برای ساماندهی معتادان متجاهر زن مراکز کافی نداریم/ گروه زنان جزو اولویت اصلی ماست

برای ساماندهی معتادان متجاهر زن مراکز کافی نداریم/ گروه زنان جزو اولویت اصلی ماست
ناکافی‌بودن مراکز برای ساماندهی زنان معتاد متجاهر، در اولویت برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر بودن زنان، ایجاد سه شلتر و تصمیم برای راه‌اندازی پنج شلتر دیگر تا پایان سال از موضوعاتی است که در نشست سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد.

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهرخانه، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود درباره وضعیت زنان معتاد پس از ساماندهی معتادان متجاهر طی ۶ ماهه ابتدایی امسال تصریح کرد: براساس طرح ارزیابی سوء‌مصرف مواد سهم زنان در اعتیاد نسبت به مردان در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۰ درصد بود و در سال ۱۳۹۴ مقداری جزئی کاهش دارد که خیلی قابل توجه نیست. اما در معتادان متجاهر خیابانی سهم‌شان بسیار کمتر است. مراکز زنانه کافی برای ساماندهی معتادان متجاهر زن در کشور نداریم و بیشتر تمرکزمان روی مراکز ماده ۱۵ است که از طریق تبصره ۲ ماده ۱۶هزینه‌های آن را ستاد پرداخت می‌کند و تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وجود ۸۰ مرکز اقامتی خاص زنان در کشور

او ادامه داد: مجموعاً حدود ۸۰ مرکز اقامتی خاص زنان در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها با ما همکاری دارند که معتادان متجاهر زن با دستور مقام قضایی به آن‌ها معرفی می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند. یارانه درمان و هزینه درمان را نیز به صورت کامل دریافت می‌کنند. گروه زنان جزو اولویت اصلی ماست؛ حتی اگر بودجه‌های‌مان بسیار بسیار محدود باشد، اگر یک زن معتاد متجاهر وجود داشته باشد نسبت به مردان در اولویت بیشتری است. به سراسر کشور اعلام کردیم که اگر در استانی ظرفیت وجود نداشت حتی اگر قضات نیاز داشتند می‌توانند با اذن قضایی این را به استان دیگر هم بدهند. در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر این‌که ما فرصت درمان برای این‌ها نداشته باشیم نیست و همه جا یارانه درمان داده می‌شود.

۲ مرکز با ظرفیت ۱۲۰ نفر ویژه زنان

افشار با اشاره به وجود ۲ مرکز زنانه در غرب تهران افزود: ۲ مرکز در غرب تهران برای زنان موضوع ماده ۱۶ به ظرفیت هرکدام ۶۰ نفر در نظر گرفته شده است. این‌ها مراکز موضوع ماده ۱۵ بوده که کل ظرفیت‌شان در اختیار قرار گرفته است. سایر مراکز ماده ۱۵ بخشی از ظرفیت‌شان را به زنان اختصاص می‌دهند اما این ۲ مرکز ظرفیت‌شان کامل است و در این زمینه مشکل جدی نداریم.

مرگ و میرهای معتادان تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشت

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به آخرین وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر در استان تهران اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۲ هزار و ۳۴۳ نفر در استان تهران ساماندهی شدند که حدود ۸ هزار نفر از آن‌ها در مراکز موضوع ماده ۱۵ و ۱۶ پذیرش شدند. بیش از ۵۰۰ نفر از این افراد نیز از اتباع بودند. حدود ۳۸۰۰ تا ۳۹۰۰ نفر هم معتاد متجاهر نبودند بلکه آسیب‌دیده‌هایی در خیابان هستند. این گروه در غربالگری یا به دستگاه‌های ذی‌ربط ارجاع می‌شوند یا به کف خیابان بازمی‌گردند. گزارش مرگ و میرهای معتادان در سه ماهه اول و چهارماهه اول سال ۹۶ استخراج شده است که بر آن اساس نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشتیم. گرچه در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۸ درصد رشد داشتیم.

در حوزه پیشگیری و فرهنگی بیش از سال گذشته رشد خواهیم داشت

او درباره عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری و فرهنگی در پنج ماهه اول سال ۹۶ اظهار کرد: در این مدت اقدامات قابل توجهی انجام شد. در حوزه پیشگیری و فرهنگی در سال ۹۵ نسبت به مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد و در سال ۹۶ رشدی مشابه و حتی بیشتر را خواهیم داشت. در خصوص مهارت‌های زندگی، سبک‌های فرزندپروری، راهنمایی و مشاوره تلفنی، مدارس عاری از خطر در مقاطع دوم متوسطه و پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های دانشجویی فعالیت‌هایی انجام شده است و برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد ویژه دانشجویان جدیدالورود، آموزش مهارت به سربازان وظیفه، مددجویان زندان‌ها، کادر نظامی و خانواده آن‌ها نیز سرعت بیشتری گرفته است.

هیچ کارگری به علت اعتیاد اخراج نمی‌شود

افشار در مورد طرح کاربست شیوع اعتیاد در جامعه کار و تولید گفت: این طرح در ۱۵ استان انجام می‌شود. آیین‌نامه و دستورالعمل نحوه برخورد با کارگران معتاد آماده شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود. براساس آیین‌نامه جدید هیچ کارگری به علت اعتیاد اخراج نمی‌شود. فرصت‌هایی در نظر گرفته شده است که به سمت درمان بروند اما اگر بعد از درمان مجدداً شاهد تکرار رفتار باشیم، محدودیت‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

برگزاری هفته پیشگیری از اعتیاد در اواخر آبان‌ماه در مدارس

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که فعالیت‌های ستاد در نیمه دوم سال پررنگ‌تر خواهد بود، افزود: یکی از گروه‌های هدف ما دانش‌آموزان و دانشجویان هستند. با توجه به این‌که روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ۵ تیرماه است و در این زمان مدارس تعطیل هستند، از سال ۹۴ هفته پیشگیری از اعتیاد را در اواخر آبان‌ماه در مدارس برگزار می‌کنیم. همچنین طی ۱۸ ماه در ۱۲۲ دانشگاه کشور کانون همیاران سلامت روان دانشجویی راه‌اندازی شده است. در کنار این موارد تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان نظام وظیفه و سازمان نظام روانشناسی منعقد کرده‌ایم. سازمان نظام روانشناسی قابلیت بسیاری دارد. هزاران نفر دارای پروانه این سازمان هستند. براساس تفاهم‌نامه این افراد می‌توانند در امر پیشگیری از اعتیاد ورود کنند و می‌توان از دانش آن‌ها برای آموزش و مشاوره افراد در معرض خطر استفاده کرد.

تا پایان سال ۹۶ باید ۸ مرکز شلتر زنانه در کشور راه‌اندازی شود

او با اشاره به خدمات کاهش آسیب گفت: تعداد مراکز DIC به ۲۴۱ مرکز در کل کشور رسیده است. همچنین ۳۳۱ تیم سیار هم برای دسترسی به معتادان خیابانی در کشور داریم. سطح کیفی خدمات هم در DIC توسعه‌یافته و تعدادی از تیم‌ها به متادون و اقلام ویژه آزمایش HIV و ارایه غذا و لباس و پانسمان زخم مجهز شده‌اند. ۷۷ شلتر در کشور داریم که به ارایه غذا و خدمات کاهش آسیب می‌پردازند اما این تعداد به‌ویژه در استان‌های کم‌برخوردار کافی نیست. در سیستان و بلوچستان تعداد زیادی از این مراکز به کمک مردم احداث می‌شود. تا پایان سال ۹۶ باید ۸ مرکز شلتر زنانه در کشور راه‌اندازی شود، اما تاکنون فقط ۳ شلتر زنانه راه‌اندازی شده است. دو مرکز نیز برای زنان باردار داریم که جدای از مراکز درمانی وزارت بهداشت است.

افشار درباره روند درمان معتادان متجاهر تصریح کرد: ادامه درمان معتادان بهبودیافته با قرارگیری آن‌ها در مراکز حرفه‌آموزی و TCهای بهزیستی انجام می‌شود. این وضعیت در پنج ماهه ابتدایی سال جاری با رشدی صعودی همراه بود و توانستیم برای آن‌ها و خانواده‌شان ۴هزار شغل ایجاد کنیم. از این تعداد فرصت شغلی حدود ۷۰۰ فرصت توسط ستاد و مابقی توسط مردم فراهم شد.

وضعیت بیمه اعتیاد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد وضعیت بیمه اعتیاد گفت:  از سال ۹۲ درگیر بیمه اعتیاد هستیم. در سال ۹۵ بودجه بیمه درمان معتادین ۳۲ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۶ به ۷۹ میلیارد تومان رسیده است. قرار نیست بیمه درمان اعتیاد در کشور رایگان شود، بلکه گروه‌هایی که آسیب‌پذیری بیشتری داشته‌اند را تحت پوشش بیمه درمان معتادان قرار خواهیم داد. دستورالعمل وضعیت جدید این بیمه نوشته شده اما هنوز توسط سازمان بیمه سلامت ابلاغ نشده است. با این اعتبار امکان تسری بیمه به همه وجود ندارد و کلیه زنان، کودکان، معتادان تزریقی، معتادان مبتلا به HIV و بیماران بی‌بضاعت می‌توانند از آن استفاده کنند. امیدواریم در سال‌های آینده بیمه اعتیاد در سرجمع بیمه کشور حساب شود و همه بتوانند استفاده کنند.

او با بیان این‌که یکی از اقدامات امسال واگذاری مراکز موضوع ماده ۱۶ بود، ادامه داد: ۱۸ مرکز مستقیماً زیر نظر بهزیستی قرار گرفتند و ۲ مرکز دیگر در رشت و آذربایجان شرقی نیز به بهزیستی معرفی شدند.

چرایی عودت معتادان مبتلا به
HIV

افشار در مورد عودت معتادینی که HIV دارند و بازگشت آن‌ها به جامعه، اظهار کرد: براساس دستورالعمل ساماندهی معتادان متجاهر، کسانی که عوارض جدی سلامت غیر از اعتیاد دارند، اهمیت کنترل آن آسیب مهم‌تر از اعتیاد است، ضمن این‌که معتادان دارای HIV و زخم‌بازها باید به مراکز وابسته به وزارت بهداشت ارجاع شده و پس از آن برای انجام مشاوره به مراکز علوم پزشکی دانشگاه‌ها فرستاده شوند.

تغییر کلونی‌ها؛ نتیجه طرح‌های ضربتی

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان موفقیت مراکز درمانی با دوره‌های یک ماهه یا برخی از دوره‌های سه ماهه را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانست و افزود: اگر پس از این دوره‌ها، حمایت‌های لازم صورت بگیرد به موفقیت ۴۰ تا ۴۵ درصدی می‌رسیم. عود اعتیاد به معنای شکست نیست. در همان زمانی که این افراد ساماندهی می‌شوند مواردی مانند خرده‌فروشی مواد مخدر کم می‌شود. به‌عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم که آسیب‌های اجتماعی در کف اجتماع ایجاد شده است و باید در کف اجتماع هم حل شوند. باید به‌صورت فعال به سمت معتادان برویم و اگر فکر می‌کنیم با انجام طرح‌های ضربتی مشکل‌شان حل می‌شود، این اتفاق نخواهد افتاد. حتی گاهی ممکن است کلونی‌های‌شان از کلونی بزرگ به کلونی‌های کوچک در مناطق مختلف تبدیل شود.

آبان‌ماه جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود

او درباره جلسه آینده بررسی آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری تصریح کرد: تاکنون چهار جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی داشتیم. جلسه پنجم با انتخابات ریاست‌جمهوری تلاقی پیدا کرد و به دستور رهبر معظم انقلاب به ۶ ماه بعد موکول شد. این جلسه در آبان‌ماه برگزار خواهد شد. به همین دلیل گزارش مقدماتی اقدامات دستگاه‌ها به دفتر مقام معظم رهبری در روز پنج‌شنبه تقدیم و کارشناسان ستاد مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی در این جلسه حضور خواهند داشت.

افشار با اشاره به سرانجام سه کتابی که پیش از این برای ارایه در مدارس به‌منظور پیشگیری از اعتیاد رونمایی شده بود، گفت: این سه کتاب راهنمای معلمان در سطوح ابتدایی و متوسطه اول و دوم است که تکثیر و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.معلمان نیز آموزش دیده‌اند و فرآیند آن به این شکل است که معلمان بخشی از زمان کلاس را به این موضوع اختصاص دادند. ۲ واحد درسی نیز که قرار بود در دانشگاه‌ها تدریس شوند، در برخی دانشگاه‌ها به‌عنوان دروس اختیاری ارایه شده و در برخی دانشگاه‌ها اجباری است.

ورود LSD به کیت آموزشی نیروهای ستاد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مواد محرک جدید اظهار کرد: تعداد مواد محرک جدید در دنیا بسیار زیاد است و آسیب‌شان هم جدی است. نگاه‌مان این است که اگر ماده‌ای وارد کشور شود و شیوع پیدا کند در لیست مواد مخدر قانون مبارزه با مواد مخدر قرار دهیم تا مانند شیشه نشود که صرفاً به‌عنوان دارویی غیرمجاز شناخته می‌شد. اما تاکنون محرکی به آن اضافه نشده زیرا ورود این مواد شایع نبوده است. در این بین اسید ماده جدیدی نیست اما از آن‌جایی که مصرفش توهماتی جدی به دنبال دارد، خطرناک است. در حال حاضر هنوز تریاک و مشتقاتش بالاترین ماده مصرفی هستند. گل در رتبه دوم، کراک در رتبه سوم، شیشه در رتبه چهارم و LSD (اسید) و سایر مواد در رتبه‌های آخر جدول قرار دارند. گزارشات حاکی از مصرف اسید است اما این‌که مصرفش رو به تزاید باشد، نداریم. اما به‌عنوان یک ماده خطرناک در کیت آموزشی نیروها اضافه کرده‌ایم.

پایین آمدن سن اعتیاد را تأیید نمی‌کنیم

او با بیان این‌که به هیچ عنوان پایین آمدن سن اعتیاد را تأیید نمی‌کنیم، افزود: مصادیق محدود نشان‌دهنده پایین‌آمدن سن اعتیاد در کشور نیست. کماکان میانگین شیوع سن مصرف مواد بین ۲۱ تا ۲۳ سال است. طی ۲ سال گذشته در طرحی با وزارت آموزش و پرورش تمام مدارس، دانش‌آموزان در معرض آسیب را شناسایی و غربالگری کردند و مداخلات لازم انجام شد. تعداد بسیار کمی مبتلا بودند که درمان شدند و ستاد هزینه‌های آن‌ها را پرداخت کرد. گروهی از دانش‌آموزان تجربه مصرف مواد مخدر را دارند اما معتاد نیستند.


telegram2 files