فارس موفق ترین استان در کاهش طلاق

فارس موفق ترین استان در کاهش طلاق

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، استان فارس به لحاظ کاهش تعداد پرونده‌های طلاق در مراجع قضایی، موفقترین استان کشور است.

قاضی احمد رحمانیان در این خصوص اظهار داشت: با اجرای طرح پیشگیری از طلاق توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، بر اساس آمار در نه ماهه منتهی به دی‌ماه امسال، تعداد ۸۲۷۹ فقره پرونده طلاق به محاکم خانواده وارد شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴، بالغ بر چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین آمار طلاق در پنج سال نخست تشکیل زندگی مشترک به ویژه در اولین سال زندگی مشترک اتفاق می افتد، بنابراین برای مقابله با این مشکل مشاوره‌ های پیش از ازدواج بسیار مهم است.

رحمانیان افزود: امروزه بیشترین میزان طلاق به دلیل فقدان آشنایی با مهارت‌های ارتباطی و زناشویی، اعتیاد و خیانت زوجین و ضعف اعتقادات دینی و مذهبی اتفاق می افتد و به نظر می‌رسد شناخت زوجین قبل از ازدواج امری ضروری در استحکام بنیان خانواده است.

وی طرح ارجاع متقاضیان دعاوی خانواده به مراکز مشاوره را مهمترین طرح پیشگیری از طلاق دانست و تصریح کرد: این طرح بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده در سال ۱۳۹۲ توسط این معاونت در استان فارس آغاز شد و همچنان ادامه دارد و طبق آن شرایطی برای مراجعین طلاق درنظر گرفته شده است و زوجین متقاضی، باید قبل از رسیدگی قضایی به پرونده به مراکز مشاوره مورد تأیید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان مراجعه کنند.

رحمانیان ادامه داد: تاکنون۴۰ مرکز مشاوره برای این منظور در استان تایید شده است که اساس فعالیت آنها ایجاد صلح و سازش میان زوجین متقاضی طلاق است.

وی تاکید کرد: زوجین متقاضی طلاق باید با مراجعه به این مراکز حداقل در سه جلسه مشاوره روانشناسی، تربیتی، مذهبی، حقوقی و همچنین مددکاری شرکت کرده و درصورت لزوم حتی به روانپزشکان معتمد این مراکز مراجعه کنند و این مشاوره‌ها به زوجین کمک خواهد کرد تا درصدی از اختلاف‌ها را که با منشاء ناآگاهی است، رفع شود.

وی گفت: طلاق به هر دلیل درست یا نادرست پیامدهایی دارد، هم برای فرد و هم برای اجتماع، افراد مطلقه و فرزندان طلاق در بهترین حالت شاید ترحم محیط و افراد پیرامون خود را دریافت کنند و زندگی بعد از طلاق به معنی یک زندگی ناقص است که غالباً زنان و فرزندان بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

این مقام قضایی اضافه کرد: دو نیمه شدن خانواده در اغلب موارد اثرات روحی، روانی و اقتصادی دراز مدتی را بر اعضا خانواده و حتی اطرافیان بر جای خواهد گذاشت و تحقیقات روانشناسی نشان داده است که بچه‌ها مرگ والدین خود را راحت‌تر از طلاق می‌پذیرند زیرا مرگ پدیده ای طبیعی است در حالی‌که طلاق پدیده‌ای اجباری محسوب می‌شود که طی آن زوجین با تنفر از هم جدا شده‌اند.

رحمانیان با بیان این پرسش که بعد از طلاق کودک باید با کدامیک از والدین خود زندگی کند یا خلاء‌های عاطفی او را چه کسی پر خواهد کرد؟ افزود: طلاق در بسیاری از موارد و مواقع ضروری است و زوجین ناگزیر به قبول این امر هستند ولی در اغلب موارد جدایی‌ها در نتیجه توقعات بیجای احساسی، اقتصادی و عاطفی زوجین از همدیگر، سوءظن و بدبینی بی مورد، نداشتن صبر و گذشت در زندگی، حسادت بیش از حد زن و شوهر، پرخاشگری و تندخویی زن یا مرد و غرور و خودخواهی بی مورد انجام می‌شود.

معاون قضایی دادگستری استان فارس اعتقاد دارد که با وجود تمام این موارد، باید تلاش کرد و اجازه نداد طلاق و افزایش آن موجبات آسیب‌های اجتماعی را فراهم کند


telegram2 files