رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران:هیچ راهی جز بازگشایی مدارس نداریم

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران:هیچ راهی جز بازگشایی مدارس نداریم

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران گفت: اگر قرار است بودجه اضافه تری هزینه کنیم باید این کار بشود تا مدارس باز شود چون در آینده باید هزینه بیشتری برای بهبود شرایط روانی بچه ها بدهیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد حاتمی اظهار کرد: قطعاً آسیب‌های عدم بازگشایی مدارس غیرقابل جبران خواهد بود. من در مقام یک روان شناس می گویم که بزرگترین دغدغه مسئولان کشور امروز باید کودکان و نوجوانانی باشد که مدارسشان این‌همه وقت بسته بوده است.

وی ادامه داد: دوران کودکی و نوجوانی دوران «تحول رشدی» است. تحول فکری، تحول شناختی، تحول اجتماعی و در این سنین رخ می‌دهد. در نوجوانی هویت افراد شکل می‌گیرد و آماده می‌شوند تا به سمت مستقل شدن بروند. این امر، مگر در بستر فعالیت‌های اجتماعی و نقش پذیری‌های اجتماعی میسر نمی‌شود.

دکترحاتمی افزود: اگر کسی ادعا کند در درون خانواده می‌شود دوره تحول رشدی به خوبی طی شود هرگز از او قبول نکنید. در مدرسه ارتباط با دوستان، نقش پذیری ها، قوانین مدرسه، تنبیه و تشویق‌ها، ارتباط با معلم و سبب ایجاد شخصیت فرد می‌شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران، بیان کرد: اگر کسی ادعا کند در درون خانواده می‌شود دوره تحول رشدی به خوبی طی شود هرگز از او قبول نکنید. در مدرسه ارتباط با دوستان، نقش پذیری ها، قوانین مدرسه، تنبیه و تشویق‌ها، ارتباط با معلم و سبب ایجاد شخصیت فرد می‌شود.

دکترحاتمی گفت: این روزها شاید والدین خوشحال باشند فرزندشان در اتاق است و دارد درس می‌خواند اما کسی نمی‌داند آنها در دنیای مجازی در چه فضایی سیر می‌کنند. متأسفانه فضای مجازی به اضافه قرنطینه، باعث شده در یک سال و نیم گذشته رشد اجتماعی خوبی از سوی بچه‌ها شکل نگیرد و شاید ما در آینده با جامعه بیماری رو به رو باشیم.

وی درباره این که اگر در ستاد ملی مقابله با کرونا بودید چه راهکاری را پیشنهاد می‌دادید، گفت: اگر در ستاد ملی مقابله با کرونا بودم می‌گفتم که از ابتدای ۱۴۰۰باید بیشترین فشار گذاشته می‌شد تا واکسیناسیون این قشر خیلی زودتر در اولویت باشد تا مدارس و دانشگاه‌ها در اولویت بازگشایی باشند. هیچ راهی جز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نداریم. حتی علم آموزی در فضای آنلاین هم با تردید رو به روست چه برسد به بحث‌های تربیتی. اگر قرار است بودجه اضافه‌تری هزینه کنیم باید این کار را بکنیم تا مدارس باز شود چون فردا باید هزینه بیشتری برای درست کردن شرایط روحی و روانی این کودکان و نوجوانان بدهیم.

دکترحاتمی تأکید کرد: در حال حاضر در خانه ماندن زیاد و فضای مجازی سبب بروز اختلال‌ها در کودکان و نوجوانان شده است. پر واضح است که نوجوانی سن هویت یابی است. نوجوان پرسشگر است. وقتی معلم و همکلاسی‌هایش در دسترسش نباشند که به پرسش‌هایش پاسخ دهند معلوم نیست کجا و نزد چه کسی در فضای مجازی دنبال جوابش می‌گردد. الان دیگر حتی باید یک مرحله جلوتر بود و مشاور و روان شناس در تک تک مدارس گذاشت.