تشخیص آلزایمر با آزمایش خون ممکن می‌شود

تشخیص آلزایمر با آزمایش خون ممکن می‌شود

آزمایش خون می‌تواند وجود بیماری آلزایمر را تا ۲۰ سال قبل از بروز علائم مشخص کند.

به گزارش سایک نیوز، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن ادعا می‌کنند که پیشرفت قابل‌توجهی در توسعه آزمایش خونی برای تشخیص بیماری آلزایمر داشته‌اند.

این تست خون جدید می‌تواند آلزایمر را تا ۲۰ سال قبل از بروز علائم بیماری مشخص کند. گروه تحقیقاتی امیدوار است که این روش، سرعت تشخیص بیماری و در نتیجه درمان آن را بهبود ببخشد تا درصد بقای بیماران افزایش یابد.

در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی از اسکن مغز استفاده می‌شود که زمان‌بر و گران‌قیمت است. بنابراین استفاده از آزمایش خون نه‌تنها می‌تواند هزینه‌ها را تا میزان قابل‌توجهی کاهش دهد، بلکه زمان کمتری نیز از داوطلبان می‌گیرد.

در این آزمایش خون سطح آمیلوئید بتا اندازه‌گیری می‌شود. آمیلوئید بتا پروتئینی است که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد. در حال حاضر تنها راه برای اندازه‌گیری سطح این پروتئین اسکن مغز است.

گفتنی است که دقت تشخیص آلزایمر از طریق آزمایش خون هنوز ۱۰۰ درصد نیست. دانشمندان این روش جدید را روی ۱۵۸ بزرگ‌سال بالای ۵۰ سال آزمایش کرده‌اند که نرخ موفقیت آن ۸۸ درصد بوده است.

این آزمایش خون می‌تواند آلزایمر را قبل از بروز علائم تشخیص دهد، بنابراین می‌تواند سریع‌ترین و بهترین روش برای تشخیص بیماری خاموش به شمار رود.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)


telegram2 files