رابطه درمانی Imago

رابطه درمانی Imago

Imago Relationship Therapy یا رابطه درمانی Imago, تلفیقی از تکنیک های رفتاری و روانی بر پایه روانشناسی غربی می باشد که برای آشکار ساختن ناخودآگاه زوجین برای یکدیگر به آنها کمک می کند. هدف این روش درمانی این است که ابزاری را در اختیار زوجین قرار دهد تا بتوانند در یک رابطه سالم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و کودکی شکل گرفته خود را برای یکدیگر آشکار کنند. رابطه درمانی تصویری تعارض بین زوجین را نه دلیل عدم هماهنگی بلکه تنها نتیجه یک اتفاق و رویداد می داند. با بررسی تعارض، زوج می توانند به راه حلی رضایت بخش دست پیدا کرده، رابطه را التیام بخشیده و در کنار یکدیگر رشد کنند.

Imago چیست؟

Imago واژه لاتین کلمه “Image” یا همان تصویر می باشد. در رابطه درمانی Imago, Imago به طور اختصاصی به ناهشیار, تصویر مفهومی و خیالی عشق آشنا که در کودکی فرد شکل گرفته و بدون تغییر به بزرگسالی نیز راه پیدا می کند, اشاره دارد. رشد Imago در درجه اول به تعاملات ابتدایی با والدین یا بزرگسالان مهم زندگی کودک مربوط است. با توجه به مفهوم فردی ساخته شده از عشق، شخص “الگوهای بقا” یا رفتارهای خاصی از خود نشان می دهد (از طریق بیان یا منع ویژگی های شخصیتی) تا دوست داشته شود و ایمن بماند.

حتی بهترین والدین هم در ارضای تمامی انتظارات و نیازهای کودک خود ناتوان هستند.  Imago فرد آمیخته ای از رفتارهای مثبت و منفی است که او در ارتباط با افراد مهم زندگی خود آن را به کار می گیرد. همانطور که ما در بزرگسالی به دنبال عشق هستیم، به طور ناخودآگاه به دنبال افرادی هستیم که با تصاویر ذهنی ما هم خوان بوده و به ما اجازه پرورش خصوصیات قابل بیان یا ویژگی هایی که در کودکی نمی توانستیم ابراز کنیم را بدهند.

تاریخچه رابطه درمانی Imago

در اوخر سال ۱۹۷۰ دکتر هارویل هندریکس (Harville Hendrix) و هلن لاکلی هانت (Helen LaKelly Hunt) که هر دو از همسران خود جدا شده بودند، علاقه مشترکی در یافتن علت شکست در ازدواج های قبلی خود داشتند. عدم وجود ادبیات پژوهشی مرتبط با تجربیات زندگی زناشویی، آنها را بر آن داشت تا از گذشته خود، قبل و بعد از ازدواج در سال ۱۹۸۴، برای آزمودن اهمیت رایطه صمیمی بین زوجین استفاده کنند.

در ۱۹۷۷، آتها این فرضیه را بنیان نهادند که آسیب های عاطفی و روانی تجربه شده در دوان کودکی از طریق تعاملات با والدین تنها زمانی خود را نشان می دهند که با تجربه موقعیتی مشابه فعال شده باشند. آنها معتقدند تنها یک رابطه متعهد مانند ازدواج می تواند متغیر های لازم برای تسهیل بهبود و رشد هر دو را فراهم آورد. هندریکس تکنیک هایی مانند ” انعکاس” و یا “مهار نفس” را به زوجین آموزش داد و آنها درصد بالایی از بهبود در روابطشان را گزارش دادند. هندریکس و هانت به این نتیجه رسیدند که رابطه زناشویی بر پایه بهبود مشترک می تواند مؤثرترین راه درمانی باشد. با انتشار کتاب “دریافت عشقی که می خواهم” در ۱۹۸۸، رابطه درمانی Imago در میان روانشناسان بیشتر شناخته شد.  امروزه بیش از ۲۰۰۰ رابطه درمانگر در دنیا وجود دارد.

۵ اصل اساسی رابطه درمانی Imago

رابطه درمانی Imago  از ۵ اصل اساسی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. ساختن مجدد تصویر شریک زندگی خود به عنوان کودک آسیب دیده
  2. ساخت مجدد رابطه عاطفی خود با استفاده از کادو دادن، قدردانی کردن و انجام فعالیت های لذت بخش ناگهانی
  3. ساخت مجدد ناامیدی ها و ناکامی ها و تبدیل شکایت ها به درخواست
  4. حل مجدد احساسات ناشی از خشم فراوان
  5.  بازبینی رابطه به عنوان منبعی از شادی، رضایت و امنیت

تعارض و مشکلات ارتباطی

تعارض معمولا نتیجه ناخشنودی عاطفی احساس شده در درون رابطه است. ظاهراً به صورت انتقاد، خشم و نارضایتی خود را نشان می دهد. رابطه درمانی تصویری به زوجین کمک می کند تا ریشه عاطفی آسیب یا نیاز را شناسایی کرده و تشخیص دهند که چه عواملی سبب به وجود آمدن این نارضایتی ها شده و به صورت نظرات، احساسات و رفتارهای منفی و شدید بروز پیدا کرده است.

فرایند گفتگوی آگاهانه: انعکاس، ارزیابی و همدردی

فرایند گفتگوی آگاهانه یکی از مهم ترین مفاهیم رابطه درمانی Imago می باشد. این گفتگوی با ساختار شامل مهارت گوش دادن و صحبت کردن است که برای تسهیل ارتباط مشروط بسیار ضروری است. رابطه مشروط زمانی به وجود می آید که بیان آسیب پذیری یکی از طرفین با ارزیابی و همدردی ابراز شده طرف مقابل رویرو شود.

  • اولین قدم انعکاس نام دارد، که شامل تکرار کلمات طرف مقابل (فرستنده پیام) بوده تا زمانی که هر دو طرف کاملا به درک متقابل از کلمات فرستنده دست پیدا کنند.
  • در حین مرحله ارزیابی، طرف مقابل که شنونده است (گیرنده پیام) با بیان آنچه که از کلمات فرستنده درک کرده است، پیام او را خلاصه می کند. ضروری است که گیرنده پیام بیان کند که چرا آنچه که فرستنده تجربه کرده است برای او مهم بوده، حتی اگر با گفته های او موافق نباشد.
  • نشان دادن همدردی به عنوان مرحله آخر هر یک از طرفین را تشویق می کند تا قدردانی خود را از اینکه شنونده پیام طرف مقابل بوده بیان کرده و نظر خود را ابراز کند.

اگرچه کاستن از دفاع های روانی هریک از طرفین می تواند ناراحتی های پی در پی به وجود آورد اما در عین حال سبب رشد رابطه عاطفی عمیق در بستر جلسات درمانی می شود. رابطه درمانی Imago این نوع رابطه عمیق را تقویت کرده و تا زمانی که تبدیل به یک فرایند طبیعی و عادی شود، این آموزش ها را ادامه می دهد.

محدودیت های رابطه درمانی تصویری

با توجه به اینکه رابطه درمانی Imago بر بازسازی رابطه عاطفی و عمق بخشیدن به آن در بین زوجین تمرکز دارد، اما در بین زوجینی که از خشونت های خانوادگی رنج می برند، یا مشکلاتی مانند اعتیاد به مواد مخدر و …. دارند، مناسب نیست. این روش درمانی، می تواند بلافاصله بعد از اینکه این مشکلات خاص بین زوجین درمان شد، مورد استفاده قرار گیرد. لازم است که روانشناسان قبل از استفاده از این روش درمانی از سلامت عقلی مراجعین مطمئن شوند.

www.goodtherapy.org


telegram2 files