چگونه استرس می‌تواند برای ما مفید باشد؟

چگونه استرس می‌تواند برای ما مفید باشد؟

 روانشناسان دانشگاه روچستر دریافته‌اند که برخی از دانشجویان از استرس به عنوان تقویت کننده‌ی عملکرد خود استفاده می‌کنند و با وجود استرس کمتر اضطراب دارند و سلامتی بهتری خواهند داشت.

عرق کردن کف دست در حین انجام مصاحبه‌ی کاری، افزایش ضربان قلب قبل از ورود به مکانی خاص و دردهای شکم قبل از امتحانات نهایی، همگی از علائم استرس داشتن هستند و اغلب افراد آن‌ها را در زندگی خود تجربه کرده‌اند.
محققین دانشگاه روچستر تحقیقات جدیدی در زمینه‌ی استرس انجام داده‌اند و نتایج آن‌را در مجله‌ی Journal of Experimental Psychology: General منتشر کرده‌اند. آن‌ها در این مطالعه از بزرگسالان و جوانان داوطلب خواستند تا به جای مانع حساب کردن استرس، از آن به‌عنوان ابزار استفاده کنند. آن‌ها دریافتند که در این شرایط استرس می‌تواند کاهش اضطراب را در پی داشته باشد و به آن‌ها کمک کند تا در امتحانات خود نتایج بهتری کسب کنند. داوطلبین این مطالعه با داشتن استرس توانسته‌اند به طور کل از سلامت روان بهتری برخوردار شوند.
محققین برای اینکه درک داوطلبین از استرس را تغییر دهند، تمرینات خواندن و نوشتن مخصوصی را برای آن‌ها در نظر گرفتند و به آن‌ها یاد دادند که پاسخ استرس در بدن آن‌ها می‌تواند بر روی عملکرد آن‌ها اثر مثبت داشته باشد. آن‌ها در واقع از نوعی «گفتن منجر به اعتقاد» استفاده کردند و به داوطلبین گفتند که استرس مزایا دارد و از آن‌ها خواستند تا مزایای استرس را برای خودشان بنویسند.
معمولاً این تصور وجود دارد که استرس چیزی مخرب است و باید در هر صورت از آن اجتناب کرد، ولی این گزاره در برخی موارد می‌تواند اشتباه باشد، زیرا واقعیت این است که استرس چیزی عادی است و از خصوصیات زندگی مدرن است. به‌عنوان مثال، شخصی که برای بار اول در شرایط استخدام و مصاحبه‌ی کاری قرار می‌گیرد باید استرس داشته باشد.
واکنش‌هایی مانند عرق کردن کف دست و تندتر شدن ضربان قلب کاملاً برای این شخص عادی هستند و در حقیقت کمک می‌کنند اکسیژن به مغز برسد و باعث آزاد شدن هورمون‌های خاصی می‌شود که تخلیه‌ی انرژی را در پی دارند. به هر صورت برای زندگی در دنیای مدرن امروزی نمی‌توان از استرس اجتناب کرد و بهتر است راه استفاده از مزایای آن‌را کشف کرد.
استرس را می‌توان به سادگی پاسخ بدن به هر تقاضای خوب یا بد دانست. هیجان یا اضطراب نیز حالت‌های استرسی هستند. والدین دانش‌آموزان و دانشجویان باید بدانند که استرس داشتن فرزند کاملاً عادی است و می‌توان از آن در جهت رشد فرزندان استفاده کرد. برای این کار باید حمایت کافی از فرزند صورت گیرد. در واقع هیچ کس بدون تجربه‌ی شرایط پُراسترس پیشرفت نکرده است. برای اینکه یک نوجوان یا جوان بتواند رشد کند، آموزش ببیند و موفق شود، باید با کارهای متفاوتی سنجیده شود.
هدف والدین نباید این باشد که فرزندانشان بهترین نمره را در امتحانات کسب کنند، بلکه باید به آن‌ها کمک کنند تا توانایی‌های خودشان را افزایش دهند و محدودیت‌های موجود در این زمینه را از پیش پای آنان بردارند. عادی جلوه دادن استرس برای نوجوانان می‌تواند به آن‌ها یاد دهد که می‌توانند کارهای سخت‌تر دیگری را نیز انجام دهند. کاهش استرس فرزند با از بین بردن موانع در زندگی آن‌ها (مانند حذف امتحان، قرار دادن فرزند در کلاس‌های آسان‌تر) باعث به بیراهه رفتن وی می‌شود.
منبع: مجله علمی ایلیاد

telegram2 files