برای کاهش اضطراب در شرایط بحران احساس امنیت را به ذهنتان القا کنید

برای کاهش اضطراب در شرایط بحران احساس امنیت را به ذهنتان القا کنید

 روانشناس واحد روانشناسی کلینیک بوستان مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه، القای امنیت به ذهن را در شرایط بحران برای کاهش اضطراب و استرس به مردم توصیه کرد و گفت: فرد باید به‌ آرامی خود را از این ترس بیرون بکشد و ذهنش را متقاعد کند که در امان است و امنیت دارد.

دکتر «مریم مسعودی»  در ارتباط با راهکارهایی برای کاهش سطح اضطراب و استرس در شرایط بحران، افزود: یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل اضطراب این است که سیستم عصبی را به‌ وسیله‌ تنفس دیافراگمی آرام کنید که انجام این عمل به مدت چند دقیقه، این پیام را به مغز شما مخابره می‌کند که شما واقعاً در معرض خطر نیستید و بدنتان را از حالت تشنج، در حالت آرامش قرار می‌دهد.

او گفت: اگر هر بخشی از مغز شما سیگنال‌هایی مبنی بر اینکه شما در خطر هستید (خطری که وجود خارجی ندارد) ارسال کند، شما باید به‌آرامی خودتان را از این ترس بیرون بکشید و ذهنتان را متقاعد کنید که در امان هستید، امنیت دارید و اکنون خطری تهدیدتان نمی‌کند.

او نفس عمیق کشیدن را دیگر راهکار کاهش اضطراب دانست و تصریح کرد: پنج دقیقه استراحت کنید و روی تنفس خود تمرکز داشته‌ باشید، صاف بنشینید، در حالی که چشمان خود را بسته‌اید، یکی از دست‌ها را روی شکم خود قرار دهید و به آرامی و از طریق بینی تنفس کنید. احساس کنید که هوای تنفس‌شده از طریق شکم جریان پیدا می‌کند و تا رسیدن به بالای سر ادامه می‌یابد. این روند را به شکل معکوس از طریق بازدم دهان خود تکرار کنید.

توصیه دیگر این روانشناس تمرین در زمان حال بودن است و در توضیح این توصیه گفت: پنج دقیقه به خود فرصت دهید و تنها روی یک رفتار مشخص با دقت تمرکز کنید. به این موضوع توجه کنید که در زمان راه رفتن جریان هوا چگونه با صورت شما تماس پیدا می‌کند و پاهایتان چگونه برخورد با زمین را حس می‌کنند. از لحظات خود و طعم هر تکه غذایی که میل می‌کنید لذت ببرید.

مسعودی توصیه بر فراموش نکردن خندیدن کرد و افزود: خنده از ته دل نه تنها بار ذهنی شما را کم می‌کند، بلکه باعث کاهش کلسترول و هورمون‌های استرس‌زا می‌شود و ترشح هورمون اندورفین را افزایش می‌دهد، که به خلق و خوی شما کمک می‌کند. سعی کنید با تماشای طنزهای تلویزیونی و ویدیویی، خواندن کتاب‌های مصور، یا گفت‌وگو با کسی که شما را شاد می‌کند، وضعیت روحی خود را بهبود دهید.

نوشتن احساس دیگر توصیه این روانشناس است و می گوید: نوشتن ترس‌ها و نگرانی‌هایی که تجربه می‌کنید، به شما کمک می‌کند به احساس خود پی ببرید؛ احساسی که می‌تواند بهبود پیدا کند. یک دفتر بردارید و این تیترها را بالای آن بنویسید؛ وضعیت افکار (من به خودم چه می‌گویم؟) و احساس(چقدر احساس اضطراب می‌کنم؟).

او ادامه داد: یک جمله‌ کوتاه در مورد وضعیت و تاریخ آن بنویسید، هرگونه افکار یا شرایطی که فکر می‌کنید باعث اضطراب شما می‌شوند، یادداشت کنید. به خودتان چه می‌گویید؟ آیا این حرف‌ها واقعیت دارند یا از ترسی غیر منطقی ناشی می‌شوند؟ سپس، به احساس خودتان از یک تا ۱۰، نمره بدهید یا اینکه چند کلمه در توصیف احساستان بنویسید. هنگامی‌که این نکات را برای خودتان روشن کنید، می‌توانید به اقداماتی که برای رهایی خود از این شرایط نیاز دارید، پی ببرید.

به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم اکنون در حالت اضطراب و نگرانی به سر می برند و از این رو روانشناسان بر کنترل اضطراب و مهار استرس با اقدامات ساده و بدون هزینه تاکید دارند.
در استان کرمانشاه تاکنون ۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا که یک نفر آنها جان باخته است، در کشور نیز یک هزار و ۵۰۱ نفر به آن مبتلا و ۶۶ نفر جان خود را از دست داده اند.

 

منبع: ایرنا


telegram2 files