تحریک مغناطیسی مغز راهی برای تقویت حافظه

تحریک مغناطیسی مغز راهی برای تقویت حافظه

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تحریک مغناطیسی با فرکانس پایین در قسمت خاصی از مغز، شکل گیری خاطرات حافظه اپیزودیک را افزایش می‌دهد.

افزایش سن، زوال عقل و آسیب مغزی می‌تواند ظرفیت خاطرات جدید (خاطرات ما از تجارب شخصی خود) ر ا کاهش دهد، عارضه ای که کارشناسان آن را حافظه اپیزودیک می نامند. محققان در یک پژوهش به بررسی تاثیر پالس های الکتریکی بر قسمت های خاصی از مغز پرداختند که موجب بهبود حافظه اپیزودیک می‌شود.

این گروه با تاکید برا اینکه برای تایید این یافته نیاز به تحقیقات بیشتری است، معتقدند این کشف می‌تواند راهی برای بهبود حافظه در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل ارائه دهد.

حافظه اپیزودیک یا حافظه رویدادی (Episodic memory) خاطره شخص از یک واقعه خاص است. از آنجا که هر فرد دیدگاه و تجربه متفاوتی از یک واقعه دارد، خاطره اپیزودیک وی از آن واقعه بی نظیر است. حافظه اپیزودیک دسته‌ای از حافظه بلند مدت است که شامل به خاطر سپردن رویدادها، موقعیت‌ها و تجربیات خاص است.

حافظه اپیزودیک همچنین به ما این امکان را می دهد که روزانه به طور موثری عمل کنیم، از به خاطر سپردن جایی که تلفن خود را قرار داده ایم تا مواد غذایی مورد نیاز برای خرید در سفر.

توانایی ایجاد خاطرات جدید به تدریج با افزایش سن کاهش می یابد، اما آسیب مغزی و شرایطی مانند بیماری آلزایمر می‌تواند منجر به از دست دادن شدید و ناتوان کننده حافظه دوره ای افراد شود. برخی از داروهای تجویزی می توانند به بهبود حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کنند، اما اثرات آنها محدود و کوتاه مدت است.

به تازگی گروهی از محققان به رهبری دانشگاه گلاسکو در انگلستان دریافتند که می توان با استفاده از پالس های مغناطیسی راه جدیدی برای تقویت حافظه اپیزودیک دست یافت. این تیم در حال تحقیق درباره پدیده ای بودند که به فراموشی اختیاری معروف است و متوجه شدند که احتمالا پالس های مغناطیسی کند حافظه را تقویت می کند.

آنها از فناوری مستقیمی به نام تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای مکرر برای رساندن پالس ها به سمت چپ پیشانی داوطلبان، در منطقه ای به نام قشر پیش پیشانی خلفی جانبی (DLPFC) استفاده کردند.

آنها نتایج خود را در مجله PLOS Biology گزارش کرده اند.

 

منبع: ایسنا

telegram2 files