درمان اختلالات خوردن از طریق نرم افزارهای روانشناسی

درمان اختلالات خوردن از طریق نرم افزارهای روانشناسی

نرم افزارهای مخصوص اختلالات خوردن در روانشناسی
مؤسس برنامه ثبت بهبودی (Recovery Record)، یک دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی است. این برنامه که برای پیشگیری از اختلالات خوردن آماده شده است، بیش از ۱۰۰۰۰ متخصص درمانِ اختلالاتِ خوردن و ۴۰۰۰۰۰ بیمار دچار اختلالاتِ خوردن را به خود جذب کرده است. تیمِ مذکور قصد دارد امکانات و نوآوری‌های دیگری نیز به این سیستم اضافه کند تا کاربردِ این برنامه بیش از پیش شود.

کاربرد خودنظارتی در درمان اختلالات خوردن

خودنظارتی یا نظارت بر خود روشی است که در درمان اختلالاتِ خوردن استفاده می‌شود. این روش شامل یادداشت‌کردن وعده‌های غذایی، تفکرات، احساسات و استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای است. استفاده از مهارت‌های مقابله‌‌ای سالم می‌تواند به افراد کمک کند تا رفتارهای ناخواسته را بهتر کنترل کنند. این روش راهی بی‌نظیر برای به‌دست‌آوردن آگاهیِ بیشتر دربارۀ الگوهای فکری است. نظارت بر رفتارها، فکرها و احساسات، آغاز غلبه‌کردن بر اختلالاتِ خوردن است.

دو اپلیکیشن با ماهیت خودنظارتی

در این نوشتار در مورد دو اپلیکیشن مبتنی بر خودنظارتی که در درمان اختلالاتِ خوردن استفاده می‌شود، صحبت خواهد شد. این دو اپلیکیشن با تلاش دو زنِ جوان که یکی دانشجوی دکترای روانشناسی و دیگری فردی است که خود از اختلالاتِ خوردن رنج می‌برده و اکنون بهبود یافته است، برای کمک به بیماران دچارِ اختلالاتِ خوردن ایجاد شده است. استفاده از هر دو اپلیکیشن رایگان است و هر دو هم با اندروید و هم آیفون سازگاری دارند.

ثبت بهبودی (Recovery Record)

بهبودی از اختلالاتِ خوردن شامل تلاش و بازگشت‌های بسیار است و برنامۀ ثبت بهبودی یا Recovery Record برای کمک به افراد دچار بیماری‌هایِ خوردن طراحی شده است و به آن‌ها کمک می‌کند تا بر آنچه در دورانِ بهبودی اهمیت دارد، تمرکز کنند.

این برنامه، وعده‌های غذایی فرد و اینکه این وعده‌های غذایی چه احساسی در فرد ایجاد می‌کند، اینکه آیا فرد از این وعده‌ها به‌عنوان مکانیزم‌های دفاعی استفاده می‌کند و اینکه آیا فرد از این وعده‌ها لذت می‌برد را دنبال می‌کند.

این برنامه، سیستمی هوشمند برای مدیریت بهبودی افراد از انواع اختلالاتِ خوردن مانند بی‌اشتهاییِ عصبی و پرخوریِ عصبی ارائه می‌کند. همچنین این برنامه برای افرادی که دچارِ نگرانی‌هایی دربارۀ وزن و شکل بدنشان هستند، نیز مفید است.

فرد می‌تواند با اعضای زیادی از تیمِ درمانی و نه لزوماً یک نفر در ارتباط باشد. وقتی فرد با یک متخصص ارتباط برقرار می‌کند، این اجازه را به متخصص می‌دهد که به تمامیِ اطلاعاتش دسترسی پیدا کند. پس از پایانِ درمان، فرد ارتباط خود را با متخصصِ مذکور قطع می‌کند و دیگر متخصص به اطلاعات او دسترسی نخواهد داشت.

این نرم‌افزار توسط تیمی از روانشناسان، مهندسان و کارآفرینان در پالو التو[۲]، کالیفرنیا در اواخر سال ۲۰۱۱ ایجاد شد و این تیم ادعا می‌کند که این نرم‌افزار بهترین ابزار برای مدیریت اختلالاتِ خوردن است.

مؤسس برنامه ثبت بهبودی (Recovery Record)، فردی به نام جینا ترگارثن[۳] است که دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی است. برنامۀ Recovery Record بیش از ۱۰۰۰۰ متخصص درمانِ اختلالاتِ خوردن و ۴۰۰۰۰۰ بیمار دچار اختلالاتِ خوردن را به خود جذب کرده است. تیمِ مذکور قصد دارد امکانات و نوآوری‌های دیگری نیز به این سیستم اضافه کند تا کاربردِ این برنامه بیش از پیش شود.

از مزایای این برنامه می‌توان به استفادۀ آسان از آن، امنیت زیاد و اعتمادپذیر بودن برنامه، مناسب‌بودن برای همۀ انواع اختلالات خوردن و مبتنی‌بودن بر استنادات علمی و پژوهشی اشاره کرد. این برنامه براساس چند دهه پژوهش بر روی درمانِ شناختی‌رفتاری (CBT) و روش‌های خودنظارتی فراهم شده است.

این برنامه شامل اهداف، مهارت‌های مقابله و برنامه‌ریزیِ وعده‌های غذایی است؛ برای هر روزِ هفته برنامۀ غذایی تنظیم می‌شود و اگر فرد نتواند مطابق با برنامۀ مشخص‌شده عمل کند، عواملی که منجر به این به‌هم‌ریختگی برنامه شده است، بررسی می‌شود. برای ارتباط با متخصصان، فرد از طریقِ گزینه‌ای که در برنامه وجود دارد، متخصصی را که در نظر دارد، انتخاب می‌کند. متخصصِ انتخاب‌شده نیز این حق را دارد که فرد مراجعه‌کننده را بپذیرد یا نه. همچنین در این برنامه امکان اضافه‌کردن مدیتیشن یا آرام‌سازی نیز وجود دارد که فرد می‌تواند به انتخاب خود آهنگ‌های مورد علاقه‌اش را برای این بخش انتخاب کند. مدیتیشن می‌تواند در کاهشِ اضطرابِ افرادِ دچارِ اختلالاتِ خوردن مؤثر باشد و جزو مهارت‌های مقابله‌ای سالم محسوب می‌شود. در این برنامه با نوشتن یادداشت در بلاگ‌های بیماران به آن‌ها فیدبک داده می‌شود. اپلیکیشن RR برای گزارش‌کردن موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست و به این منظور تهیه نشده است. در چنین مواردی بهتر است با مراکز کنترل بحران تماس گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت این اپلیکیشن می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید.

www.recoveryrecord.com

«بلند شو و خود را بازیاب» یا Rise Up + Recover نیز اپلیکیشنی است که برای کمک به افرادِ دچار به اختلالاتِ خوردن ایجاد شده است تا بر اختلالشان نظارت کنند و فرآیند بهبودی‌شان را از طریق تلفن همراه با تیمِ درمان به اشتراک بگذارند. انیشتین سال‌ها پیش بیان کرده است که مسائل توسط همان ذهنی که آن‌ها را ایجاد کرده است، حل نخواهند شد. به اشتراک گذاشتن ثبت‌ها با یک درمانگرِ متخصص، راهی مؤثر برای داشتن یک ذهن دیگر برای حل مسئله و یافتن الگوها و ارتباط‌های مربوط به بیماری است. مانند Recovery Record این برنامه به افراد این امکان را می‌دهد که رفتارشان را یادداشت کنند، یادآورها را تنظیم کنند و به مهارت‌های مقابله‌ای دست یابند. اما خودِ فرد تصمیم می‌گیرد که چه زمانی اطلاعاتش را با درمانگرش به اشتراک بگذارد.

به یاد آوردن تکالیف لازم برای بهبودیِ بیماران دشوار است و به همین دلیل این برنامه شامل یادآوری‌کننده‌هایی است که می‌توان آن‌ها را به ذکرها تشویق‌کننده برای ایجاد انگیزه‌های بیشتر در فرد تبدیل کرد. این برنامه نیز از امنیت خیلی زیادی برخوردار است و اطلاعات فرد تنها در تلفنِ همراه وی ذخیره می‌شود و در جایی منتشر نخواهد شد. همچنین با استفاده از این برنامه، فرد به منابع گسترده‌ای مانند پادکست‌های هفتگی، فهرست پخش‌ موسیقی و حساب کاربری‌ شبکه‌های اجتماعی رایج دسترسی پیدا می‌کند.

جسیکا ریموند[۴] مؤسس این سایت و اپلیکیشن است که خود پس از هفت سال کشمکش با بیماری بولیمیا[۵] و ۱۷ سال کشمکش با بیماری پرخوریِ عصبی[۶] بهبود یافته است و به همین دلیل این برنامه را برای کمک به افرادی که درگیری‌های مشابهی دارند، ایجاد کرده است. بسیاری از درمانگران این دو اپلیکیشن را به بیمارانشان معرفی می‌کنند تا به‌عنوان مکمل درمان از آن ها بهره ببرند.

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این برنامه و دریافت اپلیکیشن می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید.

www.recoverywarriors.com

منبع : بردار ( کاربرد سازی علوم انسانی)

بیشتر بخوانید


telegram2 files