خواب ناکافی احساس پیری را بیشتر می‌کند!

خواب ناکافی احساس پیری را بیشتر می‌کند!

محققان “دانشگاه اکستر” انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند خواب ناکافی در افراد بالای ۵۰ سال با احساس پیری و دیدگاه ناخوشایند و منفی نسبت به سالخوردگی مرتبط است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، سالمندان معمولا شاهد رخ دادن برخی تغییرات در خواب خود هستند و مشکلاتی مانند کیفیت خواب نامطلوب، افزایش خواب منقطع، افزایش زمان صرف شده برای به خواب رفتن و خواب آلودگی در طول روز را تجربه می‌کنند. این تغییرات به دلیل تغییرات بیولوژیکی طبیعی مرتبط با سن و کاهش سلامت بدن که افراد در هنگام سالخوردگی تجربه می‌کنند، رخ می‎‌دهد.

محرومیت از خواب یا نداشتن خواب کافی از عواملی است که در نهایت می‌تواند به سردرگمی و سایر تغییرات ذهنی در این گروه از افراد منجر شود.

اخیرا نتایج مطالعه محققان دانشگاه اکستر نشان داده است که خواب ضعیف در افراد بالای ۵۰ سال با افزایش حس منفی آنها از فرایند پیری و سالخوردگی مرتبط است که این امر نیز به نوبه خود می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت جسمی، ذهنی و شناختی آنها بگذارد.

در این مطالعه، دانشمندان از داده‌های مطالعه هم گروهیPROTECT که شامل داده‌های ۴۴۸۲ فرد ۵۰ سال و بالای ۵۰ سال ساکن بریتانیا بود، استفاده کردند. در آن مطالعات از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا به سوالات مربوط به میزان آگاهی خودشان از تغییرات مرتبط با سن، سن ذهنی، خلق و خو، عملکرد روزانه و مشکلات خواب خود پاسخ دهند.

محققان پس از بررسی‌ها متوجه شدند بسیاری از شرکت کنندگان در بخش سوالات خواب این پرسشنامه از مشکلات خود در این زمینه خبر داده‌اند.

“سرنا ساباتینی”(Serena Sabatini)، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه اکستر گفت: همه ما انسان‌ها با افزایش سن، شاهد تغییرات مثبت و منفی بسیاری در خیلی از بخش‌های زندگی خود خواهیم بود با این حال، برخی افراد تغییرات منفی بیشتری نسبت به سایرین تجربه می‌کنند. اما باید آگاه باشیم که داشتن درک منفی از سالخوردگی می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت جسمی، سلامت روان و سلامت شناختی فرد داشته باشد. یکی از سوالات بی پاسخ در تحقیقات سالخوردگی این است که چه عواملی سبب می‌شوند تا برخی افراد دید منفی‌تری نسبت به همسن و سالان خود به فرایند سالخوردگی داشته باشند.

ساباتینی در ادامه افزود: تحقیقات ما نشان داد افرادی که خواب کافی ندارند احساس سالخوردگی بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند که همین امر بر درک آنها از فرایند سالخوردگی نیز تاثیر گذاشته و آنها درک منفی‌تری نسبت به سالخوردگی دارند. ما باید بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم با این حال، این یافته‌ها می‌تواند نشانه دهنده این موضوع باشد که پرداختن به مشکلات خواب این افراد می‌تواند سبب شود تا آنها درک بهتری از فرایند پیر شدن داشته باشند و اگر این فرایند به درستی درک شود سلامت فرد نیز به خطر نمی‌افتد.

telegram2 files