دکتر امیر کشاورز، کاندیدای انتخابات شورای استانی سازمان نظام روانشناسی-استان اصفهان

دکتر امیر کشاورز، کاندیدای انتخابات شورای استانی سازمان نظام روانشناسی-استان اصفهان

دکتر امیر کشاورز، دکتری تخصصی روانشناسی از دانشگاه اصفهان، عضو سازمان نظام روانشناسی که از سال ۱۳۸۱ فعالیت تخصصی خود را در حوزه روانشناسی و مشاوره آغاز کرده اند. دکتر کشاورز مدرس دانشگاه در بسیاری از دانشگاه های اصفهان از جمله دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد خوراسگان، دانشگاه آزاد نجف آباد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اصفهان و تعدادی از مؤسسات آموزش عالی تدریس داشته اند. از جمله فعالیت های تخصصی- آموزشی ایشان در اصفهان می توان تأسیس موسسه علمی دانش گستر توحید، مؤسسه نوین تغذیه، مرکز مشاوره توحید و سوابق شغلی به عنوان روانشناس و مشاور در مرکز مشاوره شفق، سازمان بهزیستی، توحید و نگرش اشاره کرد.

دکتر کشاورز بیش از ۶۰ مقاله و فعالیت علمی – پژوهشی با عناوینی مانند بررسی تحول خود، سرد مزاجی در زنان، سرزندگی،جزمیت و انعطاف پذیری، تأثیر حیوان خانگی بر سلامت روان و عملکرد خانواده اشاره کرد.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات شوراهای استانی تیم تخصصی سایک نیوز مصاحبه ای را در ارتباط با این مسئله با ایشان ترتیب داده اند که در ادامه آن را می خوانید.

سلام جناب دکتر،  لطفاً در مورد خودتون و سوابقتون کمی توضیح بدید.

سلام، با تشکر از سایک نیوز، من هر سه مقطع تحصیلی خودم را در دانشگاه اصفهان تحصیل کرده و از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را شروع کردم. در سال ۱۳۸۸ کلینیک مشاوره توحید را تأسیس کرده که در آن حدود ۵۰ مشاور و روانشناس و روانپرشک به صورت تخصصی فعالیت می کنند. در این مرکز فعالیت های آموزشی و تربیت مشاور و روانشناس هم صورت می گیرد. در کنار این مرکز، مراکز دیگری نیز به عنوان همکار مرکز مشاوره توحید می باشند که از بین آنها می توان به مرکز مشاوره نگرش اشاره کرد. از همان سال های ۸۱ به بعد تدریس خود را در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مانند پیام نور و اخیراً دانشگاه اصفهان، خوراسگان و آزاد شروع کردم.

مصاحبه با دکتر کشاورزنظر و دیدگاهتون در مورد روانشناسی چیست؟

تعریف روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایند های ذهنی است، مطالعه رفتارهایی که قابل مشاهده هست و نیست. در واقع آنچه که ما می بینیم بازتاب آن چیزی است که ما نمی بینیم. به نظر من روانشناسی نسبت به قبل خیلی پیشرفت کرده و رشد داشته است. در قبل دید خوبی نسبت به روانشناسی نبود در حالی که الان دید خیلی مثبت شده و خدا رو شکر با هدفمند کردن روابط با سازمان نظام روانشناسی و ارتباط خوبی که با استان ها برقرار شده، رغبت زیادتری نسبت به روانشناسی پیدا شده است. من بیشتر از رویکردهای موج دوم و سوم استفاده می کنم اما در عین حال باید به عنوان پایه تمام درمان های موج اول و دوم را یاد گرفت تا بتوان با درمان های جدید در رویکردهای موج سوم کار کرد. هنر یک روانشناس در این است که در سه مرحله ارزیابی، تشخیص و درمان بتواند با مراجع ارتباط خوبی برقرار کند و از همان ابتدا به دنبال درمان نباشد.

جناب دکتر لطف کنید در مورد شوراها و اینکه مسئولیت ها و اختیاراتشون تا چه حد هست؟

بر اساس آماری که سازمان نظام در اختیار ما گذاشته حدود ۵۰ هزار مشاور و روانشناس فارغ التحصیل در کشور وجود دارد که بهتر است این افراد از یک سری فیلترهایی رد شوند که هر کسی وارد این حیطه می شود و می خواهد در آن فعالیت کند از علم به روز آن باخبر باشد. روانشناسی رشته خاصی است و حرفی که روانشناس می زند قطعاً در زندگی آن شخص خیلی تأثیر گذار خواهد بود. فرد مبتدی و آدمی که با اصول اولیه و درمانی آشنا نیست بهتر است وارد این حیطه نشود. به علت این حجم بالای متقاضی برای دریافت پروانه، عضویت یا سایر فعالیت ها، از کل کشور و دشوار بودن این راه که افراد بخواهند برای هر فعالیتی که مربوط به سازمان نظام هست به تهران سفر کرده و حتی بارها این کار را انجام دهند، شوراها ایجاد شدند تا این راه را کوتاه تر و سرعت بخشند. بهتر است سازمان نظام درگیر مسائل کلان تر شده و مسائل اینچنینی را به شوراها واگذار کنند و اختیارات را به شوراها بدهند.

برنامه شما برای شوراها در صورت انتخاب شدنتون چست؟

از جمله اهدافی که بنده در صورت انتخاب شدن پیگیر آنها خواهم بود می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. پیگیری و فراهم کردن زمینه انجام امور مربوط به تقاضای عضویت، پروانه اشتغال و مجوز مراکز مشاوره در شهر اصفهان. این امری است بسیار دشوار چرا که افراد ممکن است حتی یک سال از زمان فرستادن مدارک، در نوبت ماندن برای بررسی و مصاحبه و … درگیر این مسئله بوده و ممکن است قبول نشود و باز هم مجبور به تکرار این روند باشد. جزو برنامه های بنده هست که کلیه امور مربوط به این مسائل در شورای استانی انجام شود.
  2. پیگیری و انجام امور مجوزهای اشتغال در حداقل زمان ممکن. اینکه بتوانیم طول مدت رسیدگی به مجوز ها را به حداقل برسانیم.
  3. کارآفرینی در زمینه روانشناسی و مشاوره برای فارغ التحصیلان این رشته ها که نیاز به کار در این حیطه هستند.
  4. ارائه راهکارهایی در زمینه معیشتی مشاوران و ارائه تسهیلاتی در این زمینه به رواشناسان و مشاوران
  5. شفاف سازی و تسهیل در فرایندهای کارورزی و کارگاهی تا از سوء استفاده برخی مؤسسات سودجو در این زمینه جلوگیری شود. اینکه دانشجوها در مورد کارگاه ها و کارورزی اطلاعات شفاف و روشنی ندارند و ممکن است در کارگاه هایی شرکت کنند که حتی مجوز مورد تأیید از هیچ سازمانی را ندارند، مسئله ای است که نیاز به پیگیری دارد. برگزاری کارگاه ها از طریق مؤسساتی با مجوزهای معتبر مانند مؤسسه آموزش عالی مدت که دارای مجوز از وزارت علوم می باشد که مدارک آن قابل ترجمه هست و یا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، جزو برنامه های اینجانب می باشد که افراد در کارگاه هایی معتبری شرکت کنند و بعدها بتوانند از آن استفاده لازم را ببرند.
  6. برگزاری دوره های هم اندیشی و رفع مشکلات متقاضیان با مسئولین نظام روانشناسی استان اصفهان. شاید ماه ها طول بکشد تا افرادی که سؤال دارند یا مشکلی در ارتباط با کار خود دارند بتوانند با مسئولین ارتباط برقرار کنند. از این طریق و با برگزاری این دوره های هم اندیشی می توان به مشکلات متقاضیان پاسخ داد.
  7. برگزاری و تسهیل دوره های کارورزی با مجوز سازمان نظام.
  8. ساماندهی امور مراکز مشاوره و مشاورین دارای پروانه اشتغال. متأسفانه در حال حاضر افراد بسیاری هستند که بدون داشتن مجوز، تخصص و یا حتی مدرک مورد نظر برای محق بودن در امر مشاوره و روانشناسی، به این کار می پردازند و حق بسیاری از متخصصین این حوزه را پایمال می کنند. این بسیار خطرناک است چرا که ممکن است اطلاعاتی را به افراد دهند که تأثیرات منفی در زندگی آنها داشته باشد.
  9. برقراری شبکه ارتباطی و پل ارتباطی مناسب تا افراد بتوانند با مسئولین به راحتی ارتباط برقرار کنند و نخواهند ماه ها در صف بمانند.
مصاحبه با دکتر امیر کشاورزجناب دکتر حرف آخر و حسن ختام بحث را بفرمایید.

در نهایت امیدوار هستم که بتوانیم آنچنان اختیاراتی را برای شوراها در نظر بگیریم که افراد برای دریافت مجوز ها و پروانه اشتغال خود دیگر نیازی به حضور در تهران نداشته باشند و این امر کاملاً در اختیار شورای اصفهان قرار بگیرد.

 


telegram2 files