جای خالی کتاب در تقویت پژوهشگر

جای خالی کتاب در تقویت پژوهشگر
به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی زین‌العابدینی استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی اظهار داشت: پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید و برای تربیت نسلی پژوهشگر باید در صدد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بود.
وی ادامه داد: کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی به عنوان مراکز اصلی گردآوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی ابزار لازم را برای پژوهشگران و توسعه پژوهش فراهم می‌کنند و از آنجا که هیچ پژوهشی نمی‌تواند بدون برقراری پیوند با پیشینه پژوهشی در حوزه موضوعی خود موفق باشد، دسترسی به منابع اطلاعاتی روزآمد یکی از مهمترین نیازهای پژوهشگران است.
زین‌العابدینی تصریح کرد: برای تسهیل ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ورود دانش آموزان به کتابخانه ها و ترغیب به مطالعه و کتابخوانی با مشارکت و همکاری آموزش و پرورش، سایر نهادهای فرهنگی کمک بزرگی در این امر می کند.
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: برای ارتقاء کتابخوانی باید برنامه ریزی جدی داشته باشیم و مشوق ها و امتیازاتی را برای جامعه درنظر بگیریم تا به کتاب به عنوان کالای لوکس نگاه نشود.
وی افزود: اگر برنامه های جدی کشور مبتنی بر کتاب و فرهنگ کتابخوانی باشد، کتابخانه های کشور پویا شده و بهانه گرانی خرید کتاب از اذهان برداشته می شود.
زین العابدینی در ادامه گفت: نیاز به کتابخوانی و نهادینه سازی آن بلندمدت است و باید از کودکی در عرصه خانواده و مدرسه این کار را شروع کنیم تا کودک با مشاهده پدر، مادر و معلم کتابخوان شود و به پرسشگری خود در کتابخانه ها جواب بگیرد.
وی تاکید کرد: قشر تحصیلکرده باید با استقبال از کتابخانه ها و کتابخوانی باید عموم را آگاه کنند.
وی در پایان گفت: واقعیت این است که ما بدون مطالعه و آگاهی نمی‌توانیم ادعا کنیم کشور ما توسعه یافته است و تنها با توجه به کتابخانه، کتابفروشی، تولید و چاپ منابع اطلاعاتی درست، اعتقاد داشتن به آنها و استفاده صحیح از آنها است که می‌توانیم این توسعه را در کشور شاهد باشیم.


telegram2 files