اپلیکیشن های روانشناسی – اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اپلیکیشن های روانشناسی – اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اپلیکیشن چالش تاب‌آوری توسط دکتر کرثی ساندر ایجاد شده و به هزاران بیماری که از تروما رنج می‌برده‌اند، کمک کرده است و در درمان اختلال استرس پس از سانحه، شهرت جهانی دارد.

پیش از این دربارۀ اپلیکیشن هایی که در حوزۀ روانشناسی و درمان اختلال‌های روانی به کار می‌روند، صحبت کردیم. در این مختصر به چند برنامه که مختص درمان اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD هستند، می‌پردازیم. اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD سندرومی است که پس از مشاهده، تجربۀ مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد. بیمار در نسبت با این تجربه‌ها احساس ترس و درماندگی می‌کند؛ اغلب رفتارهای آشفته و حاکی از بی‌قراری بروز می‌دهد و مدام تلاش می‌کند از یادآوری رویداد و سانحه اجتناب کند. حوادثی همچون سوءاستفادۀ جنسی، تصادف، سوانح طبیعی مانند زلزله، جنگ و… می‌توانند به ایجاد این اختلال در افراد بینجامند. این اختلال در بین بازماندگان جنگ‌ها‌ شیوع فراوانی دارد و نیازمند درمان و مراقبت‌های حرفه‌ای است. در کنار درمان حرفه‌ای می‌توان از اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌هایی که به این منظور ساخته شده‌اند، به عنوان مکمل درمان استفاده کرد. در ادامه به بررسی سه اپلیکیشن مربوط به این اختلال می‌پردازیم.

  • چالش تاب آوری (Resiliency Challenging)

چالش تاب آوری یک دورۀ دوازده‌هفته‌ای جامع است که مدیتیشن روزانه را بر اساس دستورالعملی ارائه می‌دهد که به مدیریت‌کردن افکار و احساسات منجر می‌شود. این وب سایت هدایتگری آنلاین است که بر اساس نتایج و تجربیات ساخته شده است و به افراد کمک می‌کند با اختلال استرس پس از سانحه بهتر مدارا کنند.

این درس‌های مربیگری روزانه به افراد کمک می‌کند چطور نشانه‌های تروما، اضطراب و استرس پس از سانحه را بهبود ببخشند. مدیتیشن‌های روزانه به افراد کمک می‌کند ذهن شفاف و متمرکزتری داشته باشند تا بتوانند به تصمیم‌ها و قضاوت‌های بهتری برسند. همچنین در این وب سایت فرد این امکان را دارد که فرآیند بهبودی سطح اضطراب و استرس خود را ثبت کند. همچنین کاربر سایت می‌تواند با ثبت شمارۀ تلفن خود، یادآورهایی را دریافت کند تا هیچ به‌روزرسانی یا درسی را از دست ندهد.

این دوره برای افراد آرامش و صلح درونی به ارمغان می‌آورد، کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد، احتمال رخ‌دادن
فلش‌بک‌ها را کاهش می‌دهد، به خواب بهتر کمک می‌کند و به کنترل بهتر فرد بر زندگی‌اش می‌انجامد. چالش تاب آوری ابزارهای عملی به فرد می‌دهد که فرد به کمک آن‌ها می‌تواند با موفقیت، اختلال استرس پس از سانحه را مدیریت کند.

چالش تاب آوری از طریق فرآیند روزانه، به افراد کمک می‌کند با PTSD مقابله کنند. این دوره شامل دستورالعمل‌های گام به گام و مدیتیشن هدایت شده‌ای است که بر آرام‌کردن ذهن مبتنی هستند و این امکان را برای فرد به وجود می‌آورند که مؤثرتر باشد و هم در زندگی شخصی و هم زندگی حرفه‌ای‌اش به نتایج بهتری دست یابد.

این وب سایت توسط دکتر کرثی ساندر[۱] ایجاد شده و به هزاران بیماری که از تروما رنج می‌برده‌اند، کمک کرده است و در درمان اختلال استرس پس از سانحه، شهرت جهانی دارد. نرخ افرادی که از PTSD رنج می‌برند در حال افزایش است و این اختلال به‌ویژه در سربازها بروز زیادی دارد. اضطراب، فلش بک، شک به خود، افسردگی و بی‌خوابی از نشانه‌های PTSD هستند که می‌تواند به اختلال‌های جدی‌تر بینجامد.

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این دوره می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

http://resiliencychallenge.com

  • مربی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD Coach)

مربی اختلال استرس پس از سانحه، یک اپلیکیشنِ تلفن همراه برای بهبود اختلال استرس پس از سانحه است. این برنامه برای سربازان قدیمی و نظامیانی است که دچار PTSD هستند یا احتمال مبتلاشدن به آن را دارند. در این اپلیکیشن آموزش‌هایی در مورد PTSD، اطلاعاتی در زمینۀ درمان حرفه‌ای، خود ارزیابی برای PTSD، فرصت‌هایی برای پیداکردن پشتیبانی و ابزارهایی که به مدیریت استرس و اضطراب PTSD کمک می‌کند، وجود دارد؛ ابزارهایی مانند مهارت‌های آرام‌سازی[۲] و صحبت‌های مثبت برای مدیریت عصبانیت و برخی استراتژی‌های خودیاری دیگر. کاربران می‌توانند ابزارها را بر اساس اولویت‌هایشان استفاده کنند و همچنین می‌توانند شمارۀ تماس افراد، تصاویر و موسیقی به برنامه اضافه کنند. این اپلیکیشن هم برای کسانی است که تحت درمان هستند و هم کسانی که نیستند.  PTSDیک شرایط بحرانی روانی ایجاد می‌کند که نیازمند ارزیابی و درمان حرفه‌ای است. PTSD Coach جایگزین درمان حرفه‌ای نیست ولی می‌تواند به عنوان مکمل درمان استفاده شود.

هر اطلاعاتی که توسط کاربران این اپلیکیشن ایجاد شود، امنیتی در حد امنیت تلفن همراه فرد یا وسیله‌ای که اپلیکیشن روی آن نصب است، خواهد داشت. این برنامه با همکاری مرکز ملی امور ایثارگران آمریکا برای PTSD و سازمان مرکز ملی دفاعی برای سلامت از راه دور و تکنولوژی[۳] ایجاد شده است.

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این برنامه و دریافت آن به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.ptsd.va.gov/public/materials/apps/PTSDCoach.asp

  • تُن های حیاتی اختلال استرس پس از سانحه (Vital Tones PTSD)

تُن های حیاتی یا Vital Tones یک برنامۀ تقویت امواج مغزی قدرتمند برای PTSD است. Vital Tones یک استودیوی تحقیق و تولید است که بازۀ وسیعی از تولیدات و خدمات مرتبط با درمان‌ها و تمرین‌های امواج مغزی را پشتیبانی می‌کند. این برنامه شامل درمان غیرتهاجمی است و هیچ خطر جدی در استفاده از این برنامه وجود ندارد اما برای کسانی که تجربۀ تشنج و صرع داشته‌اند، افراد زیر ۱۸ سال، و زنان حامله توصیه نمی‌شود.

سازندۀ Vital Tones بیان می‌کند که این برنامه بر اساس این ادعا که مغز به صورت جفتی یا باینری عمل می‌کند، ساخته شده است. فرکانس‌های صدا که به گوش می‌رسد، توسط مغز به نواحی مشخصی از آن می‌رسد. مغز می‌داند که هر فرکانس باید به کدام ناحیۀ مغز برسد. اپلیکپیشن Vital Tones حاوی صداهایی است با فرکانس‌هایی که نواحی مشخصی از مغز را درگیر می‌کند. این نواحی همان نواحی درگیر در PTSD هستند. امواج مغزی توسط پالس‌های الکتریکی همزمانی که توسط انبوهی از نورون‌ها شلیک می‌شود، ایجاد می‌شود. اگر فردی در معرض دائمی و منظم محرک بصری یا شنوایی با فرکانس مشخص قرار گیرد، فرکانس مغز او تغییر می‌کند و این هدفی است که در این اپلیکیشن دنبال می‌شود.

Vital Tones برای اختلال استرس پس از سانحه شامل سه جلسۀ متفاوت است که هر جلسه ۲۲ دقیقه است. برای استفاده از این برنامه باید از هدفون‌های بزرگ یا هندزفری‌های با کیفیت بالا استفاده شود تا فرکانس‌ها مطابق آن چه مد نظر است، به مغز برسد.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت برنامه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید: http://vitaltones.com

اپلیکیشن‌های دیگری نیز برای کمک به اختلال استرس پس از سانحه از فراهم شده است. مربی PTSD استرالیا (PTSD Coach Australia)، PTSD اینجا متوقف می‌شود  (PTSD stops here!)مربی خانوادۀ اختلال استرس پس از سانحه (PTSD Family Coach)، و برنامۀ حمایت اختلال استرس پس از سانحه (PTSD Aid) ار دیگر اپلیکیشن‌های موجود برای این اختلال هستند.


منابع:

سایت بردار( کاربرد سازی علوم انسانی )

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.vitaltones.ptsdG

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.app_resilincychallenge.layout

Helping You Help Yourself

[۱] Dr. Keerthy Sunder

[۲] Relaxation

[۳]
Telehealth and Technology


telegram2 files