تعامل بهزیستی و نظام روانشناسی در صدور مجوز مراکز روانشناسی

تعامل بهزیستی و نظام روانشناسی در صدور مجوز مراکز روانشناسی

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا, رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: قرار است کمیته‌ای کشوری ویژه «مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد» به زودی تشکیل شود تا علاوه‌بر کار نظارتی و تخصصی، آمار معتادان ورودی به این مراکز را نیز کاهش دهیم.

فرید براتی سده در نشست خبری که در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد؛ با بیان آنکه رویکرد جدیدی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته‌ایم گفت:به دنبال تقسیم کار ملی به منظور کاهش طلاق هستیم؛ در این زمینه نیز  برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در قالب کمیته تخصصی و کلینیک‌های مددکاری و مشاوره بتوانیم در بحث طلاق پیشگیری، کاهش و تثبیت را به سرانجام برسانیم.

براتی سده همچنین گفت: در بحث سلامت اجتماعی این آمادگی را داریم که در مشاوره با نظام روانشناسی تعامل لازم را داشته و در صدور مجوز برای مراکز روانشناسی تعاملات خوبی داشته باشیم.

وی در مورد پیشگیری از معلولیت‌ها نیز گفت: غربالگری شنوایی به ویژه برای کودکان ۳ تا ۵سال به وظایف ما اضافه شده،این درحالیست که در صددیم تا پوشش غربالگری بینایی را نیز  طبق برنامه ششم توسعه از ۷۲ درصد به ۸۵ درصد برسانیم.

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور در خصوص مشاوره‌های ژنتیک نیز گفت: بخشی از معلولیت های کشور ناشی از اختلالات ژنیتکی است؛ از همین رو براساس قانون برنامه ششم توسعه با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، «آیین نامه مشاوره ژنتیک» در حال تدوین و ارائه به هیات دولت است.

عبدالله زاده، قائم مقام مشارکت‌های اجتماعی بهزیستی نیز در این نشست خبری  گفت: براساس قانون، تحویل ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای دو معلول  به بالا را متعهد شدیم که ۴ هزار واحد آن را در سال جاری تحویل خواهیم داد.

وی در ادامه با بیان آنکه در سال گذشته در حوزه اشتغال مددجویان توانستیم با کمک خیرین و بانک‌ها بیش از ۴۷ هزار شغل ایجاد کنیم که از این تعداد ۱۳ هزار شغل مربوط به مناطق روستایی است گفت: در بحث تأمین مسکن، طرح نهضت مسکن را برای مددجویان دنبال می‌کنیم که در این زمینه ۱۰۰ هزار واحد را ساماندهی کرده‌ایم.

عبدالله‌زاده همچنین با بیان آنکه در بحث مسکن معلولان نیز ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد شناسایی شده که برای اولین بار برای خانواده‌های دو معلول اعتبار تخصیص یافته است اظهار کرد: ۴ هزار واحد مسکونی دیگر امسال تحویل مددجویان خواهد شد ؛این درحالیست که ۳۸۰۰ واحد مسکونی  دیگر نیز تحت عنوان طرح «نهضت مسکن» به مددجویان تحویل خواهیم داد.

وی همچنین  از اختصاص سهمی برای ایجاد مسکن حمایتی و اجتماعی خبر داد و گفت:‌۳۰ هزار فرصت شغلی بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده و سازمان نیز ۱۷ هزار مورد را در نظر گرفته که در مجموع ۴۷ هزار فرصت شغلی می‌شود که ۳۰ درصد آن مربوط به مناطق روستایی است.

همچنین در این نشست کوزه گر قائم مقام مشارکت‌های اجتماعی بهزیستی نیز گفت: در حوزه سلامت اجتماعی طبق قانون متولی، بهزیستی است و نمی‌توانیم به این وظیفه عمل کنیم  مگر اینکه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: امروز در کنار سلامت جسم و روان سلامت جامعه مدنظر است که برای تقویت آن باید یکسری شاخص‌ها کنترل شوند. یکی از این شاخص‌ها فقر است، بیکاری، ناامنی، بی‌عدالتی و عدم شایسته‌سالاری به دنبال آسیب‌هایی که یا قهری‌ و ژنتیکی‌اند یا بر اثر حوادث به وجود می‌آیند وجود دارد که باید روی اینها کار کنیم.

کوزه‌گر با بیان آنکه زمانی می‌توانیم در کاهش این شاخص‌ها موفق باشیم که مردم به مسئولیت اجتماعی خود آگاه باشند گفت: به دنبال جلب روش‌های نوین فرهنگ مسئولیت اجتماعی هستیم، همچنین می‌خواهیم صدور پروانه برای NGOها را روان‌سازی کنیم.


telegram2 files