اقدامات حوزه پیشگیری از اعتیاد کافی نیست

اقدامات حوزه پیشگیری از اعتیاد کافی نیست
 رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: فعالیت های انجام شده در کشور برای حوزه پیشگیری از اعتیاد کافی نیست.

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر, فرید براتی سده ظهر شنبه در همایش تجلیل از فعالان امر پیشگیری و درمان اعتیاد در گرگان برگزار شد، به تشریح ابعاد سلامت بهزیستی پرداخت و اظهار کرد: بهزیستی یک بُعد روان‌شناختی دارد که خو پذیری، دانستن نقاط قوت و نقاط ضعف شخصی، هدف داشتن در زندگی، روابط مثبت با دیگران و تسلط بر محیط جزئی از این ابعاد بهزیستی و روان‌شناختی است.

براتی سده ادامه داد: اصلی‌ترین بحث در تحقق سلامت بهزیستی مشارکت مردم در جامعه بوده که منجر به تحقق سلامت اجتماعی در جامعه هم می‌شود.

وی امیدواری، شادی و نشاط را از دیگر مبحث‌های مرتبط با سلامت اجتماعی عنوان کرد و گفت: زمانی که این ابعاد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد جامعه‌ای تشکیل می‌شود به نام جامعه تاب آور.

براتی سده افزود: روان شناسان معمولاً تاب‌آوری را در قالب افراد بررسی می‌کنند، اما جامعه‌ای که این مؤلفه‌ها را دارد را می‌توان جامعه‌ای تاب آور عنوان کرد.

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور بابیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: کاری که در عمل برای پیشگیری در جامعه انجام داده‌ایم کم بوده و کافی نیست.

وی بابیان اینکه سازمان بهزیستی اصلی‌ترین نهاد پیشگیری در کشور است، تصریح کرد: در سازمان بهزیستی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و … تشکیلاتی برقرارشده است.

براتی سده ادامه داد: در سال ۹۵ کل پولی که از سوی دستگاه‌هایی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر و … برای پیشگیری به بهزیستی پرداخت‌شده است، ۱۰ میلیارد تومان بوده که از این مقدار چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای پیش‌گیری از اعتیاد صرف شده و این در حالی است که کل پولی که برای درمان اعتیاد در کشور در نظر گرفته ایم نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف‌کننده دائمی مواد مخدر در کشور شناسایی‌شده‌اند و در آمار مصرف مخدر تغییراتی ایجادشده است.

چرخه مواد مخدر در جامعه تغییر کرده است

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: چرخه مصرف مواد مخدر در کشور ما از هروئین به کراک و شیشه و از شیشه به گل تغییر پیداکرده است، به‌گونه‌ای که در حال حاضر مصرف شیشه به رتبه چهارم و مصرف گل به رتبه دوم رسیده است.

وی افزود: علت این امر این است که تبلیغات گسترده‌ای برای مصرف مخدر گل در جامعه می‌شود و مدام گفته می‌شود مصرف گل اعتیادآور نیست.

براتی سده بابیان اینکه پیشگیری متناسب با شرایط جامعه می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: مردم باید در قالب تشکل‌های مدنی و مردمی سیاست‌گذاری و اجرا کنند و دستگاه‌های دولتی در این بین تنها نقش تسهیل گر را داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های جدی ما این است که تمام ابعاد کاهش آسیب‌ها را در نظر بگیریم و به‌عنوان گامی جدی به آن پرداخته شود.

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: باید تلاش کنیم خیرین را به سمت تشکل مردم‌نهاد مرتبط با پیشگیری جذب کنیم و از توان آن‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره ببریم.

بیشتر بخوانید


telegram2 files