بازسازی سلامت روان بیماران کرونایی انجام می‌شود

بازسازی سلامت روان بیماران کرونایی انجام می‌شود

 

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی جوانان با اشاره بر فعالیت ۳۱۵ مرکز مشاوره در کشور گفت: تا ۱۵ فروردین بالغ بر ۱۰ هزار مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری در مراکز مشاوره خانواده انجام شده است.

اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، درباره اهمیت و نحوه ارائه خدمات مراکز مشاوره در ایام شیوع ویروس کرونا، گفت: معمولاً خدمات مشاوره برای مدیریت، کنترل روبرو شدن با چالش‌ها و مسلط شدن بر امور در شرایط حاد راهکارهای مناسب را به افراد آموزش می‌دهد. امروزه با توجه به شرایط پیش آمده بسیاری از افراد به ویژه جوانان با مشکلات درون فردی مانند استرس و اضطراب، حملات پانیک، افسردگی، نگرانی از آینده، مشکلات بین فردی، اختلاف با همسر و مشکلات دیگری از جمله اعتیاد روبه‌رو هستند که در این شرایط راهکار حل معضلات ایجاد شده، مراجعه به روانشناسان و مشاوران خانواده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کشور فعال هستند، افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، این مراکز اقدام به مشاوره آنلاین و تلفنی به متقاضیان کردند به طوری که تا ۱۵ فروردین بالغ بر ۱۰ هزار مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری در این مراکز انجام شده است.

ادامه فعالیت مراکز مشاوره ازدواج به صورت مجازی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با تاکید بر نقش مشاوره‌های آنلاین در فضای مجازی بر کاهش استرس و اضطراب مردم، عنوان کرد: به همین منظور محتواهای مورد نیاز در این زمینه از طریق پیام‌های کوتاه صوتی، تصویری و نوشتاری توسط روانشناسان و مشاوران جهت استفاده در فضاهای مجازی منتشر می‌شود. به علاوه مشاوران مراکز نیز برای ارائه خدمات حضوری ضروری در مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعلام آمادگی کرده‌اند.

ارائه خدمات مشاوره در سامانه ۴۰۳۰

کریمی در ادامه به برنامه‌های راهبردی مراکز مشاوره «تخصصی ازدواج و خانواده» برای مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: تشکیل کارگروه علمی مداخله روانشناختی در مقابله با کرونا، مشارکت همکاران مراکز با سامانه ۴۰۳۰ جهت پاسخگویی به سوالات مردم، معرفی همکاران روانشناس و مشاور به شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در تهران و مراکز استان‌ها جهت تبیین و تشریح ابعاد روانی بیماری کووید ۱۹ از جمله برنامه‌های مراکز مشاوره در این ایام است.

وی ادامه داد: حضور در رسانه‌های تصویری، نوشتاری و مجازی و ارائه راه حل جهت کنترل استرس و سبک زندگی در شرایط کرونایی، فعال کردن سایت و ارائه مشاوره آنلاین و تلفنی در بحران به صورت رایگان، همکاری با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به خصوص وزارت بهداشت و دستگاه‌ها نیز از برنامه‌های راهبردی این مراکز است.

رسیدگی به وضعیت روحی کادر درمان

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره بر ارائه خدمات مشاوره رایگان به کادر درمانی و خانواده‌های آنان از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار داشت: یکی از اقدامات مراکز مشاوره توجه به وضعیت روحی اعضای کادر درمان است به همین منظور اقداماتی نظیر تدوین بسته آموزشی تاب آوری پرسنل امدادی و بیمارستانها در بحران کرونا انجام شده است.

کریمی با اشاره بر لزوم ارائه خدمات مشاوره به بیماران کرونایی و بهبودیافتگان تصریح کرد: به همین منظور اقداماتی ازجمله ایجاد گروه‌های تولید محتوا در خصوص مداخلات روانشناختی در سوگ، تاب آوری خانواده‌ها در قرنطینه، حمایت‌های روانی–اجتماعی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، تشکیل تیم‌های پژوهشی – روانشناختی جهت مداخله پس از پزشکی برای بازسازی سلامت روانی بیماران و تدوین بسته آموزشی برای حمایت روانی – اجتماعی از بهبود یافتگان بیماری کرونا انجام شده است.

 

منبع: خبرگذاری مهر


telegram2 files