کاهش علائم اختلال وسواس اجباری با تماشای دست شستن دیگران

کاهش علائم اختلال وسواس اجباری با تماشای دست شستن دیگران

افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری ممکن است به سادگی با تماشای اعمال اجباری دیگران تسکین بیابند. اگر این نتیجه مطالعاتی صحت داشته باشد دانشمندان قادر خواهند بود با توسعه نرم‌افزارهایی به افراد مبتلا به چنین اختلالی کمک کنند تا دیگر اعمال تکراری و اجباری انجام ندهند. به طور مثال از شستن چندین باره دست‌ها و یا شانه‌زدن‌های پیاپی خودداری کنند.

 جالب است بدانید هنگامی که شخص دیگری عملی را در مقابل ما انجام می‌دهد درست همان قسمت از مغز ما فعال می‌شود که خودمان آن عمل را انجام دهیم. این سیستم عصبی آیینه‌ای نامیده می‌شود که به درک ما از احساسات و اعمال دیگران کمک می‌کند.

بلاند جلال از دانشگاه کمبریج در شگفت است که آیا این سیستم می‌تواند به مبتلایان به اختلال وسواس اجباری کمک کند یا خیر؟ وی و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا و سن‌دیه‌گو علائم این اختلال را در ۱۰ نفر که به شدت از این اختلال رنج می‌بردند مورد بررسی قرار دادند. این افراد به هنگام لمس اشیایی به ندرت آلوده هم احساس انزجار داشتند و این نگرانی باعث می‎شد آن‌ها چندین بار دستان خود را بشویند.

جلال افزود: این نتیجه و میزان رضایت‌بخشی برای تمامی افراد یکسان نیست و ما برای یافتن نتایج اثربخش‌تر مطالعات را ادامه می‌دهیم.

وی دو آزمایش بزرگتر را در دانشگاه کمبریج و هاروارد آغاز کرد که یکی از آنها نتایج امیدوارکننده‌ای دارد.

منبع : نیو ساینتیست
ایسنا

بیشتر بخوانید


telegram2 files