ظرفیت سلامت روان افراد صبور بالاتر است

ظرفیت سلامت روان افراد صبور بالاتر است

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا احمدیان مدیرکل برنامه ریزی سازمان روانشناسی و مشاوره کشور، صبر را مولفه ای روانشناختی دانست و اظهار داشت: افرادی که دارای توانمندی روانی برای تاب آوری بیشتر، تحمل و صبر هستند، از ظرفیت سلامت روان بالاتری نیز برخوردارند.

وی درباره صبر و شکیبایی، صلح و بخشش افزود: معمولا بسترهای اجتماعی، اقتصادی و انسانی موجود در جهان پیرامون ما همیشه آنگونه که می خواهیم فراهم نیست و ناملایمت ها و رنجش خاطر درپی دارد، بنابراین افرادی در این بستر و در روابط بین فردی، اجتماعی و اقتصادی می توانند مانا و پایا باشند و نشاط درونی را تجربه کنند که مولفه صبر، تاب آوری و آستانه تحمل بالاتری دارند.

وی ادامه داد: صبر را می توان با مفاهیمی همچون آستانه تحمل، بردباری و ظرفیت تاب آوری در رفتار شناسی نوین معنا کرد که این مفاهیم از دیدگاه روانشناسی برای بهزیستی و زندگی بهتر افراد توصیه می شود.

تاب آوری، توان آغاز و ادامه اتفاقات خوشایند را در پی دارد

این روانشناس با تاکید براینکه تاب آوری، توان آغاز و ادامه اتفاقات خوشایند را درپی دارد، ادامه داد: مطالعات نشان می دهد صبر مولفه عمومی و ضروری برای زندگی بهتر و زندگی مسالمت آمیز است و افراد فاقد این مهارت، در مسیر اقتصادی، اجتماعی، روابط بین فردی و عاطفی به راحتی شکننده خواهند بود و شکست های پی درپی را تجربه می کنند.

فرد شکیبا و صبور می تواند نقش های خود را به نحو موثرتری ایفا کند و برخلاف تصور که صبر ماهیت بین فردی دارد، باید تاکید کرد که افراد صبور، بخشنده و دارای روحیه بخشش گری، پیش ازهر چیز موضوعات را در دریچه روانی خود پالایش می کنند و پالایشگاهی را می سازند که می تواند فوران، طغیان و طوفان های ناشی از رفتارهای ناخوشایند، پژمردگی ها و افسردگی ها، ناکامی ها و زمینه های منفی را خنثی کند.

بخشش و گذشتن از اشتباهات دیگران و تاب آوری و تحمل می تواند زمینه ساز نشاط درونی و رضایت قلبی در افراد شود و در وهله نخست بهبود روانی فرد را به وجود آورد که در گام بعدی باعث بخشش و آرام بخشی دیگران نیز می شود.

با گذشتن از اشتباهات دیگران می توان به افراد، فرصت دوباره برای اصلاح رفتار و تربیت از طریق مهربانی، عفو و گذشت ایجاد کرد.

مقوله تحمل، تاب آوری و صبر تنها در ابعاد اجتماعی مطرح نمی شود، صبر در جامعه ما از جنبه های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اما مفاهیم متعددی دارد مثلا حتی خود فرد نسبت به خود هم می تواند صبوری کند و نسبت به فعالیت ها و اقدامات خود نیز صبر و شکیبایی داشته باشد.

براساس مطالعه ای که در مورد افراد کارآفرین انجام شده است، این افراد در مورد شکست های اولیه شروع کسب و کار و ایده پردازی هایشان شکیبایی داشتند و از این منظر می توان گفت معمولا افراد موفق صبورتر هستند.

افرادی که می بخشند، آرامش درونی دارند

وی در مورد عفو و بخشش افرادی که از حق قانونی خود می گذرند، اظهار داشت: پیامدهای اصلاحی برخی رفتارهای مجرمانه که آن را مدعی العموم و جامعه به عنوان نقطه غیرقابل گذشت اجتماعی، مطرح می کنند را افرادی با روح بلند خود هموار می سازند.

افراد باگذشت، دارای توانمندی های مهارتی، روان شناختی، عاطفی، دینی و انسانی متفاوتی در مقایسه با دیگران دارند که این گذشت و بخشودگی ابتدا در درون خود فرد اتفاق می افتد و بعد از اینکه به آرامش درونی دست یافت و لذت آن را تجربه کرد، آن گاه می تواند به دیگران نیز هدیه دهد.

این افراد مطمئنا روح بلندتری دارند و دارای توانایی و مهارت خودکنترلی هستند که رفتار شایسته در زمینه گذشت و بخشش دیگران قابل تحسین و ستایش است.
احمدیان با تاکید براینکه فضیلت های اخلاقی در جامعه نباید فراموش شود افزود: جامعه ما روزگاری حسین فهمیده، باکری، همت و پوریای ولی داشته و آنان واقعیتی را در جامعه از ایثار و گذشت به یادگار گذاشته اند که باید احیای فضیلت های اخلاقی به منظور جلوگیری از فراموش شدن آنها، توسط متخصصان تربیتی و مسئولان و متولیان فرهنگی دربرنامه های اجرایی پیگیری شود.

اگر فضیلت های اخلاقی از یاد برود جامعه برای برخی از شاخص های سلامت روان از جمله مقوله صلح، بخشش دچار مشکل شود.

 

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files