نامگذاری هفته دوم اسفند به نام هفته «آگاهی از مغز»

نامگذاری هفته دوم اسفند به نام هفته «آگاهی از مغز»

نامگذاری هفته دوم اسفند به نام هفته «آگاهی از مغز» صورت گرفته است. دکتر محمدتقی جغتایی، رئیس انجمن علوم اعصاب ایران، به تشریح برنامه های هفته «آگاهی از مغز» پرداخت و با اعلام نامگذاری هفته دوم اسفند(۸ الی ۱۴ اسفند) به نام هفته «آگاهی از مغز»، اظهارداشت: برنامه های آموزش همگانی برای آشنایی گروه های مختلف سنی با مغز و کارکردهای آن، برای اولین بار در کشور تدارک دیده شده که با همکاری ارگان ها و سازمانهای مختلف اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش، با اشاره به اینکه این هفته سالهاست که در دنیا نامگذاری شده و کشورهای پیشرفته جهان، برنامه هایی را به همین مناسبت اجرا می کنند، افزود: امسال، برنامه های متنوعی متناسب با سن و با توجه به نیاز اقشار گوناگون جامعه، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا می شود.

وی تصریح کرد: هدف از نامگذاری این هفته به نام هفته «آگاهی از مغز»، و اجرای برنامه های آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن ، ” ارتقای بهداشت مغز در جامعه است “، چون مغز، فرمانده بدن و ارگانی است که تمام فعالیت ها، رفتار، غرایز ، هیجانات ، اراده و تفکر را  رهبری می کند ، ضمن آنکه  همه ارگانهای بدن را با یکدیگر و همچنین با محیط پیرامون ، هماهنگ می کند.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران افزود: ارتقای بهداشت مغز در جامعه به دو منظور انجام می شود، ۱- افراد یاد بگیرند که چگونه توانایی مغزشان را افزایش دهند ، ۲- افراد جامعه با راههای پیشگیری از کاهش قوای جسمی و ذهنی مغز، آشنا شوند. و در واقع، آگاهی رسانی از ویژگی و توانایی مغز، چگونگی توانمندسازی و جلوگیری از کاهش توانایی مغز از طریق برنامه های این هفته، اطلاع رسانی می شود.

جغتایی، اکثریت افراد جامعه را مخاطبان این برنامه های آموزشی معرفی کرد و گفت: برنامه های پیش بینی شده برای عموم مردم، بخصوص کودکان، دانش آموزان ، دانشجویان و افراد میانسال که در آستانه سالمندی قرار دارند ، قابل استفاده خواهد بود.

وی درباره علت تمرکز برنامه های هفته آگاهی از مغز بر گروه کودکان ، اظهارداشت: قابلیت انعطاف پذیری مغز در سنین کودکی ، بیشتر است و می توان با روشهای سنجش و استفاده از ابزار توانبخشی ، مهارت های کودکان را افزایش داد.

جغتایی، آگاهی رسانی به افراد میانسال را نیز در جلوگیری از سالمندی زودهنگام موثر دانست و افزود: با آموزش این افراد می توان به آنان کمک کرد که دیرتر به مرحله سالمندی همراه با ناتوانی برسند و در واقع، با تقویت مهارتهای آنان ، پیری توام با سلامت داشته باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از روشهای تقویت توانایی مغز ، ادامه داد:  به عنوان مثال، ” ورزش هدفمند ” ، عامل مهمی در افزایش توانایی مغز است و سبب می شود تا فاکتورهای رشد در مغز تولید شوند و این فاکتورها ، علاوه بر اینکه در یادگیری و فعالیت های خلاقانه موثر هستند ، موجب رشد و شکل گیری مدارهای جدید و حفظ مدارهای مغزی خواهند شد.

مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، در ادامه به هماهنگی های انجام شده با سازمانها و ارگانهای حوزه های اجتماعی ، علمی و آموزشی اشاره کرد و گفت: اهم برنامه های هفته ” «آگاهی از مغز» با همکاری سازمان های مختلف از جمله آموزش و پرورش، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و انجمن های علمی و پژوهشی، در تهران و ۷ مرکز استان دیگر اجرا خواهد شد.

جغتایی افزود: مهمترین برنامه این هفته ، برگزاری همایش بزرگ علمی ، اجتماعی و آموزشی است که برای اولین بار، در روز ۱۳ اسفندماه امسال در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود و عموم مردم در گروههای مختلف سنی می توانند در این گردهمایی بزرگ شرکت کنند.

وی اظهارداشت: این همایش از ساعت ۱۲ الی ۲۰ روز سیزدهم اسفند در سه بخش نمایشگاهی، سخنرانی مسئولان عالی رتبه کشور(معاون علمی رییس جمهوری، دو وزیر علوم و بهداشت و…)  و اهدای جوایز به برترین ها، و پخش و نقد فیلمی در حوزه مغز و شناخت، اجرا می شود.

جغتایی افزود: غرفه های برپا شده در بخش نمایشگاهی، از ساعت ۱۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهند بود و دانش آموزان و دانشجویان، تا محققان برجسته کشور، خلاقیت ها و فناوری های خود که مرتبط به حوزه های مغز و علوم شناختی می شود، به نمایش می گذارند.

وی در عین حال با اعلام برنامه های تدارک دیده شده برای تمام ایام این هفته ، گفت: روز هشتم اسفندماه ، اولین روز هفته آگاهی از مغز است که با معرفی مهدهای کودک از سوی سازمان بهزیستی، متخصصان و کارشناسان با سخنرانی و انتقال اطلاعات به صورت شفاهی و همچنین مکتوب (بروشور و کتابچه) برای مربیان نوآموزان و خانواده هایشان و بصورت عملی ، بصورت کار با کودک ، تلاش می کنند تا راههای تقویت کارکرد مغز و حفظ آن را آموزش بدهند.

هفته آگاهی از مغز

جغتایی، از نهم اسفند به عنوان روز معرفی فن آوری های حوزه علوم شناختی برای ورزشکاران یاد کرد و گفت: روانشناسی ورزشی و آشنایی با مغز در حوزه ورزش ، محور فعالیتی است که در این روز از سوی سازمان های مختلف انجام می شود.

وی افزود: در این روز در تهران، با بازدید از باشگاه آرارات و سخنرانی در جمع ورزشکاران، آنان را با مغز و کارکردهای آن آشنا می کنیم.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران همچنین، سخنرانی در یکی از دبیرستان های بزرگ تهران برای انتقال اطلاعات مربوط به نقش مغز و کارکردهای آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، را از جمله برنامه های روز دهم اسفندماه عنوان کرد.

جغتایی اظهارداشت: مهمترین برنامه یازدهم اسفندماه که با همکاری شهرداری تهران برگزار می شود، برگزاری گردهمایی خانواده ها و سخنرانی در یکی از فرهنگسراهای تهران ، با عنوان «تاثیر رفتار در مغز» است که مخاطبان آن، خانواده ها، کارشناسان و مددکاران هستند.

وی، برگزاری سمینار دانشجویی در دانشگاه تهران  با حضور دانشجویان کل کشور در حوزه های روانشناسی، مهندسی، پزشکی ، علوم شناختی و… و اعضای انجمن های علمی دانشجویی را مهمترین برنامه روز دوازدهم اسفندماه عنوان کرد.

جغتایی خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه های ذکر شده، چاپ و انتشار بروشورها و کتابچه های آموزشی در سطح شهرها برای آشنایی با کارکردهای مغز و چگونگی تقویت آن، اجرای سخنرانی کارشناسان در مدارس درباره کارکردهای مغز، نصب روزنامه های دیواری در مدارس در همین ارتباط، برگزاری مسابقات با محوریت مغز و کارکردهای آن، و اجرای برنامه های متنوع و شاد متناسب با سن کودکان در مهدهای کودک، از دیگر برنامه های پیش بینی شده به مناسبت هفته «آگاهی از مغز» است.

وی، نصب بنر و پیام های آموزشی مربوطه در سطح شهرها و اطلاع رسانی از طریق مونیتورهای ایستگاه های مترو ، اطلاع رسانی و پخش زیرنویس برنامه های صدا و سیما با محتواهای آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن را نیز به عنوان برنامه های هفته آگاهی از مغز معرفی کرد.

به گفته جغتایی، هفته «آگاهی از مغز» علاوه بر تهران، در شهرهای اصفهان، تبریز، کرمان ، شیراز، بوشهر، مشهد و ساری، نیز با همکاری انجمن علوم اعصاب ایران ، انجمن های علمی روانپزشکان ایران، علوم اعصاب صدرا ، متخصصان مغز و اعصاب ایران، و پژوهشکده و دانشگاه علوم شناختی ایران، سازمان صدا و سیما، وزارتخانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی کشور، و با حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزارمی شود.


telegram2 files