خاطرات چگونه در مغز ثبت می شوند؟

خاطرات چگونه در مغز ثبت می شوند؟

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران برای اولین بار موفق به کشف مکانیزمی شدند که مسئول تنظیم کردن امواج ریتمیک مغز می باشد و این امواج نقشی اساسی در تثبیت خاطرات در حافظه دارند.

براساس این پژوهش، خاطرات در طی فرایندی، تثبیت و پررنگ‌تر می‌شوند. در این فرایند امواج مغزی نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد برای تثبیت خاطرات به امواج تیز و نوسان موجدار (SWRs) نیاز است. این امواج تحت سلطه مهار سیناپسی قرار دارند.

امواج مذکور در تثبیت سریع آموخته‌ها یا تجارب افراد به عنوان یک بازپخش آنی عمل می‌کنند. امواج SWRs یکی از سه نوع عمده امواج مغزی است که منبع آن بخش هیپوکامپ است. این بخش نقشی کلیدی در ایجاد حافظه در مغز ایفا می‌کند.

پیتر جوناس، پروفسور موسسه علوم و تکنولوژی اتریش می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که مهار دقیق سیناپسی تولیدکننده جاری برای امواج تیز و نوسان موج‌دار است.

این گروه پژوهشی در این مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شد، تصمیم گرفتند تمرکز خود را بر پیدا کردن مکانیزم امواج SWR قرار دهند، اگرچه که این امواج در اثر مدولاسیون موقتی از هیجان یا مهار احساسات در نقاط ارتباطی سلول‌های مغزی یا سیناپس‌ها ایجاد شده باشند. این یافته‌ها نشان داد امواج SWR در هنگام رخداد اتفاقات هیجان‌انگیز یا مهار احساسات در سیناپس‌ها افزایش می‌یابند.


telegram2 files