ارتباط تنگاتنگ هیجانات افراد با سیستم ایمنی بدن

ارتباط تنگاتنگ هیجانات افراد با سیستم ایمنی بدن

 رئیس بیمارستان شهید بهشتی زنجان گفت: هیجانات و تعارض‌ها، ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی دارد.

رامین ملکی ، در رابطه با کنترل هیجانات و تعارض‌ها برای پیشگیری از ضعف سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: افراد باید هیجانات و تعارض‌ها را کنترل کنند، زیرا هیجانات و تعارض‌ها ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن دارد و همه باید در این وضعیت تمرکز بیشتری بر نکات مثبت زندگی و به مواردی که به دلیل قرنطینه از دست دادیم، تمرکز نکنند.

وی در رابطه با تکنیک‌های کنترل استرس و مدیریت نگرانی و اضطراب ناشی از ویروس کرونا، افزود: رعایت مسائل بهداشتی، شست‌وشوی منظم دست، استفاده از وسایل حفاظت فردی و رعایت فاصله اجتماعی به کنترل استرس و مدیریت نگرانی و اضطراب ناشی از ویروس کرونا و ایجاد اعتماد به نفس و اعتقاد کمک می‌کند که همین اعتماد افراد را کمتر در مواجهه با ویروس قرار داده و به بهبود شرایط روحی و روانی، استرس‌ها و تنش‌های درونی می‌تواند کمک کند.

این مسئول تصریح کرد: افراد زمانی که در قرنطینه هستند با بستگان، دوستان و کسانی که تمایل صحبت با آن‌ها را دارند، می‌توانند در فضای مجازی صحبت کرده و مشکلات خود را بیان کنند تا با کنترل این هیجانات و استرس‌ها، تخلیه روانی روحی انجام شود.

متخصص روان‌پزشکی با بیان اینکه در کنار این مسائل، می‌توانیم از تکنیک‌های آرام‌سازی، ریلکسیشن و مدیتیشن استفاده کنیم، ادامه داد: باید حواس‌مان باشد که از منابع خبری با منبع موثق و درستی استفاده کنیم تا اشتغال ذهنی را کم کرده و سعی کنیم با مرور کمتر اخبار منفی، از باز نشر و انتشار آن در فضای مجازی نیز خودداری کنیم.

ملکی با تاکید بر اینکه باید کمک کنیم تا مردم بر استرس‌ها و دغدغه‌های ذهنی خود کنترل و مدیریت داشته باشند، اظهار کرد: گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، ورزش کردن برای مدیریت استرس به خصوص ورزش‌هایی که تمرکز را افزایش می‌دهد مانند یوگا کمک بسیاری در راستای مدیریت استرس می‌کند.

وی با بیان اینکه باید از خطاهای شناختی مانند بزرگ‌نمایی یا فاجعه‌سازی که می‌تواند اتفاق بیافتد خودداری کنیم، افزود: این خطاهای شناختی ما را در مقابل ویروس کرونا ناتوان نشان می‌دهد و باعث می‌شود که فرد دچار اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روان‌شناختی شده و در نهایت منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شود.

این مسئول با بیان اینکه سیستم ایمنی تحت تاثیر هیجانات مثبت و هیجانات منفی قرار دارد، تصریح کرد: به طور شناخته شده این هیجانات می‌توانند بر تقویت یا تضعیف سیستم ایمنی موثر بوده و باتوجه به اینکه در حال حاضر دارو و واکسن مشخصی برای درمان کرونا وجود ندارد، بنابراین تقویت سیستم ایمنی تنها راه مقابله جدی با این بیماری است.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی استان ادامه داد: افراد باید هیجانات و تعارض‌ها را کنترل کنند چون ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن دارد. باید به نکات مثبت زندگی‌ بیشتر تمرکز کنیم و فعلا بر مواردی که به واسطه قرنطینه از دست داده‌ایم فکر نکنیم.

ملکی با بیان اینکه می‌توانیم با نگرش مثبت از نکات منفی دور باشیم و در کنار آن همدلی و همراهی کردن غیرحضوری با هم و دورهمی فضای مجازی می‌تواند کمک کند، خاطرنشان کرد: برای کنترل استرس، مطالعه هم می‌تواند به عنوان یکی از روش‌ها کمک حال شرایط روحی فرد بوده و به خصوص می‌تواند هم از جنبه افزایش دانش و آگاهی و هم شناخت به ما کمک کند و به صورت یک فعالیت هدفمند و خوب در شرایط قرنطینه انجام شود.

 

منبع: ایسنا