ردیابی ویروس ایدز در مغز به وسیله MRI

ردیابی ویروس ایدز در مغز به وسیله MRI

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، پژوهشگران دانشگاه UCL انگلیس، روشی برای استفاده از اسکن ام آر آی طراحی کرده اند که به ردیابی ویروس ایدز در مغز با وجود درمان های دارویی کمک می کند.

ساینس دیلی در این خصوص می نویسد: این پژوهش نشان می دهد حتی زمانی که بیماری ایدز تحت کنترل است، ممکن است ویروس آن در مغز وجود داشته باشد.

راوی گوپتا پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید: اصولا بیماران مبتلا به ایدز قبل از دسترسی به درمان مناسب، با فراموشی و مشکلات دیگر مواجه می شدند. البته اکنون که اچ آی وی قابل کنترل است این مشکلات کمتر دیده می شود. اما هنوز هم نیمی از مبتلایان به ایدز دچار بیماری های ادراکی و شناختی می شوند.

در ۱۵ درصد این جمعیت ( مبتلایان به ایدز و بیماری ادراکی)  انتشار ویروس ایدز در مغز عامل اصلی ابتلا به بیماری های ادراکی و شناختی است.

درحال حاضر برای ردیابی این مشکل باید «پونکسیون کمری» انجام شود که شامل فروکردن سوزنی در پشت کمر و بیرون کشیدن مایع نخاعی است تا برای وجود ایدز آزمایش شود. این فرایندی تهاجمی و دردناک است.

گوپتادر ادامه می افزاید : اما از این پس می‌توان با استفاده از ام. آر. آی و در زمانی کوتاهتر و با هزینه کمتر وجود ویروس اچ آی وی در مغز فرد را شناسایی کرد.

به وسیله این روش می توان بیماران مبتلا به بیماری های ادراکی را شناسایی و سپس درمانی برای این مشکل پیدا کرد. در این حالت می توان رژیم درمانی فرد را تغییر داد و داروهایی به آن اضافه کرد که مانع گسترش ویروس در مغز شود.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files