مواد مخدر دیجیتالی در راه است!

مواد مخدر دیجیتالی در راه است!

“مواد مخدر دیجیتالی در راه است!”. در همایش ملی طب و قضا که در هشتم آبان ماه سال جاری برگزار شد، معاون دادستان کل کشور گفت، مواد مخدر دیجیتالی در راه است و باید آمادگی لازم برای مواجه با آن را داشته باشیم.
در این حال سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، اظهارات معاون دادستان و هرگونه اظهارنظری درباره ورود روانگردان های صوتی و دیجیتالی به کشور را رد کرده و در نشستی خبری(۲۲ دی ماه) اعلام کرد، این موضوع را تایید نمی کنم بررسی هایی در این موضوع انجام شد اما آن را تایید نکردیم.
وی همچنین تصریح کرد، البته این موضوع در دستور کار علمی ما قرار دارد و در صورتی که مشاهده شود اطلاع رسانی خواهد شد.
اما به نظر کارشناسان، موضوع استفاده از مخدرهای صوتی و دیجیتالی، به اندازه ای جدی است که حتی سایت های منتشر کننده این مخدرها، با پیام های «هشدار» – WARNING – به افراد بویژه افرادی که از مشکلات ذهنی و روحی رنج می برند، نسبت به صفحات دانلود این نوع موزیک ها، هشدار داده اند.
به تایید کارشناسان به هر نوع ماده طبیعی، شیمیایی و صنعتی که ترکیب و استعمال آن باعث تاثیر بر مغز، اعصاب و روان مصرف کننده شود و حالت و وضعیت روانی او را تحت تاثیر قرار دهد، روانگردان گفته می شود.

مخدرهای صوتی و دیجیتالی چه هستند؟
مخدرهای صوتی و دیجیتالی، فایل های صوتی از موزیک هستند که افراد با گوش دادن و توجه به محتوای آنها با رعایت برخی دستورالعمل ها، استعمال مواد مخدر را احساس می کنند.
این فایل ها غالبا بصورت رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند و در بخش های مختلف و مطابق با تاثیرگذاری، از سوی عرضه کنندگان طبقه بندی می شوند.

تاثیرگذاری مخدرهای صوتی و دیجیتالی بر مغز
فایل های صوتی و دیجیتالی قادرند با پالس های تولیدشده با فرکانس های متفاوت برای هر گوش، تاثیر خاصی بر بخش های مختلف مغز برجای بگذارند و تجربه متفاوت مواد مخدر و محرک صنعتی و سنتی را در مغز به وجود آورند.
این اختلاف فرکانس های پخش شده در هر گوش می توانند اثر متفاوتی از هر یک از مواد مخدر ومحرک همچون کوکائین، تریاک، اسید، مورفین، آدرنالین، کراک، هروئین، حشیش، ماری جوانا، ریتالین و بسیاری از مواد دیگر و حتی الکل را در مغز مصرف کنندگان شبیه سازی کنند.

مخدرهای صوتی و دیجیتالی آثار روانگردان دارند
روانشناس و آسیب شناس اجتماعی در مورد تاثیر مخدرهای صوتی و دیجیتالی به خبرنگار ایرنا می گوید: مواد مخدر صوتی و دیجیتالی در صورت تکرار در گوش دادن ممکن است آثاری نظیر مواد مخدر روانگردان بر روی مغز حساس نوجوانان و جوانان داشته باشد.
دکتر مجید ابهری می افزاید: امیدوارم کارشناسان و نخبگان درباره مخدرهای صوتی و دیجیتالی وارد مطالعه و بررسی شوند و پیش از گسترش این مواد در جامعه به فکر پیشگیری باشند زیرا ظاهرا به اصل غافلگیر شدن عادت کرده ایم و در این زمینه دیگر هیچ توجیهی پذیرفته نخواهد شد.
وی خاطرنشان می کند: تکرار هر رفتاری ممکن است بصورت اعتیاد درآید، بنابراین معتاد بودن فقط بر اثر استفاده از مواد مخدر نیست اما با توجه به عرف فرهنگی و اجتماعی جامعه، معمولا لفظ اعتیاد برای مواد مخدر استفاده می شود.
این روانشناس ادامه می دهد: اخیرا با توجه به تنوع و افزایش مواد مخدر و روانگردان ها، الگوی مصرف این گونه مواد از سنتی به صنعتی تغییر پیدا کرده و موسیقی و امواج صوتی آن که با فراز و فرودهای مختلف نواخته می شود، آثار غیرقابل انکاری در سیستم مغزی و عصبی برجای می گذارند و حتی ممکن است انسان را از حالت عادی و طبیعی خارج کند.
دکتر ابهری می گوید: موسیقی هایی همچون متال، هوی متال، بلک متال و راک آثار آزار دهنده بر سیستم عصبی دارند که درصورت تکرار گوش دادن، فرد ممکن است از حالت طبیعی خارج شده و تحت تاثیر امواج آن، اقداماتی انجام دهد.
این آسیب شناس اجتماعی ادامه می دهد: همانطور که نوای موسیقی غمناک موجب متاثر شدن انسان و موسیقی شاد باعث ایجاد نشاط و شادمانی می شود موسیقی های تند و ضربه ای باعث حالت های مختلف عصبی می شود.
سخن آخر اینکه، تنوع و ورود مواد مخدرها و روانگردان ها زمینه گسترش دامنه اعتیاد را برای جوانان فراهم می سازد.
گرچه پیچیدگی چنین مخدرها و روانگردان ها، مبارزه و مقابله با آنها را نیز پیچیده می سازد، اما ضروریست با اطلاع رسانی به موقع، اقدامات پیشگیرانه و ارائه آموزش جلوی شیوع و آسیب های بعدی آنها را گرفت.
البته باید در نظر داشت، مبارزه با نسل های جدید مواد مخدر و روانگردان ها به یک همت جمعی نیاز دارد و باید دستگاه های مختلف با هماهنگی، نسبت به ریشه کنی آنها اقدام کنند.


telegram2 files