دیدار رئیس، اعضاء شورای مرکزی و معاونان ساز مان نظام روان‌شناسی و مشاوره با اعضاء فراکسیون سلامت‌روان مجلس شورای اسلامی.

دیدار رئیس، اعضاء شورای مرکزی و معاونان ساز مان نظام روان‌شناسی و مشاوره با اعضاء فراکسیون سلامت‌روان مجلس شورای اسلامی.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، ظهر روز دوشنبه مورخ 25/09/98 رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، جمعی از اعضاء شورای مرکزی و معاونان به دعوت رئیس فراکسیون سلامت‌روان مجلس شورای اسلامی با اعضاء فراکسیون سلامت‌روان دیدار کردند. در این دیدار ابتدا دکتر جلیلی رئیس فراکسیون‌ سلامت‌روان ضمن خوشآمدگویی به مسئولین سازمان نظام اظهار داشت، در مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت سلامت‌روان در بهره‌وری، نشاط اجتماعی و همچنین حمایت از برنامه‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره فراکسیون سلامت‌روان را تشکیل داده‌ایم و امروز در اولین جلسه به مسأله صدور مجوزها و موازی‌کارها و همچنین بیمه سلامت‌روان روان‌شناسان می‌پردازیم.

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با خیر مقدم به کلیه حضار و تشکر از رئیس فراکسیون سلامت‌روان اظهار داشت؛ پس از مسئولیت حقیر در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بدلیل اهمیتی که مجلس شورای اسلامی در حمایت از برنامه‌های این سازمان دارد، پیشنهاد تأسیس فراکسیون سلامت‌روان را داده‌ایم. خوشبختانه با اهتمام جناب آقای دکتر جلیلی این فراکسیون با 67 عضو شکل گرفته است.

اولین مسأله که باید به آن اشاره شود، قوانین خوبی است که در مجلس تصویب می‌شود، اما ظاهراً در بایگانی مجلس شورای اسلامی باقی مانده‌اند، جنبه اجرایی پیدا نمی‌کنند، نمونه‌اش بند (ج) ماده (102) قانون تنظیم خانواده برنامه ششم توسعه که بیمه‌های پایه را برای استفاده از خدمات روان‌شناسی و مشاوره تصویب نموده است. تاکنون اجرایی نشده است، دوم؛ نظارت بر برنامه‌هایی که مجلس تصویب می‌کند، ظاهراً مجلس شورای اسلامی درگیر کارهای قانون‌گزاری و حوزه‌های انتخابیه بیمه است و به بخش نظارت توجه چندانی نمی‌گردد.

سوم؛ قوانین موازی است که در مجلس تصویب می‌شود. سازمان و ارگان‌ها بجای هم‌افزایی و همکاری درگیر حل اختلافات در کارها می‌باشند، بطوریکه همه در باب آسیب‌های اجتماعی و روانی کار می‌کنند، اما هیچکس کاری انجام نمی‌دهد، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به عنوان سازمان فرابخشی با 30 هزار عضو رسمی مسئولیت صدور مجوز و پروانه صلاحیت حرفه‌ای، نظارت تخصصی، توانمندسازی حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران و حمایت از حقوق مراجعان و روان‌شناسان و مشاوران را برعهده دارد. انتظار داریم در کوتاه زمان مجلس شورای اسلامی مسأله قوانین متعارض از جمله سازمان بهزیستی و قوه قضائیه را حل نماید. چون این دو نهاد در وظایف ما دخالت می‌نمایند. رأساً اقدام به صدور مجوز صلاحیت حرفه‌ای می‌نمایند که خلاف قانون است.

بحث بیمه‌های پایه حل شود و سازمان در نظارت به فعالیت‌های تخصصی روان‌شناسی و مشاوره کمک نمایند. در ادامه اساتید، دکتر درتاج، دکتر شفیع‌آبادی، دکتر ثنائی، دکتر احدی، دکتر رفیع‌پور، دکتر بیرامی و دکتر توکلی نظرات خود را بیان داشتند. آقای دکتر پور ابراهیمی نماینده محترم مردم کرمان حمایت خود را از خواسته‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره اعلام نمود و سپس دکتر حاجب نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأیید سخنان دکتر حاتمی مسأله توجه به اسناد بالادستی را مورد تأکید قرار داد. دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشتند، خوب است، سازمان نظام درخواست‌های خود را جهت تصحیح قوانین، برطرف کردن نقص قوانین و سایر امور به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و در عین حال جلسه هماهنگی با حضور مسئولین اجرایی جهت رفع اختلافات گذاشته شود. در پایان مقرر شد، جلسات هماهنگی در مجلس شوراء برگزار شود و اطلاعات لازم را سازمان نظام به مجلس ارائه کند تا اقدامات لازم انجام گیرد.

 

روابط عمومی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور


telegram2 files