آیا پیش‌بینی ابتلا به افسردگی با اندازه‌گیری تغییرات ضربان قلب امکان پذیر است؟

آیا پیش‌بینی ابتلا به افسردگی با اندازه‌گیری تغییرات ضربان قلب امکان پذیر است؟

محققان دانشگاه گوته فرانکفورت دریافتند با اندازه‌گیری تغییرات ضربان قلب در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته می‌توان با دقت بالایی احتمال ابتلای شخص به افسردگی را تشخیص داد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایرنا، این تحقیقات با کمک ۱۶ داوطلب مبتلا به اختلال افسردگی ماژور (MDD) و ۱۶ داوطلب سالم انجام گرفت. محققان ضربان قلب این افراد را به مدت ۴ روز و سه شب با استفاده از یک ابزار ECG کوچک اندازه‌گیری کردند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این بررسی‌ها محققان توانستند افراد افسرده و سالم را با دقت بیش از ۹۰ درصد شناسایی کنند.

در این تحقیقات مشخص شد ضربان قلب پایه افراد مبتلا به افسردگی بالاتر از سایرین بوده و تغییرات ضربان قلب آن‌ها کمتر است. در واقع قلب افراد افسرده بین ۱۰ تا ۱۵ مرتبه در هر دقیقه بیش از افراد سالم ضربان دارد. این تحقیقات نشان می‌دهد تغییرات ضربان قلب، یک نشانگر زیستی برای افسردگی است.

افسردگی یک اختلالخلقی است که با احساس غم و اندوه و بی‌انگیزگی همراه است. افسردگی بر نحوه تفکر، احساسات و رفتار تاثیرگذار است و در موارد شدید بر سلامت فیزیکی بیمار نیز تاثیر می‌گذارد. برخی افراد به غلط بر این باورند که افسردگی تلقین ذهنی شخص است، باید گفت این حالت روحی کاملا جدی بوده و می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.
علاوه بر سلامت روحی و جسمی بیمار، روابط عاطفی و شغلی نیز در معرض خطر قرار دارند و به همین دلیل آشنایی با علائم افسردگی و پیشگیری از بروز آن برای تمام افراد حائز اهمیت است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهم  ترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می‌شود. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می‌تواند در این امر دخیل باشد.افسردگی در مراحل اولیه قابل شناسایی و درمان است.

مهم ترین علایم افسردگی عبارتند از:
-احساس غم، اندوه، پریشانی و ناامیدی به صورت مستمر
-تحریک‌پذیری عصبی حتی در مواجهه با مسائل کم اهمیت
-بی‌علاقگی و عدم تمایل نسبت به انجام امور عادی، شرکت در جمع دوستان و خانواده، تفریح، ورزش و کارهای گروهی
-اختلال خواب شامل کم‌خوابی یا پرخوابی
-احساس خستگی مزمن و کمبود انرژی
-کاهش یا افزایش اشتها
-کاهش یا افزایش وزن
-احساس سردرگمی، بی ارزش‌بودن، بی حوصلگی و احساس گناه
-بروز دردهای ناگهانی و مشکلات جسمی جدید از قبیل درد پشت و سردرد
-عدم تمرکز
-اضطراب
-اختلال در قدرت تصمیم‌گیری و حافظه
-تکرار افکار مرگ و خودکشی
گزارش کامل این تحقیقات در کنگره مجازی کالج اروپایی عصب‌روانپزشکی ارائه شده است.

 

بیشتر بخوانید:

خلق تنگ در دوران کرونا را با اختلال افسردگی اشتباه نگیرید!

آیا کودکان هم افسردگی می گیرند؟

telegram2 files