مشاوره‌های رایگان روان شناسان و مشاوران در طرح درمان استرس، اضطراب و سوگ کرونا

مشاوره‌های رایگان روان شناسان و مشاوران در طرح درمان استرس، اضطراب و سوگ کرونا

سرعت بالای شیوع کرونا و نیز ناشناخته بودن بیماری ناشی از آن دو عامل مهمی بود که سبب شد تا گروهی از افراد در مواجهه با آن دچار استرس، اضطراب و رفتارهایی از این دست شوند، گروهی دیگر نیز در این ایام با غم از دست دادن عزیزانشان مواجه شده بودند و تاب آوری روانی شان کاهش پیدا کرده بود. همه این موارد سبب شد تا موسسه آموزش عالی مدت که برگزارکننده دوره‌های آموزش عالی روانشناسی حرفه‌ای است ایده‌ای را برای کمک به این دسته از شهروندان اجرایی کند؛ طرح رایگان درمان سندروم اضطراب و سوگ کرونا.

سید مجتبی باقری، نایب رییس هیات مدیره موسسه آموزش عالی روانشناسی حرفه‌ای مدت در گفت‌وگو با تهرانیار، درباره اجرای این ایده گفت: در ایام کرونا به واسطه آنچه که در راستای وظیفه انسانی و عمل به مسئولیت اجتماعی تصمیم به اجرای طرحی گرفتیم تا بر اساس آن از فشارها و مشکلات روحی شهروندان در مواجهه با این بیماری بکاهیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا خدماتی را به شکل داوطلبانه و رایگان در بخش سلامت روان انجام دهیم.

وی ادامه داد: در این خصوص با دکتر محمد علی بشارت که رویکرد درمانی پی‌تی‌سی را در ایران پایه گذاری کرده‌اند، همکاریمان را آغاز کردیم و طی فراخوانی از افراد مسلط به این رویکرد خواستیم تا در صورت تمایل با دکتر بشارت و موسسه مدت همکاری داشته باشند که خوشبختانه در نهایت ۸۵ همکار متخصص روانشناس و مشاور بصورت داوطلبانه و خیرخواهانه با طرح همراه شدند.

باقری ادامه داد: پس از آن از داوطلبین محترم خواستیم تا زمان آزاد خود را که می توانند به این موضوع اختصاص دهند اعلام کنند و ما این زمان را به همراه شماره تماس اختصاصی هر فرد در سایت موسسه مدت اطلاع رسانی کردیم تا افرادی که خود را در معرض آسیب ها و مشکلات روحی ناشی از اضطراب یا سوگ کرونا می دیدند با آنها بصورت رایگان تماس بگیرند.

نایب رییس هیات مدیره موسسه آموزش عالی مدت با بیان اینکه در همان روزهای نخست شیوع کرونا توانستیم تا طرح درمان استرس و اضطراب کرونا را به شکل کاملارایگان اجرایی کنیم، گفت: خوشبختانه خدماتی که به شهروندان ارائه شد، نتایج خیلی خوبی به دنبال داشت و همین رضایت شهروندان سبب شد تا افراد بیشتری با مشاوران این طرح تماس بگیرند. حدود سه هفته بعد طرح مقابله با مشکلات روحی ناشی از سوگ کرونا را هم اجرا کردیم که آن هم نتایج خوبی داشت.

وی با اشاه به همکاری شهرداری تهران با این طرح خاطرنشان کرد: طرح را به سازمان مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ارایه کردیم که آن مجموعه اقدام به حمایت معنوی از طرح کردند. مدتی بعد اداره کل سلامت شهرداری تهران هم پای کار آمد و با طرح همکاری کرد. اعلام کردیم که سازمان ها و نهادهایی که می‌خواهند از این طرح حمایت کنند صرفا اطلاع رسانی را انجام دهند و در نهایت با اطلاع رسانی های انجام شده و همراهی چندین مجموعه دیگر خدماتمان را به افراد بیشتری از جامعه هدف که عموم مردم بودند ارائه کردیم.

باقری درباره جزئیات و شیوه این خدمات نیز گفت: این خدمات به شکل مشاوره های تلفنی بود که افراد با روانشناس ها تماس می گرفتند و مشاوره های استرس، اضطراب کرونا و سوگ و … را دریافت می کردند در این میان برای هر فرد یک پروفایل اختصاصی از سوی همکارانمان درست شده بود تا خدمات خیلی بهتر به وی ارائه شود. درباره شیوه درمان هم باید عرض کنم که این شیوه درمانی منحصر به فرد می باشد و توسط استاد ارجمند آقای دکتر محمد علی بشارت ابداع شده و به نسبت سایر رویکردهای درمانی خیلی سریع جواب می‌دهد و افراد دریافت کننده خدمات، طی چندجلسه جلسه به درمان و به مرحله پایدار می‌رسیدند.

وی درباره تداوم فعالیت طرح نیز گفت: این طرح همچنان فعال است و افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایت موسسه به جدول شماره تماسی که داوطلبان اعلام کرده‌اند دسترسی پیدا کرده و در ساعات و روزهای مشخص شده خدمات مشاوره دریافت کنند. در اینجا لازم می دانم از همکاران عزیز و فرهیخته ام، روانشناسان و مشاورانی که خالصانه و صادقانه در این طرح مشارکت کرده اند صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم و توفیقاتشان را از درگاه خداوند متعال مسألت نمایم.

لینک مراجعه به سایت : اینجا کلیک کنید

منبع:  تهرانیار


telegram2 files