چربی بدن شما را افسرده می‌کند

چربی بدن شما را افسرده می‌کند
 مطالعه‌ای جدید نشان داده که چگونه اسیدهای چرب می‌توانند وارد مغز شده و مسیرهای سیگنال‌دهی را مختل کرده و منجر به افسردگی شوند. این مطالعه‌ی جدید و جذاب که توسط دانشمندان دانشگاه گلاسکو انجام شده، نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی دارای چربی بالا و ابتلا به افسردگی وجود دارد. تحقیق جدید نشان داده که برخی از چربی‌های خاص رژیم غذایی می‌توانند وارد مغز شده، مسیرهای مشخص سیگنال‌دهی را در هیپوتالاموس مختل کرده و سبب بروز علائم افسردگی شوند. البته  مدت‌ها است که دانشمندان ارتباط قوی بین چاقی و افسردگی را کشف کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسید که چاقی و افسردگی از طریق ارتباطات روانی به هم پیوند خورده‌اند؛ لکن، مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که این ارتباط ممکن است توسط مکانیزم‌های بیولوژیکی پایه‌ریزی شده باشد.
یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد که موش‌هایی که در رژیم غذایی‌شان چربی بالایی وجود دارد، علائم افسردگی را از خود بروز می‌دادند و زمانی که آنتی بیوتیک‌های تغییردهنده‌ی میکروبیوم به آن‌ها تزریق شد، مجدداً رفتارهایشان به حالت عادی بازگشت. این مطالعه نشان داد که رژیم‌های غذایی دارای چربی بالا می‌توانند باکتری‌های روده‌ای خاصی را تولید کنند که توانایی اعمال تغییرات عصبی را داشته و می‌توانند به بروز علایم افسردگی منتج شوند. اما مطالعه‌ی جدید به بررسی باکتری‌های روده‌ای خاص نپرداخته تا ببیند که چگونه مکانیزم‌های عصبی از طریق رژیم‌های غذایی پُرچربی می‌توانند باعث ایجاد افسردگی شوند. پس از تحقیق و تایید این امر که چاقی ناشی از رژیم غذایی و ژنتیک منجر به بروز افسردگی در موش‌ها می‌شود، دانشمندان به بررسی فعل و انفعالاتی که در مغز این حیوان رخ می‌دهد، پرداختند.
این تحقیق نشان داد که ویژگی‌های افسردگی در حیوانات به واسطه‌ی بروز اختال در مسیر سیگنال‌دهی cAMP/PKA  موجود در هیپوتالاموس ایجاد می‌شود. علاوه بر این مشخص شد که این اختلالات ناشی از انباشت اسیدهای چرب مختلف در هیپوتالاموس این حیوان بود. این اولین‌بار است که دانشمندان اسیدهای چرب موجود در رژیم غذایی را که از طریق جریان خون به مغز رسیده و در یک منطقه‌ی خاص مغز انباشته می‌شوند و سپس سبب بروز علائم افسردگی می‌گردد را مورد بررسی قرار داده‌اند. «جورج بایلی» می‌گوید: «این نخستین‌بار است که اثرات مستقیم رژیم غذایی پُرچرب بر سیگنال‌دهی مغزی مرتبط با افسردگی مورد ارزیابی قرار گرفته است. این تحقیق ممکن است بتواند چگونگی ارتباط چاقی با افسردگی را توضیح داده و درمان بالقوه‌ای را برای بیماران مبتلا به این بیماری پیدا کند.»
دانشمندان مدت‌ها است که دریافته‌اند بیماران چاق مبتلا به افسردگی کمتر از بیماران لاغر، به درمان‌های ضد افسردگی پاسخ می‌دهند. این مطالعه یک فرضیه جالب را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد یک نسل جدید از داروهای ضد افسردگی می‌توانند به‌طور خاص این مکانیزم عصبی را هدف قرار داده و یک داروی موثر را برای افرادی که از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌برند، ارائه نمایند. بایلی می‌گوید: «بیشتر ما انسان‌ها از مواد غذایی پُرچرب استفاده می‌کنیم، زیرا واقعاً خوشمزه هستند، با این حال، در بلند مدت مصرف این غذاها احتمالاً موجب بروز نشانه‌های منفی در خلق و خوی ما می‌شوند. در واقع اگر ما در زندگی‌مان احساس کمبود داشته باشیم، می‌خواهیم با خوردن غذاهای چرب احساس خوبی پیدا کنیم و سپس این غذاها باعث می‌شوند، احساسات منفی در درون‌مان به‌وجود آید.»
علاوه بر این مطالعه نشان داد که ارتباط بین چاقی و افسردگی یک ارتباط دو طرفه نیست. یک رژیم غذایی پُرچرب می‌تواند به‌طور مستقیم باعث بروز علائم افسردگی شود. اما مطالعات انجام شده بر روی انسان‌ها تا کنون نتوانسته نشان دهد که آیا یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند باعث بروز علائم افسردگی شود یا خیر؟ این مطالعه جدید هم تنها نشان دهنده‌ی این مکانیزم عصبی در حیوانات است.
منبع: مجله علمی ایلیاد


telegram2 files