناگهانی
  • فرد احساس می کند که از کنترل خارج شده است
  • کاهش حافظه یا مشکل در به خاطر سپردن اطلاعات
  • عدم علاقه به چیزهایی که فرد قبلاً از آنها لذت می برد
  • فرد احساس می کند که چندان تمایلی به وقت گذراندن با کودک خود ندارد
  • فرد نسبت به خود احساس بی ارزشی و گناه می کند

دوستان و خانواده فرد  ممکن است متوجه شوند که او از آنها و فعالیت‌های اجتماعی کناره گیری می‌کند

علائم افسردگی پس از زایمان معمولا در عرض چند هفته پس از زایمان شروع می شود. گاهی اوقات، افسردگی پس از زایمان تا ماه ها بعد ظاهر نمی‌شود. علائم ممکن است برای یک یا دو روز از بین برود و سپس عود کند. بدون درمان، علائم ممکن است بدتر شوند.

درمان افسردگی پس از زایمان

اگر علائم افسردگی پس از زایمان در فردی ظاهر شود ، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند تا سریع تر تحت درمان قرار گیرد. دو درمان اصلی برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد: دارودرمانی  و روان درمانی . هر کدام را می توان به تنهایی استفاده کرد، اما معمولا زمانی که همزمان استفاده شوند موثرتر هستند.

روان درمانی:

یک روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان می‌توانند به فردی که دچار افسردگی پس از زایمان شده است، مشاوره ارائه دهند. روان درمانی می‌تواند به او کمک کند تا افکار مخرب خود را بشناسد و راهبردهایی برای مقابله  با آنها به کار بگیرد.

خود مراقبتی

این بخش از درمان ممکن است کمی دشوارتر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد. تمرین خودمراقبتی به این معناست که مادر باید در درمان خود مشارکت فعال داشته باشد و به سلامت خود بیشتر اهمیت دهد.

مادر نباید بیش از توانایی خود مسئولیت بپذیرد. در ماه‌های اول پس از زایمان،  مادر و کودک هر دو نیاز به دریافت مراقبت‌های حرفه‌ای و تخصصی دارند و حضور یک پرستار کودک با تجربه یا پرستار بیمار در منزل ، در کنار مادر بسیار سودمند خواهد بود.

روش‌های درمان به اکثر زنان کمک می‌کند تا در عرض شش ماه احساس بهتری داشته باشند، اگرچه ممکن است برای برخی از مادران،  درمان مدت بیشتری طول بکشد. پس از مشورت با پزشک، چند راهکار دیگر نیز وجود دارد که می‌توان برای مقابله با افسردگی پس از زایمان انجام داد:

کاهش مسئولیت‌های خانه

لازم است مادر برای انجام کارهای خانه و امورات منزل از دیگران کمک گرفته و کارهای غیرضروری را رها کند. اولویت این است که مادر از انرژی خود برای رفع نیازهای اولیه خود و نوزاد کوچک استفاده کند.

در این شرایط استفاد از موسسه خدمات پرستاری در منزل می‌تواند یک گزینه عالی برای کمک به مادر افسرده باشد. لازم است پیش از تولد کودک با پیش بینی هزینه پرستار کودک و برنامه‌ریزی برای استخدام یک پرستار کودک با تجربه اقدام نمود.

خواب و استراحت کافی

در شرایطی که مادر نمی‌تواند به بیرون از خانه برود انجام کارهایی مانند حمام آب گرم، خواندن کتاب یا هر چیز دیگری که به او کمک می‌کند تا به آرامش برسد، سودمند خواهد بود. مدیتیشن و ماساژ ممکن است به کاهش تنش و به خواب رفتن مادر کمک کننده باشد.

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال‌ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه‌روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد. کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

 

بیشتر بخوانید:

کمبود ویتامین B۱۲ خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد!

افسردگی با تعداد گلبول‌های سفید خون مرتبط است!

 

telegram2 files