شناسایی سه هزار و چهارصد وبسایت کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام غیر مجاز فضای مجازی

شناسایی سه هزار و چهارصد وبسایت کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام غیر مجاز فضای مجازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی ،دکتر  محمد باقر حبی معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای سازمان نظام روان شناسی گفت :

مقام معظم رهبری در دیدار اعضا شورای مرکزی میفرمایند:

چقدر خوب است که همه خانوادها اعتماد بکنند به مشاورین و روان شناسان مومن و دارای اخلاق حرفه ای نه هر مشاوری چون مدعیانی هستند که واقعا صلاحیت ندارند.

بر اساس قانون تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

سازمان دو هدف اساسی دارد:

۱_حمایت از حقوق مراجعان به روان شناسان و مشاوران

۲-حمایت از حقوق صنفی روان شناسان و مشاوران است.

بر اساس این دو هدف اساسی وظایف و اختیارات سازمان در حیطه های مختلف تعیین شده است.

وی در ادامه افزود: از ارکان هفت گانه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران، رکن چهارم سازمان نظام روان شناسی،  هیئت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های روان شناسی و مشاوره است؛ که در راستای تحقق دو هدف اساسی این رکن در معاونت انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی وظایفی برایش تعریف شده و توسط معاونت انتظامی پیگیری می شود.

در راستای حمایت از حقوق مراجعان، تمامی روان شناسان و مشاورانی که از سازمان پروانه اشتغال تخصصی گرفته اند و به کار ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره  اشتغال دارند ، موظفند در چار چوب صلاحیت های حرفه ای و نظامنامه  اخلاق حرفه ای عمل نمایند.

در صورتی که تخلفی از روان شناسان و مشاوران ما بر اساس منشور اخلاقی سازمان که مصوب شورای مرکزی است،صورت بگیرد ،در هیئت های رسیدگی مورد بررسی قرار می گیرد و احکامی مطابق با قانون سازمان از تذکر شفاهی تا ابطال کامل پروانه  و محرومیت دائم از اشتغال به مشاوره و روان شناسی در تمام کشور صادر می شود.

دکتر حبی خاطر نشان کرد: لذا ما برای تحقق حمایت حقوق  از مراجعین تلاش می کنیم با دانش افزایی در حیطه اخلاق حرفه ای و نظارت و کنترل بر عملکرد روان شناسان و مشاوران از حقوق مراجعان صیانت نماییم  و در صورت مشاهده و دریافت گزارش مبنی بر بروز تخلفات  موارد پس از بررسی و احراز تخلف در هیئت های بدوی و تجدید نظر برخورد قانونی می شود و تاکنون ده ها پرونده درطی جلسات متعدد و صرف صدها ساعت کار کارشناسی، رسیدگی شده و احکام آن صادر شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت :

در راستای هدف دوم سازمان یعنی حمایت از حقوق صنفی روان شناسان و مراجعان طبیعی است که اعضای محترم سازمان از سازمان توقع داشته باشند که افرادی که واجد صلاحیت های لازم نیستند ،در این حیطه اجازه ورود و اشتغال نداشته باشند.

دکتر حبی  مرتبط با رصد فضای مجازی خاطر نشان کرد : در معاونت انتظامی سازمان در راستای تحقق بند سوم از اهداف سازمان مبنی بر حمایت از حقوق صنفی روان شناسان و مشاوران ضمن رسیدگی به شکایات واصله، اقدام به رصد فضای مجازی نموده است و به خصوص در ماه های اخیر به دلیل پاندمی کووید-۱۹ افراد زیادی که عمدتا هم از تخصص و دانش لازم برخور دار نیستند در فضاهای مجازی فعال شده اند و در اخرین گزارش از همکاران  ۳۴۰۰ تا پیج ،کانال،صفحه و سایر کانال های ارتباطی فضای مجازی رصد شده است و افراد متناسب با اینکه از چه نوع ویژگی های تحصیلی و تخصصی برخوردار هستند شناسایی شده  تحت رسیدگی قرار دارند. و با نظارت کارشناسان حقوقی و هماهنگی با مقامات قضایی و انتظامی  و ارجاع به مراجع ذی صلاح موارد تخلف رسیدگی می شود

معاونت انتظامی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در مورد تحقق صیانت از حقوق روان شناسان افزود:  تلاش می کنیم با همکاری دستگاههای نظارتی و قضایی و انتظامی محیط و فضای خدمات روان شناسی برای افراد فاقد صلاحیت ناامن باشد.

در صورتی که  افراد بدون احراط صلاحتهای حرفه ای و مجوزهای لازم وارد مداخلات روان شناسی و روان درمانی شوند رفتار  مجرمانه تلقی می شود طبیعی است که  پرونده های آن ها توسط مراجعین ذی صلاح بررسی و برخورد قانونی می شود، برای اینکه از حقوق صنفی روان شناسان و مشاوران صیانت شود، سازمان به افراد فاقد صلاحیت و فاقد مجوز نمی تواند اجازه دهد که در این فضا وارد شوند و کار غیر تخصصی انجام دهند و به سلامت روانی افراد آسیب وارد کنند.

واحد بازرسی و رسیدگی به تخلفات معاونت انتظامی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره  به صورت تمام وقت آماده دریافت گزارشات از طریق راه های ارتباطی زیر می باشد:

تلفن شکایات: ۰۲۱۶۶۹۰۳۵۴۴

واتس اپ:۰۹۹۱۷۱۵۶۹۶۵

ایمیل:bazrasi@pcoiran.ir

وی افزود :لذا از همکاران روان شناس و مشاور

انتظار همکاری داریم تا با شناسایی و معرفی افراد و مراکز  فاقد صلاحیت به معاونت انتظامی جازه ندهند که بتوانند وارد این عرصه تخصصی شوند و سلامت روانی جامعه را به خطر بیاندازند. همچنین از احاد مردم و متقاضیان دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره تقاضامندیم  که به روان شناسان و مشاورانی مراجعه نمایند که از مجوز فعالیت آنها و احراز صلاحیت های های حرفه ای آنها توسط سازمان مطمئن باشند.


telegram2 files