افسردگی دوره بارداری خطر اختلال روحی را در کودکان افزایش می دهد

افسردگی دوره بارداری خطر اختلال روحی را در کودکان افزایش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد وقتی مادران در دوران بارداری یا بعد از آن دچار افسردگی می شوند، فرزندان آنها نیز در معرض خطر بیشتر ابتلا به اختلال افسردگی قرار می گیرند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، محققان با پیگیری وضعیت بیش از ۵۰۰۰ کودک تا سن ۲۴ سالگی دریافتند کودکانی که مادرشان در طول بارداری یا بعد از زایمان دچار افسردگی شده بود خودشان نیز علائم افسردگی را بیشتر گزارش کردند.

این موضوع هم در نوجوانان و هم در بزرگسال جوان مشخص بود. و نمره افسردگی در میان بزرگسالان جوانی که مادران آنها در طول و پس از بارداری افسردگی داشتند، بالاتر بود.

«کریس رینز»، سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها بیانگر آن نیست که مقصر افسردگی کودکان، مادرانشان هستند. افسردگی بارداری عارضه‌ای است که زنان هیچ کنترلی بر آن ندارند.»

ارتباط افسردگی مادران با افزایش این ریسک در کودکان شأن به خاطر چندین دلیل از جمله آسیب پذیری ژنتیکی در مقابل این اختلال است.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد جوانانی که مادرشان در دوران بارداری افسردگی داشتند، در مقایسه با همتایان شأن، نمره بالاتری در زمینه افسردگی داشتند. این تفاوت در سن ۱۶ سالگی مشخص شد و پس از آن در ۲۴ سالگی افزایش یافت.

این مطالعه همچنین ارتباط بین نمرات افسردگی پدران و علائم کودکان آنها را نیز نشان داد. اگر پدر در طول و پس از بارداری مادر افسردگی داشته باشد، بچه‌های آنها علائم افسردگی بیشتری را در سن ۱۶ و ۲۴ سالگی گزارش کردند.

در حالی که یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ارتباط بین افسردگی والدین و کودکان و نوجوانان آنها وجود دارد اما بدین معنا نیست که کودک والدین مبتلا به افسردگی هم مبتلا به این اختلال می‌شود.

telegram2 files