عروسک‌بازی عامل تقویت همدلی و پردازش اطلاعات اجتماعی در کودکان

عروسک‌بازی عامل تقویت همدلی و پردازش اطلاعات اجتماعی در کودکان

 گروهی از محققان دانشگاه کاردیف(Cardiff University) برای اولین بار از علوم اعصاب برای بررسی تاثیر عروسک‌بازی بر کودکان استفاده کردند. در یک مطالعه ۱۸ ماهه این گروه فعالیت مغزی ۳۳ کودک بین چهار تا هشت سال را طی عروسک‌بازی کنترل کرد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محققان دریافتند که عروسک بازی قسمت‌هایی از مغز را فعال می‌کند که به کودکان اجازه می‌دهد مهارت‌های همدلی و پردازش اطلاعات اجتماعی را رشد دهند؛ حتی زمانی که آنان به‌ تنهایی بازی می‌کنند. به ‌علاوه آنان شاهد کاهش شدید فعالیت این قسمت مغز زمانی که کودکان به‌تنهایی بازی‌های رایانه‌ای می‌کردند، بودند.

محقق ارشد این تحقیق دکتر سارا گرسون، مدرس ارشد مرکز علوم رشد انسانی دانشگاه کاردیف، اظهار کرد: این یافته کاملا جدید است. نتایج این تحقیق نشان داد که بازی با عروسک، شیار گیجگاهی فوقانی خلفی(pSTS) را فعال کرده و به کودکان کمک می‌کند تا برخی از مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز در آینده را تمرین کنند.

دکتر گرسون و همکارانش از یک فناوری نوین تصویربرداری عصبی طیف‌سنجی با عملکردی شبیه مادون‌قرمز(fNIRS) برای اسکن فعالیت مغز در زمان حرکت آزادانه کودکان استفاده کردند. آنان دریافتند که PSTS، ناحیه‌ای از مغز که با پردازش اطلاعات اجتماعی مانند همدلی مرتبط است، حتی وقتی کودکان به ‌تنهایی با عروسک‌بازی می‌کنند، صرف‌نظر از جنسیت، فعال می‌شود.

دکتر گرسون بیان کرد: ما وقتی به دیگران فکر می‌کنیم، از این ناحیه مغز استفاده می‌کنیم؛ خصوصا وقتی به افکار یا احساسات شخص دیگری فکر می‌کنیم. عروسک‌ها کودکان را تشویق می‌کنند تا برخلاف گفته‌ها، حل مساله یا ساخت بازی یا دنیای خیالی کوچک خود را بسازند. آن‌ها کودکان را تشویق می‌کنند تا در مورد افراد دیگر و چگونگی تعامل با یکدیگر فکر کنند.

این نخستین مرتبه‌ای است که در یک مطالعه از داده‌های تصویربرداری عصبی جهت برجسته‌سازی نحوه فعال شدن مغز هنگام بازی‌های طبیعی عروسکی استفاده می‌شود. به‌ این ‌ترتیب محققان می‌گویند این گامی رو به ‌جلو در درک رشد علوم از این نوع بازی است.

در این مطالعه بازی به بخش‌های مختلف تقسیم شد تا گروه کاردیف بتوانند فعالیت مغز، مربوط به هر نوع بازی را به ‌طور جداگانه ثبت کنند؛ بازی با عروسک‌ها به‌ تنهایی، بازی با عروسک‌ها به همراه شخص دیگری(دستیار تحقیق)، بازی با رایانه به ‌تنهایی و بازی با رایانه همراه با شخصی دیگر(دستیار تحقیق). عروسک‌های مورد استفاده شامل طیف متنوع و دسته‌بندی‌های مختلف بود. بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از بازی‌هایی انجام می‌شود که به کودکان امکان تصمیم‌گیری و خلاقیت می‌دهد(نه از آن نوع بازی‌هایی مبتنی بر یک هدف یا قانون ثابت است) تا تجربه بازی مشابه عروسک بازی را فراهم کنند.

این مطالعه نشان داد هنگامی‌که کودکان به‌ تنهایی با عروسک بازی می‌کنند، میزان فعال شدن pSTS به‌اندازه فعال شدن این قسمت هنگام بازی با دیگران است اما هنگامی‌که کودکان بازی‌های رایانه‌ای را به‌ تنهایی انجام می‌دهند، فعالیت PSTS بسیار کمتر است حتی اگر این بازی‌ها دارای عنصر خلاق قابل ‌توجهی باشد.

محققان می‌گویند: این مطالعه اولین گام برای درک تاثیر عروسک‌بازی است و برای اطمینان به این یافته‌های اولیه تحقیقات بیشتری لازم است.

یافته‌های این مطالعه در مجله Frontiers in Human Neuroscience منتشرشده است.

 

بیشتر بخوانید:

ایده‌های بازی برای تشویق احساسات کودک

چرا بازی کردن برای کودکان مهم است؟

telegram2 files