کودکان قبل از آموزش اعداد، مفهوم شمارش را درک می‌کنند

کودکان قبل از آموزش اعداد، مفهوم شمارش را درک می‌کنند

 

بر اساس نتایج تحقیق محققان دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده، کودکان قبل از یادگیری اعداد، مفهوم شمارش را درک می‌کنند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، در این تحقیق 16 نوزاد 14 و 18 ماهه در پنج آزمایش مرتبط با درک شمارش مورد بررسی قرار گرفتند.

در این آزمایش‌ها واکنش نوزادان نسبت به قرار دادن اسباب‌بازی‌هایی مانند سگ و ماشین در جعبه‌ای مات که با پارچه پوشیده شده بود و فقط یک شکاف برای قراردادن اسباب بازی داشت، تحلیل شد.

در آزمایش اول، محققان در عوض استفاده از اعداد از واژه‌هایی مانند “این” و “اینها” برای شرکت‌کنندگان استفاده و واکنش کودکان را شناسایی کردند.

در آزمایش دوم  با شمارش، اسباب‌بازی‌ها از جعبه بیرون کشیده شد و در آزمایش بعدی اسباب‌بازی‌ها بدون شمارش خارج شدند و در این آزمایش کودکان علاقه‌ای به بیرون کشیدن اسباب‌بازی دوم نداشتند.

در آزمایش بعد بدون اینکه به کودک گفته شود که با کدام اسباب بازی دوست دارد بازی کند هر 10 ثانیه یک اسباب‌بازی از جعبه بیرون آورده شد.

نتایج نشان داد اگر 2 اسباب‌بازی پنهان می‌شد کودکان در جستجوی چهار اسباب‌بازی دیگر شمارش شده بودند.

جنی وانگ، محقق این تحقیق از دانشگاه جانز هاپکینز، اظهار کرد: وقتی ما اسباب بازی‌های نوزادان را قبل از مخفی کردن شمارش می‌کردیم ، نوزادان به خاطر می‌آورند که چه تعداد اسباب بازی در جعبه وجود داشت.

وی گفت: نتایج ما حاکی از حساسیت زود هنگام نسبت به شمارش بدون آموزش اولیه از اعداد است. ما معتقدیم که این حساسیت اولیه در نوزادان، پایه و اساس یادگیری بعدی کودکان در استفاده دقیق ازمفهوم شمارش و درک مقادیر خواهد بود.

وانگ بر اساس نتایج تحقیقات گفت: کودکان تا سن 7 سالگی تفکر انتزاعی را آغاز نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: تحقیق ما به درک ظرفیت‌های یادگیری در اوایل شیرخوارگی کمک می‌کند.

لیزا فیگنسون، محقق ارشد این تحقیق و استاد روانشناسی و علوم مغزی در دانشگاه جان هاپکینز، اظهار کرد: تحقیقاتی مانند این تحقیق نشان می‌دهد که نوزادان در واقع درک کاملا پیچیده ای از جهان دارند و سعی می‌کنند احساسی از آنچه بزرگسالان پیرامون خود دارند، داشته باشند و این حس دامنه شمارش و اعداد را نیز شامل می‌شود.

وانگ توصیه می‌کند با کودک خود زیاد صحبت کنید، حتی اگر تصور می‌کنید آنان حرف‌های شما را درک نمی‌کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه Developmental Science منتشرشده است.


telegram2 files