از علائم اولیه بیماری آلزایمر چه می دانید؟

از علائم اولیه بیماری آلزایمر چه می دانید؟

بیماری آلزایمر یکی از هولناک ترین بیماری های عصر ما است. اما با تشخیص به موقع بیماری، بهبود زندگی بیمار ممکن خواهد بود. در ادامه به یازده رفتاری می پردازیم که با بروز بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

بیماری آلزایمر چیست؟

در مغز یک انسان سالم ۱۰ بیلیون نورون وجود دارد که سیگنال های الکتریکی را به اعضای داخلی بدن و ماهیچه های آن انتقال می دهند. بیماری آلزایمر ارتباط میان نورون ها را از بین می برد و به این ترتیب موجب اختلال در عملکرد آن ها و مرگ سلول های مغزی می شود. از این زمان مغز شروع به تحلیل رفتن می کند.

بیماری آلزایمر ابتدا روی قشر مخ و همچنین بخش هایی از مغز اثر می گذارد که مسئول عملکرد حافظه و زبان هستند. در نهایت بخش اعظم مغز دچار آسیب می شود و شخص مبتلا به تدریج توانایی خود برای انجام کارهایش به طور مستقل را از دست می دهد.

۱- برنامه ریزی، پاسخ به سوالات امتحان و کار با اعداد برای فرد دشوار می شود

شخص در انجام برنامه ریزی و کار با اعداد به سختی قادر به تمرکز است. برای این اشخاص آماده کردن یک دستور غذای معمولی، محاسبه ی مخارج ماهانه و تعیین زمان لازم برای انجام کارها دشوار است.

۲- انجام کارهای روزانه ی خانه و وظایف شغلی دشوار می شود و فرد به تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد

افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند قادر نیستند کارها و فعالیت های روزانه ی خود را به آسانی انجام دهند. گاهی شخص سعی دارد از مسیری همیشگی به خانه برود اما ناگهان در شهر گم می شود یا قادر نیست به خاطر بیاورد بازی مورد علاقه اش را چطور باید بازی کند.

۳- احساس اضطراب در فرد افزایش می یابد و علائم افسردگی در او بروز پیدا می کند

اضطراب یکی از علائم افسردگی و همچنین از علائم اولیه و احتمالی بیماری آلزایمر است. افزایش احساس اضطراب با بالا رفتن میزان آمیلوئید بتا در مغز مرتبط است. پلاک های آمیلوئیدی (پلاک هایی سمی که در کار و ارتباط نورون ها اختلال ایجاد می کنند) اغلب در مغز افرادی شکل می گیرد که مبتلا به آلزایمر پیشرفته هستند و می توانند منجر به زوال عقل شوند.

۴- تشخیص زمان دشوار می شود و شخص به تدریج کنترلش را از دست می دهد

افراد مبتلا به آلزایمر درک خود از زمان را از دست می دهند. تشخیص آنکه چه روزی از هفته، چه وقتی از سال یا چه دوره ی زمانی است برای شخص دشوار است. آن ها به ندرت می توانند میان گذشت نیمی از ساعت و سپری شدن چندین ساعت تمایز قائل شوند اما متوجه هستند در حال حاضر چه می گذرد. آن ها اغلب فراموش می کنند چطور به یک مکان رسیده اند.

۵- درک شخص از تصاویر و روابط فضایی اشیاء دچار دگرگونی می شود

در بعضی اشخاص اختلال در بینایی می تواند از علائم اولیه ی بیماری آلزایمر باشد؛ به گونه ای که ممکن است خواندن، تمرکز روی متن، تخمین فاصله یا تشخیص رنگ ها برای شخص دشوار باشد.

۶- در گفتار و برقراری ارتباط اختلال به وجود می آید

علائم بیماری آلزایمر در ارتباطات فرد آشکار می شوند، مثل توقف های ناگهانی فرد در میانه ی گفتگو، دشوار بودن خلاصه کردن یک داستان برای شخص و تکرار دوباره ی یک ماجرا به دلیل اینکه فرد فراموش می کند قبلا آن را تعریف کرده است. علاوه بر این، اگر شخص در صحبت هایش از کلمات اشتباه یا ساختگی به جای کلمات معمول استفاده می کند، این مسأله هم می تواند از علائم آلزایمر باشد.

۷- فرد اغلب مواقع وسایل را گم می کند و قادر نیست کارهایی را که انجام داده به خاطر بیاورد

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در اغلب مواقع وسایل را در جایی غیر معمول می گذارند، آن ها را گم می کنند یا نمی توانند کارهایی را که قبل از گم شدن وسیله انجام دادند به خاطر بیاورند. به همین دلیل، دائما تصور می کنند از آن ها دزدی می شود.

۸- علاقه ی شخص به انجام وظایف شغلی، سرگرمی ها و برقراری ارتباط از بین می رود

با بروز بیماری آلزایمر، فرد به تدریج از فعالیت های معمول، سرگرمی ها، ورزش و فعالیت های فرهنگی امتناع می کند. او دیگر بازی تیم مورد علاقه اش را تماشا نمی کند، از ملاقات با دوستانش خودداری می کند، به جلسات ورزشی اش نمی رود یا سرگرمی های قدیمی اش را بی دلیل رها می کند.

۹- روحیه و ویژگی های رفتاری فرد دچار تغییر می شود

روحیه و خصوصیات اشخاص مبتلا به آلزایمر گاهی می تواند بی هیچ دلیل مشخصی دچار تغییر شود. آن ها ناگهان هراسان، مضطرب، خجالت زده، افسرده و بد گمان می شوند یا به سادگی و بر سر موضوعی کم اهمیت از کوره در می روند.

۱۰- انجام مقایسه و تصمیم در مورد ارزش وسایل برای فرد دشوار می شود

تصمیم گیری برای افراد مبتلا به آلزایمر امری دشوار است. به عبارت دیگر، فرد در ارزیابی قیمت یک کالا و ارزش حقیقی آن دچار مشکل می شود. به همین دلیل است که بعضی اشخاص قربانی کلاهبرداران می شوند.

بروز مشکل در ارزیابی بر ظاهر فرد هم اثر می گذارد؛ به گونه ای که شخص از توجه به خود، شانه کردن موها یا رعایت نکات ساده در بهداشت شخصی دست می کشد.

۱۱- حافظه ی فرد اغلب به درستی عمل نمی کند و او چگونگی کار با دست ها و پاها در فعالیت های معمولش را فراموش می کند

یکی از نشانه های آشکار بیماری آلزایمر اختلال در حافظه است؛ به گونه ای که به خاطر سپردن و یادگیری اطلاعات جدید برای شخص دشوار می شود. از طرفی دیگر، مهارت هایی که در طولانی مدت کسب شده بودند به تدریج از دست می روند، مثل توانایی دوچرخه سواری، بافتن یا نقاشی کردن.

اما چه رفتارهایی در افراد سالخورده طبیعی است و نشانه ی بیماری آلزایمر محسوب نمی شود؟

فرد گاهی مسائلی را برای مدتی کوتاه فراموش می کند.
شخص گاهی در خصوص نام افراد دچار اشتباه می شود.
گاهی پیدا کردن کلمات مناسب یا توصیف و نامگذاری یک چیز برای فرد دشوار می شود.
شخص فراموش می کند امروز چه تاریخی، کدام روز هفته یا چه ماهی از سال است.
عکس العمل های فرد دچار تأخیر است.
شخص برای یادگیری مهارت های جدید و انجام کارهای پیچیده، به زمانی بیشتر از قبل نیاز دارد.

 

منبع: بهداشت نیوز

 

بیشتر بخوانید

تشخیص آلزایمر۷ سال قبل از بروز اولین علائم


telegram2 files