مغز قند مورد نیاز خود را تولید می کند

مغز قند مورد نیاز خود را تولید می کند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، پژوهشگران دانشگاه ییل آمریکا متوجه شدند مغز می‌تواند به‌طور طبیعی نوعی قند موسوم به فراکتوز تولید کند.

مدیکال ساینس در این زمینه می نویسد: فراکتوز نوعی قند است که در میوه‌ها، شکر سفید و بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده یافت می‌شود و با چاقی و دیابت نوع ۲ در ارتباط است.

پژوهشگران در آزمایشاتی که با همکاری هشت داوطلب بزرگسال سالم انجام گرفت دریافتند در مغز نوع ساده‌ی  قند به نام گلوکز به فراکتوز تبدیل می‌شود. پژوهشگران با نشان دادن این که وجود فراکتوز در مغز نتیجه مصرف این نوع قند در مواد خوراکی نیست، اثبات کردند که هر نوع قندی که در رژیم غذایی روزانه مصرف شود، قابلیت تبدیل شدن به فراکتوز را دارد.

به گفته پژوهشگران فرآیند تبدیل گلوکز به فراکتوز در سایر اندام‌های بدن نیز انجام می‌شود و احتمالا این رویکرد بدن شیوه دیگری برای نشان دادن آثار مخرب قند خون بالا است.

در مغز انسان وجود گلوکز موجب ارسال سیگنال‌هایی مبنی بر سیری می‌شود، اما فراکتوز چنین نقشی ندارد. پژوهشگران در تلاشند تا علت تبدیل این دونوع قند را در مغز بیابند.

این پژوهش ها اطلاعات ارزشمندی را برای درک اثرات فراکتوز بر مغز در اختیار محققان قرار می‌دهد و گزارش کامل آن در نشریه JCI Insight منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید:

مغز افراد دو زبانه کارآمدتر است
مغز مانند چراغ راهنمایی عمل می کند
مغز فضانوردان در طول حضور در فضا تغییر شکل پیدا می کند


telegram2 files