آیا تا به حال چیزی درباره اثر آفتاب پرست شنیده اید؟

آیا تا به حال چیزی درباره اثر آفتاب پرست شنیده اید؟

 

 

آیا تا به حال متوجه شده اید که مانند افراد اطراف خود عمل و صحبت می کنید؟ یا برخی از شیوه ها ، گفته ها و حتی علایق آنها را به خود جذب کنید؟ اگر این مورد شما را توصیف می کند ، ممکن است فکر کنید که این غیر طبیعی است.

به هر حال، این چنین نیست. این یک پدیده طبیعی به نام اثر آفتاب پرست《 The Chameleon effct 》 است و تقریباً همه آن را تجربه می کنند.

اثر آفتاب پرست یک مصوبه استراتژیک از حرکات و حالات شخص نیست.  همه ما برای ایجاد پیوند صمیمی و دوستی باید از صدا و حرکات فیزیکی شخص دیگری تقلید کنیم. این کار را می توان آگاهانه یا ناخودآگاه انجام داد.

مطالعه مرتبط با اثر آفتاب پرست توسط دو محقق ، TL Chartrand و JA Bargh انجام شد ، جایی که آنها با 72 نفر از افراد آزمایشی دیدار کردند. نیمی از افراد با یک مصاحبه کننده بی طرف تعامل داشتند. نیمی دیگر نیز با مصاحبه کننده ای که سعی در تقلید از حالت طبیعی و حرکات آنها دارد ، ارتباط برقرار کردند. دانش آموزانی که با مصاحبه کننده “تقلید” ملاقات کردند تعاملات بهتری را گزارش کردند و آن مصاحبه گر را دوست داشتنی تر توصیف کردند. این ثابت کرد که تقلید می تواند به عنوان یک استراتژی موثر برای جلب اعتماد و ایجاد روابط مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس مطالعات چارترند و برق در لیست رفتارهای تقلیدی ، وضعیت بدن ، طرز رفتار ، حالت های چهره و تنالیته های صوتی مانند میزان صدا ، قدرت و سرعت گنجانده شده است. همچنین بازتاب کلامی می تواند روشی موثر برای برقراری ارتباط و انتقال دوستی باشد.

برای مثال ، اگر شخص مقابل، از کلمات خاصی مانند “خجالت” یا “اضطراب” استفاده کرد ، شما نیز از این کلمات استفاده کنید ، نشان می دهد که گوش می دهید و احساس می کنید. حتی وقتی وضعیت فردی را به دست می گیرید یا با لحنی مانند آنها صحبت می کنید ، به نظر می رسد آنها پاسخ بهتری به شما می دهند. اکنون ممکن است شما را کسی ببینند که آنها را درک کرده و جهان را به روشی مشابه می بیند.

چرا به آن اثر آفتاب پرست می گویند؟

شاید درک آفتاب پرست به نشان دادن کیفیت طبیعی بودن کمک کند. آفتاب پرست ، رنگ پوست و همچنین الگوی آن را به ترکیبات مختلف تغییر می دهد. سطحی ترین لایه حاوی رنگدانه ها و  لایه زیرین حاوی بلورهای گوانین است. این دو عنصر برای ایجاد استتار که مکانیسم دفاعی در برابر شکارچیان است با هم کار می کنند. این تنها دلیل تغییر رنگ این مارمولک ها نیست. آنها این کار را هم برای سیگنالینگ اجتماعی و هم واکنش نشان دادن به تغییرات دما انجام می دهند. تغییر رنگ نشان دهنده وضعیت فیزیولوژیکی و اهداف آفتاب پرست با سایر آفتاب پرست ها است. رنگهای تیره نشان دهنده همکاری و رنگهای روشن نشان دهنده پرخاشگری است.

اگر اثر آفتاب پرست طبیعی است ، چرا کپی برداری آشکار جواب نمی دهد؟

وقتی مردم متوجه می شوند شما از آنها تقلید می کنید ، در برابر میل شما برای پیوند مقاومت می کنند. اعتماد آنها را از دست می دهید و آنها را ناراحت می کنید یا حتی ممکن است یک رابطه متضاد ایجاد کنید. چه طور ممکنه؟

محققان در UC-San Diego در آزمایش های خود دریافتند که تقلیدهای عمدی در افراد احساس حقارت ایجاد می کند. کسانی که عمداً تقلید می کردند در مقایسه با کسانی که دارای حرکات طبیعی بودند حتی بی لیاقت دیده می شدند.

زمان بندی همه چیز است. کامل کردن زمان تقلید و طبیعی جلوه دادن آن ، در مقابل عمدی و یا بیش از حد استراتژیک بودن ، درک عمیق تری از مردم را شامل می شود.

به عنوان مثال ، اگر در محل کار با یک رییس صحبت می کنید ، جایگاه قدرت وجود دارد.  بنابراین آینه کاری عمدی ممکن است چاپلوسی غیر صادقانه به نظر برسد. این حرکات باید ظریف باشد. حالت و تن صدا ممکن است در این سناریو موثرتر باشد. آینه کاری به درک خوبی از افراد و روابط نیاز دارد!

اگر فردی با همدلی کم سعی در تقلید از شخصی داشته باشد ، نتایج تا حد زیادی منفی خواهد بود.  یک برخورد در آغاز ممکن است اعتماد شخصی را به طور کامل جلب نکند اما با گذشت زمان ، اثر آفتاب پرست (که با همدلی همراه است) ، در بسیاری از موارد به ایجاد دوستی کمک می کند.

 

منبع: تیم ترجمه سایک نیوز

telegram2 files