تصویب سند سلامت روانی-اجتماعی دانشجویان در سال جاری

تصویب سند سلامت روانی-اجتماعی دانشجویان در سال جاری

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم از تصویب و ابلاغ سند سلامت روانی- اجتماعی دانشجویان در سال جاری خبر داد و گفت: تصویب جایگاه دفاتر مشاوره در هیات های امنای دانشگاه ها، فعالیت مراکز مشاوره موجب تحولی اساسی در این عرصه خواهد شد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر مجید صفاری نیا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ارایه آموزش های تخصصی به کارشناسان مراکز مشاوره به صورت منظم و مستمر در هشت سال گذشته پیگیری شد به صورتی که تعداد کارگاههای آموزشی از ۳۶۳۰۷ نفر ساعت در سال ۹۳ به ۴۶۶۴۲ نفر ساعت در سال ۹۹ افزایش یافت.

وی افزود: این دفتر همواره برگزاری کارگاه ها و برنامه های آموزشی (مشاوره دانشجویی ) ویژه دانشجویان را دنبال کرده است، گفت: در سال ۱۳۹۳تعداد ۵۷۶۹۷۲  نفر ساعت کارگاه و برنامه آموزشی توسط دفتر مشاوره و سلامت در دانشگاه‌ها برگزار شد که تعداد این کارگاهها در سال ۹۹ به ۶۳۵۷۹۶ نفر ساعت افزایش یافت.

دکتر صفاری نیا با تاکید بر نقش دانشجویان در پیشبرد برنامه های دفتر مشاوره و سلامت گفت: در همین راستا در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰۰ کانون همیار سلامت در دانشگاه‌ها شکل گرفت که با استقبال دانشجویان، در سال ۹۹ تعداد این کانون ها از ۴۸۸ کانون پیشی گرفت.

وی تاکید کرد: در بخش بهداشت نیز استفاده از ظرفیت دانشجویان مورد پیگیری قرار گرفت و در سال ۹۷ تعداد ۴۰ کانون همیار بهداشت در دانشگاه‌ها تاسیس شد که در کمتر از سه سال بیش از دو برابر رشد کرد و در سال ۹۹ تعداد ۸۷ کانون همیار بهداشت در دانشگاه‌ها فعال بود.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه در صورت مراجعه به مراکز مشاوره، دانشجویان به صورت رایگان مورد معاینه و تحت درمان(ویزیت) قرار می گیرند گفت: در سال های اخیر به صورت میانگین سالانه ۱۴۰ هزار دانشجو توسط پزشکان مورد معاینه قرار گرفتند.

وی افزود: مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها برگزاری کارگاه های آموزشی برای مشاوران مراکز را از برنامه های دایمی خود می دانند واز سال ۹۲ تاکنون به صورت میانگین سالانه ۱۳۳ هزار نفر ساعت کارگاه آموزشی برگزار کرده اند.

دکتر صفاری نیا با اشاره به رسالت سنگین مراکز مشاوره در دوران کرونا گفت: علاوه بر مشاوره های تلفنی ومجازی متعددی که در دانشگاه‌ها انجام شد؛ دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با همکاری دفاتر مشاوره ومراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها، طرح های سراسری، کمپین در خانه می مانیم، مسابقه ملی سایکوماسک، نوروز کرونایی، احوالپرسی از دانشجویان و غربالگری و تب سنجی دانشجویان را انجام داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، وی ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۰ با تصویب و ابلاغ سند سلامت روانی – اجتماعی دانشجویان توسط وزارت علوم و تصویب جایگاه دفاتر مشاوره در هیات های امنای دانشگاهها، فعالیت مراکز مشاوره شاهد تحولی اساسی شود.

telegram2 files