از کجا شک کنیم که نوجوان یا جوان ما درگیر اعتیاد شده است؟

از کجا شک کنیم که نوجوان یا جوان ما درگیر اعتیاد شده است؟

 نشانه‌های اعتیاد در نوجوانان چیست؟ کدام نشانه ها در ظاهر و رفتار او را جدی بگیریم؟ برای به یقین رسیدن به اعتیاد او چگونه عمل کنیم؟

پزشک و پژوهشگر حوزه اعتیاد  تصریح کرد: نشانه های اعتیاد در نوجوانان می توانند همراه با بروز تغییراتی در رفتار، ظاهر و سلامتی نوجوان همراه باشد و باید هر گونه تغییر در رفتار و حتی ظاهر نوجوان مورد توجه قرار گیرد و خانوداه باید با دقت آنها را مد نظر داشته باشد، باید بدانند که نشانه های اعتیاد را در فرزند و نوجوان خود از روی چه عواملی شناسایی کنند و به همین دلیل چند عامل، نشانه و تغییر در رفتار و ظاهر نوجوان را باید به دقت بررسی کنند.

محمدرضا قدیر زاده افزود: نخستین نشانه که باید به نوجوان در مبحث اعتیاد شک کرد، این است که نوجوان به تازگی درخواست بیش از حد و اندازه  تامین پول از پدر و مادر را دارد و برای گرفتن پول تهیه و خرید مواردی مانند کتاب و” سی دی “و دیگر اقلام را بهانه می کند که قبل از آن تقاضای چنین مواردی را نداشت و این موارد به نظر می رسد که بیش از مصرف او است.

وی ادامه داد:گوشه گیری و انزوا و حتی پر حرفی یکی دیگر از نشانه های احتمال درگیر شدن نوجوان به دام اعتیاد می تواند باشد، به تازگی مشاهده می شود که تغییری دررفتار نوجوان مشاهده می شود که وی نسبت به گذشته گوشه و گیر و منزوی شده است یا اینکه حتی خیلی پر حرف شده، رفتاری که قبل ازاین در وی مشاهد نمی شد و همه اینها می تواند نشانه ای از اعتیاد باشد که موجب تغییر در رفتار وی شده است و باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه مصرف برخی از مواد روانگردان مانند شیشه می تواند موجب کم اجتماعی بودن یا بیش از اندازه پرحرفی در نوجوان شود.

وی خاطرنشان کرد: اشتهای زیاد یا کم اشتهایی هم می تواند یکی از نشانه های اعتیاد در نوجوان باشد، چراکه نوجوان در گذشته این نوع رفتارهای غذایی را نداشت و برخی از مواد اعتیاد آور در مصرف کنندگان موجب ایجاد اشتهای زیاد و یا برعکس موجب کاهش اشتها می شوند.

این پزشک و پژوهشگر حوزه اعتیاد تصریح کرد: یکی دیگر از نشانه هایی که باید به اعتیاد در نوجوان شک کرد شامل :تغییراتی مانند بروز افسردگی یا پرخاشگری در نوجوان است، که نوجوان ما قبل از این آرام و اجتماعی بود، اما بتازگی تغییراتی رفتاری مانند افسردگی و پرخاشگری در او مشاهده می شود.

قدیرزاده گفت : یکی دیگر از مواردی که در تغییرات رفتاری نوجوان می بایست مورد توجه خانواده قرار گیرد این است که مشاهده می شود که نوجوان بر خلاف سابق از عطر و ادلکن و یا برخی از خوشبو کننده های دهان استفاده می کند.

وی افزود:باید توجه داشت که مصرف برخی از مواد اعتیاد آور و روان گردان موجب بوی بد در دهان یا محل زندگی و اتاق نوجوان می شود و نوجوان برای فرار از بوی بد یا اینکه والدین متوجه مصرف وی نشوند، مواد خوشبو کننده برای اتاق یا حتی دهان خود استفاده می کند و همه اینها در صورتی است که نوجوان قبل از این علاقه ای به مصرف بیش از حد یا همیشگی مواد خوشبو کننده را نداشت.

این پزشک و پژوهشگر حوزه اعتیاد تاکید کرد: استفاده از انواع قطره های چشمی برای پوشاندن قرمزی چشم، می تواند یکی دیگر از نشانه های ابتلای نوجوان به اعتیاد باشد که می بایست مورد توجه پدرها و مادرها قرار گیرد، چراکه بسیاری از مواد اعتیاد آور و بخصوص روان گردان ها بعد از مصرف قرمزی چشم برای مصرف کننده را به دنبال دارد.

قدیرزاده خاطرنشان کرد: یافتن وسایل و ابزارهای مشکوک به مصرف مواد مخددر وسایل شخصی نوجوان مانند: کیف یا اتاق یا در جبیب های لباس نوجوان نیزمی تواند یکی دیگر از نشانه های اعتیاد در وی باشد، این لوازم می تواند شامل یافتن سیگار، سیگارهایی که قبلا بازشده و در آن موادی مانند شیشه یا مواد دیگر جاساز شده باشد، فویل آلومینیوم  و یافتن فندک بخصوص فندک با شعله زیاد که در عمل، همه اینها می تواند نشانه های از ابزارهایی برای مصرف مواد مخدر باشد.

وی تاکید کرد: اما با دیدن این نشانه ها بهترین واکنش پدرها و مادرها چه می تواند باشد تا فرزند را از دام اعتیاد نجات داد؟ پیشنهاد می شود نخستین قدم و بهترین روش باید با یک مشاور صحبت کرد تا ببینیم که چطور با به کار بستن روش های درست می توان نوجوان خود را از دام اعتیاد نجات داد.

 

منبع: ایرنا