آیا کتاب‌های آنلاین در آموزش کودکان مؤثر هستند؟

آیا کتاب‌های آنلاین در آموزش کودکان مؤثر هستند؟

 کتاب‌های داستان آنلاین، فرصت‌های یادگیری کودکان کم توجه را افزایش می‌دهند، اما به دلیل گسترده بودن این موارد تمامی آموزش‌ها در این زمینه ممکن است برای کودکان مفید و مناسب نباشند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محقق ارشد این تحقیق، اریک تیسسن، استادیار روانشناسی کالج علوم انسانی و علوم اجتماعی دیتریش CMU  در پنسیلوانیا ایالات متحده، گفت: “پایگاه‌های دیجیتالی محبوبیت خاصی دارند و بخش عظیمی از برنامه‌های پرفروش آنها، موارد آموزشی کودکان هستند.”

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از موارد دیجیتالی از نظر ظرفیت یادگیری کودکان مناسب نیستند اما اگر این موارد را ارتقاء دهیم، در یادگیری بهتر کودکان مؤثر خواهند بود. کتاب خواندن اشتراکی پایه و اساس رشد مهارت‌های خواندن و پیشرفت زبانی را فراهم می‌کند.

ظهور سیستم عامل‌های دیجیتال، مانند کتاب‌های الکترونیکی، رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی  این نگرانی را ایجاد کرده که کودکان ممکن است یادگیری مورد نظر را از این ابزارها کسب نکنند.

تیسن گفت: “کودکان وقتی بیشتر درگیر روند یادگیری ‌شوند ، بهتر یاد می‌گیرند.”

در این تحقیق ابتدا روش سنتی کتابخوانی بزرگسالان و سپس استفاده از پایگاه‌های دیجیتال، مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق مشخص شد، کتاب‌های آنلاین دارای تصاویر، در ابتدا بر توانایی گفتاری کودکان تاثیر دارند، به همین دلیل در مقایسه با روش‌های سنتی امتیاز بیشتری به خود اختصاص دادند.

وی گفت: ” پاسخگویی مشروط به کتاب دیجیتالی (یا از والدین یا معلم) دارای پاداش است و پاداش تأثیرات مثبتی در یادگیری دارد. با تقویت این مورد مغز دوپامین آزاد می‌کند که می‌تواند به‌عنوان یک نشانه برای یادگیری در سطح سیناپسی باشد.”

وی در ادامه افزود: “در سطح شناختی، پاداش در حفظ توجه به کودک کمک می‌کند تا به آنچه مهم است تمرکز کند، این روش می‌تواند به‌ویژه برای کودکانی که کنترل توجه و پیشرفت کمتری دارند، حائز اهمیت باشد.”

سرانجام، محققان نقش انیمیشن‌ها را در یادآوری و توجه مورد بررسی قراردادند. آنان دو کتاب داستان دیجیتالی را مقایسه کردند؛ یکی از این کتاب‌ها تصاویر متحرک از صفحه اول داشت و دیگری با خواندن کودک تصاویر حرکت می‌کردند. نتایج نشان داد، کتاب دوم در یادگیری کودکان تأثیر بیشتری داشت.

نتایج این تحقیق در نشریه Developmental Psychologyمنتشرشده است.


telegram2 files