نوشیدن قهوه کافئین‌دار هم مفید است و هم مضر!

نوشیدن قهوه کافئین‌دار هم مفید است و هم مضر!

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که مصرف قهوه کافئین‌دار، پیامدهای مفید و مضری را برای سلامتی به همراه دارد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهند که قهوه دارای کافئین می‌تواند اثرات کوتاه‌مدت مفید و مضر از جمله افزایش ضربان قلب غیر طبیعی، افزایش فعالیت بدنی و کاهش مدت زمان خواب را برای سلامتی به همراه داشته باشد.

“گریگوری مارکوس”(Gregory Marcus)، پژوهشگر “دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو”(UC San Francisco) و از پژوهشگران این پروژه گفت: قهوه از رایج‌ترین نوشیدنی‌های مورد استفاده در جهان به شمار می‌رود اما اثرات آن بر سلامتی هنوز نامشخص است. اگرچه بیشتر پژوهش‌های بلندمدت، فواید بالقوه نوشیدن قهوه را مطرح کرده‌اند اما این نخستین آزمایش تصادفی برای بررسی پیامدهای فیزیولوژیکی مصرف قهوه است.

مارکوس و همکارانش، ۱۰۰ داوطلب بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند و از آنها خواستند که به مدت دو هفته از دستگاه‌های ضبط مداوم نوار قلب برای ردیابی ضربان قلب، از دستگاه‌های مچی برای ردیابی فعالیت بدنی و خواب و از صفحه نمایش گلوکز برای ردیابی سطح قند خون استفاده کنند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۳۸ سال بود. ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان، زن و ۴۸ درصد، سفیدپوست بودند. همچنین پژوهشگران، نمونه‌های DNA بزاق شرکت‌کنندگان را برای ارزیابی انواع ژنتیکی که ممکن است سوخت و ساز کافئین را تحت تأثیر قرار دهند، بررسی کردند.

سپس، از شرکت‌کنندگان به‌ طور تصادفی خواسته شد که از مصرف قهوه خودداری کنند یا مصرف آن را ادامه دهند. مصرف قهوه، روی صفحه نمایش ثبت شد و پژوهشگران، رفتن شرکت‌کنندگان به کافی‌شاپ‌ها را با ردیاب جغرافیایی دنبال کردند. همچنین شرکت‌کنندگان، پرسشنامه‌های روزانه‌ای را تکمیل کردند تا میزان قهوه‌ مورد استفاده در صبح هر روز را مشخص کنند.
این بررسی نشان داد که مصرف قهوه با افزایش ۵۴ درصدی “انقباض زودرس بطنی”(PVC) مرتبط است. در مقابل، نوشیدن قهوه بیشتر با میزان کمتری از “تندتپشی فوق بطنی”(SVT) همراه بود.
مصرف قهوه، به طور پیوسته با فعالیت بدنی بیشتر و همچنین خواب کمتر مرتبط بود. پژوهشگران، نتایج زیر را به طور مشخص دریافتند؛

●شرکت‌کنندگانی که قهوه مصرف می‌کردند، در مقایسه با روزهایی که قهوه نمی‌نوشیدند، روزانه بیش از ۱۰۰۰ گام اضافی را ثبت کردند.

●دستگاه‌های “فیت‌بیت”(Fitbit) نشان دادند شرکت‌کنندگانی که هنگام روز قهوه می‌نوشیدند، ۳۶ دقیقه کمتر در شب می‌خوابیدند.

●نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه، تعداد ضربان‌های نامنظم قلب را بیش از دو برابر بالا برد.

●مصرف هر فنجان قهوه اضافی، با حدود ۶۰۰ گام بیشتر در روز و ۱۸ دقیقه خواب کمتر در هر شب همراه بود.

●هیچ تفاوتی در میزان گلوکز ثبت‌شده هنگام مصرف قهوه و اجتناب از نوشیدن آن وجود نداشت.

مارکوس گفت: فعالیت بدنی بیشتر که به نظر می‌رسد ناشی از مصرف قهوه باشد، فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو و چندین نوع سرطان. همچنین، افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند. از سوی دیگر، کاهش خواب با انواع پیامدهای نامطلوب روانی، عصبی و قلبی-عروقی همراه است. ضربان‌های غیرطبیعی‌ قلب، خطر بروز فیبریلاسیون دهلیزی را به همراه دارد و ضربان‌های غیرطبیعی‌تر، خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند. این نتایج، رابطه پیچیده میان قهوه و سلامتی را نشان می‌دهند.

شرکت‌کنندگانی که انواع ژنتیکی مرتبط با سوخت و ساز سریع‌تر کافئین را داشتند، با مصرف قهوه کافئین‌دار، ضربان قلب غیرطبیعی‌تری را نشان دادند. هرچه یک فرد براساس ژنتیک خود، سوخت و ساز کافئین را کندتر انجام دهد، با نوشیدن قهوه کافئین‌دار، خواب بیشتری را از دست می‌دهد.

همچنین پژوهشگران به دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا تغییرات صورت گرفته در ورزش یا خواب، بر تاثیر قهوه بر ضربان غیرطبیعی قلب اثر می‌گذارند یا خیر. آنها چنین ارتباطی را شناسایی نکردند.

مارکوس خاطرنشان کرد: از آنجا که قهوه به طور تصادفی به شرکت کنندگان این پژوهش داده شد، می‌توان رابطه علت و معلولی را استنباط کرد. این مشاهدات، طی ارزیابی‌های مکرر روزهای مصرف قهوه در مقایسه با روزهای مصرف نکردن آن انجام شد و نگرانی‌ها را در مورد تفاوت‌های موجود در ویژگی‌های فردی به عنوان توضیحی برای این نتایج از بین برد.

telegram2 files