احساس ارزشمندی و توانمندی دو مولفه مهم self – confidence

احساس ارزشمندی و توانمندی دو مولفه مهم self – confidence

عزت نفس در روانشناسی یعنی چقدر از نظر خودتان ارزشمند هستید. در واقع عزت نفس، ارزشی است که خود و دیگران برای ما قائل هستند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا،  عزت نفس در کودکی افراد شکل می­‌گیرد و این شکل‌گیری برای ادامه زندگی هر فرد بسیار مهم و تاثیر گذار است.

تجربه‌های دوران کودکی‌ که باعث رشد عزت نفس می‌شود:

به حرف های شما گوش می­‌دهند

با شما با احترام صحبت می‌­کنند

از پدر و مادر خود توجه و احترام دریافت می­‌کنید

به دست‌آوردهای شما اهمیت داده می­‌شود

می‌توانید اشتباهات خود را بازگو کنید

این عوامل در کودکی منجر به افزایش عزت نفس می‌شود.

تجربه‌های دوران کودکی‌ای که عزت نفس را کاهش می‌دهد:

شما را مورد انتقاد قرار می‌­دهند

شما را به شکل فیزیکی و یا احساسی تنبیه کرده‌اند

نادیده گرفته شدن توسط خانواده

شما را مسخره و یا تحقیر کرده‌اند

همیشه از شما انتظار داشته‌اند بی‌نقص و کامل باشید

این عوامل باعث می‌­شود فرد در سنین کودکی دچار کاهش عزت نفس و در نتیجه رشد مخرب عزت نفس وی واقع شود.

عموما افرادی که عزت نفس پایینی دارند، معمولا این پیام را از والدین، معلمان و … دریافت می‌کنند که تجربه‌های ناموفق (مانند شکست در یک بازی، کسب نمره‌ای پایین و …) ناکامی می‌باشد.

عزت نفس پایین چگونه شما را آزار می­‌دهد؟

احساس اضطراب، استرس و تنهایی کرده و ممکن است شما را در بلندمدت دچار افسردگی کند

در روابط دوستی و به‌خصوص عاشقانه دچار مشکلات متعددی می‌­شوید

به کار شما و به تحصیلات شما ضربه سنگینی می‌زند

در برابر مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی آسیب‌پذیر می‌­شوید

زمانی که از عزت نفس پایین رنج می‌برید دائما با خود منفی فکر می‌کنید

و اما چگونه می‌­توان عزت نفس خود را افزایش داد؟

برای افزایش عزت نفس راه‌های زیادی وجود دارد و قطعا هر فردی دستورالعمل مختص به خود را دارد و ما در اینجا سعی کردیم کاربردی‌ترین تمرین‌هایی که ممکن است به شما کمک کند را جمع آوری کرده و به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

منتقد درونی خود را ساکت کنید

نخستین گام مهم برای افزایش عزت نفس، ایستادگی در برابر پیام‌های منفی‌ است. انتقادهای درونی خشن و انتقادهای مخرب دیگران می‌تواند باعث تخریب عزت نفس شود. صدای درونی‌ای که به شکلی غیرواقعی، همه چیز را به هم ربط می‌دهد را متوقف کنید.

برای خودتان احساسات داشته باشید

هرگونه اشتباه یا شکستی که رخ می دهد تقصیر شما نیست و شما شکست‌خورده نیستید. خودتان را قربانی نکنید. احساسات و عواطف و بدن خود را دوست بدارید و به آنها احترام بگذارید. شما لایق بهترین ها هستید.

کمک!

از دیگران کمک بخواهید. همه کارها را به تنهایی نمی‌توانید انجام دهید. از دیگران بخواهید در حد توانشان به شما کمک کنند و اگر شما هم می‌توانید به دیگران کمک کنید. کمک به دیگران باعث پیوند قوی بین افراد می‌گردد.

مدیتیشن کنید

مدتی از روز را به مدیتیشن تخصیص دهید و روح و روان خود را والایش کنید. به درون خودتان رجوع کنید و سعی کنید برای خود و شناخت خود زمان بگذارید.

سخنرانی

از سخنرانی در جمع نترسید. کسی شما را مسخره نمی‌کند و همه در سخنرانی‌ها ممکن است دچار اشتباهاتی شوند ولی کسی شما را قضاوت نمی‌کند. با سخنرانی در جمع باعث افزایش اعتماد به نفس در خود می‌شوید.

رشد کنید

خودتان را بشناسید و مسیر رشد خود را فراهم کنید. شما می‌توانید رشد کنید و تغییر خودتان را باور داشته باشید.

نقاط ضعف و قدرت

شناخت نقاط قوت و ضعف خود بسیار امر مهمی است. بی‌پروا و بدون سانسور نقاط ضعف و نقاط قوت خودتان را بررسی کنید و آن‌ها را شناسایی کنید و سعی در بهبود نقاط ضعف و افزایش قدرت در نقاط قوت داشته باشید.

بیاموزید

علوم و فونی که دوست دارید را بیاموزید. یادگیری زبان‌های متفاوت و مختلف باعث رشد فردی شما می‌شود و یادگیری باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس می‌شود.

کار کنید

از کار کردن لذت ببرید. شما می‌توانید کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید. از ریسک کردن هراس نداشته باشید شما مستحق برنده شدن هستید.

افزایش ارتباطات

دایره ارتباطات خود را افزایش دهید و با افراد متفاوتی در ارتباط باشید و چهارچوب های ارتباطی خود را تعیین کنید.

ورزش

ورزش هوازی و با وزنه یکی از مهم‌ترین عوامل رشد عزت نفس می باشد. ورزش کنید و به بدن خود اهمیت بدهید. ایده آل گرایی را کنار بگذارید و رشد آرام را بپذیرید.

تحقیقات نشان داده معمولا کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس در بانوان بیشتر از آقایان می‌باشد. اگر احساس می‌کنید عزت نفس شما صدمه دیده است هیچ عیبی ندارد، اگر فکر می­‌کنید عزت نفس و یا اعتماد به نفس شما دچار آسیب شده و رشد مناسبی نداشته از این موضوع نترسید، چرا که با تمرین و مراجعه به روان درمان می‌توانید در مدت زمانی کوتاه عزت نفس خود را بهبود ببخشید.

در نهایت توصیه‌ای که می‌کنم خودتان را همراه تمامی اتفاقات و تجربیات و احساسات و فیزیک خود با تمام قوا بپذیرید و خودتان را دوست بدارید. افراد زیادی شما را دوست دارند اما اگر خودتان خودتان را نپذیرید کسی نمیتواند از بودن با شما لذت ببرد و شما را بپذیرد. برای خودتان احترام قائل باشید و به دیگران هم اجازه ندهید که به شما بی‌احترامی کنند چرا که شما لایق احترام هستید.


telegram2 files