بیانیه دکتر بشارت درخصوص طرح انتقال رشته های بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت

بیانیه دکتر بشارت درخصوص طرح انتقال رشته های بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت

به گزارش سایک نیوز به نقل از کانال تلگرامی دکتر محمدعلی بشارت، بیانیه ایشان در خصوص طرح انتقال رشته های بالینی و روان درمان محور روانشناسی از وزارت علوم به وزارت بهداشت که ظهر امروز در تجمع اعتراض آمیز اساتید و دانشجویان روانشناسی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران قرائت شد به شرح زیر می باشد:

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

استیضاح انتقال سلامت سوز دانش ستیز

طرح انتقال رشته های بالینی و رواندرمان محور روانشناسی از وزارت علوم به وزارت بهداشت محصول سه خبط و خطای اساسی است:
بر اساس خطای اول، “نظام سلامت جامعه”، که ساحت های گوناگون دارد و ماهیتش فرابخشی است، به یک بخش (وزارت بهداشت)، سپرده شد. این خطای راهبردی، وزارت بهداشت را بر آن داشت تا فراسوی بهداشت و سلامت پزشکی، ساحت های دیگر سلامت را نیز مصادره کند. اما سند این مصادره، یعنی “لایحه سلامت روان” که معادل سلامت روانپزشکی تنظیم شده بود خطای دوم را رقم زد و نشان داد که سپردن نظام متکثر و چند بعدی سلامت به وزارت خانه ای تک بعدی و پزشکی محور تا چه حد خطا بوده است؛ خطایی راهبردی با پیامدهای زیانبار بسیار. برآیند این دو خطا، خطای سوم بود که بر اساس آن حکم انتقال رشته های اساساً نامرتبط با پزشکی به دستگاهی صرفاً پزشکی از سوی ریاست محترم جمهور، جناب آقای دکتر حسن روحانی در تاریخ ۱۷/۰۳/۱۳۹۵ امضاء شد و جامعه بیدار روانشناسی، متخصصان و سلامت شناسان راستین، را در بهت و حیرانی عظیم فرو برد! ارتکاب این خطاهای اساسی راهبردی، هر سه از بدنه قدرت، کافی بود تا استدلال های علمی و نصایح خیرخواهانه دلسوزان واقعی سلامت، که شاهد این سلامت سوزی و دانش ستیزی بودند، شنیده نشود.
اکنون، در آستانه این تصمیم ناصواب و این انتقال نامیمون، که به منزله غارت و چپاول سرمایه های اصیل روانشناسی به ناکجا آباد پزشکی است، مجالی برای خوش بینی و خویشتن داری؛ مصالحه و مذاکره؛ و نامه نگاری های بی ثمری که حتی شاید یک بار هم خوانده نشده اند نیست. به همین دلیل، جامعه روانشناسی ایران یکپارچه به فریاد آمده است؛ فریاد خشم های فروخفته بر سر کج اندیشانی که با این تصمیم ناصواب، سلامت جامعه را به آتش می کشند؛ سکوت در برابر این بی خردی سزاوار خردمندان نیست. فریاد رسوا نمایی بر سر نااهلانی که با جهل خود به جنگ علم آمده اند و هم زمان می خواهند آتش بر خرمن روانشناسی افکنند؛ سکوت در برابر این جهل سر در قدرت فرو برده سزاوار عالمان، مخصوصاً صاحبان اصلی غارتکده روانشناسی، نیست. فریاد ننگ و نفرت بر سر آنان که در دفاع از تمامیت روانشناسی و سلامت به وظیفه اجرایی، سازمانی، علمی و دینی خود عمل نکردند؛ سکوت در برابر این فرورفتگان در قدرت و فروخفتگان در ثروت، علم ناشناسان سلامت ستیز و رشته فروشان و رشته خواران، زیبنده روانشناسان و سلامت شناسان راستین نیست.
اکنون هنگامه قیامی سرنوشت ساز است؛ قیام آنان که سودای سلامت فرزندان ایران زمین در سر دارند؛ آنان که درد دین و معنویت ایران آسمانی در دل و جانشان ریشه دارد؛ آنان که به سلامت و تعالی دانشگاه و حوزه و علم و جامعه صادقانه عشق می ورزند و از سرزنش های خارداران مغیلان صفت نمی هراسند؛ قیام قاطبه روانشناسان و مشاوران؛ قیامی که نتیجه فوری آن الغای حکم انتقال رشته های مرتبط با روانشناسی به یک مجموعه پزشکی باشد؛ قیامی که به یمن اتحاد و یکپارچگی روانشناسان و مشاوران، جایگاه رفیع این رشته ها را تثبیت کند و سرآغازی برای تجدید حیات روانشناسی و مشاوره ایران اسلامی باشد.
اکنون که دانشجویان عزیز و باغیرت رشته های روانشناسی و مشاوره به همراه اساتید فرهیخته و آینده بین و دلسوز در دانشگاه های سراسر کشور در اعتراض به این تصمیم ناصواب به پا خاسته اند، انتظار می رود وزیر محترم علوم برای همراهی و تقویت این حرکت و رساندن صدای مخالفت قاطبه روانشناسان و مشاوران به گوش قدرتمندان سخت شنوا، از مقام خود استعفا دهند تا شائبه همسویی آن پزشک محترم با سایر پزشکان در وزارت بهداشت برطرف گردد!

جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم، امضای اولیه سند انتقال توسط جنابعالی خطاهای سه گانه را تکمیل کرد. آیا تا کنون فرصت کرده اید که استدلال ها، نامه ها و هشدارهای دلسوزان واقعی سلامت و اساتید و انجمن ها و تشکل ها و سازمان های مرتبط با سلامت و روانشناسی را بشنوید و بخوانید؟ گرچه با آن همه مشغله بعید است، امیدی هم نیست که از این پس فرصت کنید؛ اما شنیدن فریاد خشم روانشناسان و مشاوران به فرصت نیاز ندارد، به زودی خواهید شنید. انتظار حداقلی جامعه روانشناسان و مشاوران کشور این است که هرچه سریع تر دستور توقف انتقال رشته های مرتبط با روانشناسی به وزارت نامرتبط بهداشت را صادر فرمائید و به این غائله، که خود در برپایی آن نقش داشته اید، خاتمه دهید. انتظار جامعه علمی دانشگاهی این است که به جای انشقاق بیشتر، برای یکپارچه سازی نظام آموزش (آموزش همه رشته های علمی در سطوح مختلف تحصیلی)؛ آموزشی که در حال حاضر وزارت خانه ها و دستگاه های متعدد عهده دار تشتت و ناسالم بودن و ناکارآمد بودن آن هستند، همت کنید؛ اقدام صحیحی که بر حسب آن لازم است آموزش علوم پزشکی هم به متولی اصلی آموزش در کشور بازگردد. بسیاری از مشکلات سلامت روانی در جامعه محصول مستقیم همین نظام های متعدد و متشتت آموزشی است. اگر کسی صادقانه هوای خدمت به علم و سلامت جامعه دارد و نه بلعیدن بودجه و امکانات و سپس هیچ، بسم الله! چرا برای یکپارچه سازی و ساماندهی این تجزیه و تشتت خانمان سوز دغدغه ای نیست؟! می دانید چه بر سر میلیون ها دانش آموز و دانشجو و خانواده های آنان، یعنی کل جامعه ایران، می رود؟! اگر می دانید بسم الله! چه چیزی جز بی کفایتی مسولان چند دهه گذشته، سلامت و علم و مدرسه و دانشگاه ما را به این روز انداخته است؟ واقعاً شما آن همه تغییرات خلق الساعه بی بنیاد سالانه و بعضاً ماهانه رسوای رسوا در نظام آموزش و پرورش را فراموش کرده اید؟ شما را فعلاً به یاد تغییرات فرمایشی در برنامه های علوم دانشگاهی، که آنها نیز در جای خود ناصواب و ناکارآمد بوده و هستند، نمی اندازم چون به هر حال رئیس جمهور هستید و مجری اعمال حاکمیت سیاست بر علم!
جناب آقای رئیس جمهور، چشمان بیدار و نگران جمعیت بسیاری به تصمیم عاجل شما دوخته شده است. مسولیت جنابعالی در الغای آن حکم و پیشگیری از این انتقال نامیمون و ناصواب، خطیر و سرنوشت ساز است. شما اکنون در مرز بین شجاعت و درایت و تدبیر از یک سو و اضداد این صفات از سوی دیگر قرار گرفته اید. برایتان دعا می کنیم و امیدواریم که بتوانید راه اول را برگزینید.
برافراشته باد پرچم شکوه و عظمت روانشناسی و مشاوره! خداوند یار و نگهدار روانشناسان و مشاوران ایران اسلامی!
بود نامتان پر ز آوازه و جانتان پر ز نور بلا گردد از دانش و دینتان بس به دور
محمدعلی بشارت- ۲۹ آذر۱۳۹۵

خبر مربوط به اعتراض در دانشگاه تهران را اینجا بخوانید.
دلایل پنج گانه ابطال طرح انتقال رشته های بالینی و روان درمانی محور روان شناسی و مشاوره از وزارت علوم به وزارت بهداشت از دیدگاه دکتر بشارت را در اینجا بخوانید.


telegram2 files