پیشگیری جامعیت و شمولیت بیشتری نسبت به درمان دارد

پیشگیری جامعیت و شمولیت بیشتری نسبت به درمان دارد

پیشگیری جامعیت و شمولیت بیشتری نسبت به درمان دارد
معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در شصت و یکمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، حساس‌سازی و آگاه‌سازی جامعه، انجام کمپین رسانه‌ای و افزایش افراد تحت پوشش را از راهبردهای بهزیستی در تحقق اقدامات پیشگیرانه برشمرد و گفت: معتقدیم بیش از پیش باید در این زمینه کار کرد؛ چراکه پیشگیری جامعیت و شمولیت بیشتری نسبت به درمان دارد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «انوشیروان محسنی‌بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اعتیاد از میان آسیب‌های اجتماعی نقش هم‌افزایی در رشد آسیب‌های همچون طلاق و جرایم خرد دارد و باعث می‌شود افراد کارایی خود را در جامعه از دست بدهند، گفت: در چند سال اخیر سازمان بهزیستی کشور به نقاط مشترک بسیاری با دستگاه‌هایی نظیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در سیاستگذاری‌ها، تعریف اقدامات پیشگیرانه و اقدامات مداخله در درمان اعتیاد رسیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات پیشگیرانه نظیر حساس‌سازی، آگاهی‌رسانی، کمپین‌های رسانه‌ای، خط تلفنی اعتیاد و افزایش افراد تحت پوشش، افزود: پیشگیری همیشه اثربخشی بیشتری از درمان دارد. همچنین جامعیت و شمولیت بیشتری در اقدامات پیشگیری قابل انجام است.

وی با بیان اینکه نباید تنها جمعیت ۵٫۳ درصدی افراد معتاد جامعه را در حوزه اعتیاد مورد توجه قرار داد، تاکید کرد: نباید سایر افراد جامعه را در مورد خطر اعتیاد فراموش کنیم. به طوریکه در بحث دانش آموزان نیز باید از همه معلمان بخواهیم تا در خلال هر درسی که تدریس می‌کنند زمانی را به ارتقای دانش دانش‌آموزان در حوزه اعتیاد قرار دهند.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه در بحث درمان و پروتکل‌های مربوط به اعتیاد توجه به گروه‌های سنی و جنسی پررنگ‌تر شده است،‌ اظهار کرد: در حال حاضر مراکز مادر و کودک و شش مرکز نگهداری از کودکان در استان‌های سیستان، خراسان شمالی، البرز و تهران مشغول به کار هستند. همچنین توجه به درمان‌های اجتماع مدار در راستای همین سیاست‌های مشترک است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه مشکل اصلی و مغفول در حوزه اعتیاد را مربوط به جامعه پذیری افراد دانست و گفت: در بحث اشتغال و حمایت‌های اجتماعی و روانی افراد بهبود یافته باید توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. حمایت‌های روانی و اجتماعی امکان بازگشت به افراد درمان شده از آسیب اعتیاد را به وضعیت گذشته سخت‌تر می‌کند.

وی با اشاره به نقش اقدامات پیشگیرانه در سایر حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی، در پایان یادآور شد: در خراسان رضوی با ثبت الکترونیکی طلاق در بین سال‌های ۹۴ و ۹۵ با کاهش ۸٫۱ درصدی طلاق روبرو بودیم. این به آن معناست که ورود مشاوران به این حوزه مثمر ثمر بوده است، به طوریکه در شش ماه نخست امسال نیز تا ۱۲ درصد شاهد کاهش طلاق در این استان بودیم.


telegram2 files