ارتباط رده شغلی و سلامت روان در زنان شاغل

ارتباط رده شغلی و سلامت روان در زنان شاغل

بسیاری از افراد گمان می کنند که آنچه سلامت آنها را تامین میکند صرفا رعایت نکات بهداشتی و بهره مندی از تغذیه غنی و سرشار از مواد مورد نیاز بدن است ، علاوه بر آن میدانند که عوامل وراثتی نیز می توانند در این میان موثر باشد. لیکن با یک نگاه دقیق به وضعیت جامعه و واقعیت های موجود در آن درمیابیم که عوامل اجتماعی-اقتصادی نیز تاثیرات به مراتب بالاتر بر سلامت دارند.

یکی از جنبه های اثر گذار اجتماعی موثر بر سلامت افراد ، حرفه و شغل میباشد . عوامل شغلی تاثیرگذار بر سلامت روان می تواند باعث بروز خستگی های شغلی فرد گشته و این به نوبه خود باعث تاثیرات منفی به سزایی در سایر زمینه های زندگی اعم از اجتماعی ، فردی و خانوادگی گردد. اگرچه کار یک منبع مهم برای امرار معاش است و همچنین موجب احراز موقعیت های اجتماعی می شود ، در عین حال خستگی و آسیب های آن نیز می توانند باعث کاهش سلامت روان فرد شاغل شوند.

مقوله سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت، که می تواند به عنوان نیرویی فعال ، تاثیر مستقیمی در پیشرفت و توسعه یک کشور داشته باشند ، توجه بیشتری را می طلبند، زیرا اگر کودکان آینده سازان جامعه هستند ، زنان پرورش دهنده آنها بوده و درواقع این زنان هستند که آینده را میسازند. بنابر این آینده سالم در گرو سلامت زنان است.

با افزایش زنان تحصیل کرده در ایران و درخواست آنان برای اشتغال، وضعیت سلامت زنان شاغل از اهمیت زیادی برخوردار گشته است.

تداخل نقش های چندگانه سبب کاهش کیفیت کار ،اختلافات زناشویی ، انتقال رنج و ناراحتی والدین به کودکان و صدمه به کیفیت زندگی و کاهش سلامت آنان می گردد. با این حال امروزه بر این باورند که عوامل متعدد اجتماعی بر زندگی و سلامت بانوان شاغل و افراد خانواده آنها تاثیرگذار است که یکی از این موارد میتواند ویژگی های شرایط کاری مثل رده های شغلی باشد.

انتخاب رده شغلی به عنوان یک عامل اجتماعی تاثیرگذار از این جهت میتواند مورد توجه قرار گیرد که بعضی از مشاغل با توجه به نقش هایی که بر حسب وظیفه شغلی ، دارای استرس ها ، اضطرابها و مشکلات جسمانی خاص خود هستند می تواند موجب اثراتی بر سلامت زنان شاغل بشود.

بنا بریافته ها، می توان نتیجه گرفت که رده های شغلی با توجه به ویژگی ها و شرایطی که دارند می توانند ارتباطی بر افزایش یا کاهش سلامت فرد شاغل به عنوان یک تعیین کننده اجتماعی سلامت، داشته باشد.

منبع : مجله علمی پژوهشی رفاه اجتماعی – شماره ۴۰

 

بیشتر بخوانید

سلامت روان بانوان وضعیت مناسبی ندارد


telegram2 files