تاثیر خواب در واکنش به اتفاقات خوب و بد

تاثیر خواب در واکنش به اتفاقات خوب و بد
 تحقیقات جدیدی که در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده، ثابت کرده است که اگر یک شب خواب کوتاهی داشته باشید، روز بعد از آن به رخدادهای پُراسترس واکنش احساسی‌تری نشان خواهید داد. این نتیجه از اهمیت و کاربرد زیادی برخوردار است، زیرا دانشمندان در مطالعات گذشته نشان داده بودند که عدم توانایی در حفظ احساسات مثبت در زمان استرس، می‌تواند احتمال بروز التهاب در بدن را باعث شود و حتی مرگ زودرس را نیز در پی دارد.
دکتر «نانسی سین» از بخش روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید: «زمانی که مردم چیز مثبتی مانند در آغوش گرفتن یا گذراندن زمان در طبیعت را تجربه می‌کنند، کل طول روز را احساس خوشحالی می‌کنند، ولی ما دریافتیم که اگر یک فرد شب را کمتر از حالت عادی خود خوابیده باشد، احساسات مثبت وی نسبت به رخدادهای مثبت نیز کمتر می‌شود.»
مردم معمولاً رخدادهای پُراسترسی را در زندگی روزمره‌ی خود تجربه می‌کنند که از بین آن‌ها بحث و جدل با دیگران، تنش‌های اجتماعی، کار و استرس‌های درون خانواده بیشترین عمومیت را دارند. زمانی که فرد کمتر از حالت عادی خوابیده باشد، پاسخ وی به این رخدادهای پُراسترس با از دست دادن بیشتر احساسات مثبت همراه است.
دکتر سین و همکارانش با جمع‌آوری داده‌های مربوط به ۲۰۰۰ نفر، نحوه‌ی پاسخ آن‌ها به رخدادهای مختلف پس از کمتر خوابیدن شبانه را مورد آنالیز قرار دادند. شرکت کنندگان از طریق تلفن، نحوه‌ی واکنش خود به رویدادهای روزانه و میزان خواب شب قبل از آن‌را به اطلاع محققین می‌رساندند.
دکتر سین می‌گوید: «ساعت خواب پیشنهادی برای شب حداقل ۷ ساعت است، ولی از هر سه نفر بزرگسال یک نفر از این استاندارد پیروی نمی‌کند. مطالعات متعددی نشان داده است که کمبود خواب باعث اختلالات ذهنی و حتی مرگ زودرس می‌شود. ما نیز اکنون ثابت کرده‌ایم که کمبود خواب می‌تواند بر روی رفتارهای روزانه‌ی انسان نیز تاثیر داشته باشد. کسانی که دچار بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان هستند، واکنش‌های بدتری به شرایط پُراسترس دارند. ما مایل بودیم بدانیم که آیا خواب طولانی‌تر می‌تواند در نوع پاسخ این افراد به رویدادهای روزانه موثر باشد یا خیر؟ ما ثابت کردیم که خواب‌ طولانی‌تر باعث می‌شود مبتلایان به بیماری‌های مزمن به رویدادهای مثبت، پاسخ بهتری بدهند.»
منبع: مجله علمی ایلیاد
بیشتر بخوانید:

telegram2 files