اولین نشانه آلزایمر: تغییرات رفتاری

اولین نشانه آلزایمر: تغییرات رفتاری

بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران در رابطه با آلزایمر انجام داده اند گفته می شود برخی تغییرات مشخص ممکن است آغازگر بروز بیماری آلزایمر باشند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، محققان کانادایی با تهیه فهرستی از علائم و تمرکز طولانی بر اختلال موسوم به «اختلال شناختی خفیف» به عنوان نشانه هشداردهنده بیماری آلزایمر پرداختند.

اختلال شناختی خفیف بر مشکلات مرتبط با حافظه و تفکر اشاره دارد که به زوال عقل کامل منتهی نمی شود.

اما حال محققان به مفهوم جدیدی موسوم به «اختلال رفتاری خفیف» دست یافته اند. این اصطلاح به معنای توضیح تغییرات مداوم در رفتار عادی فرد مسن تر است. این تغییرات شامل کناره گیری از جامعه، طغیان خشم و عصبانیت، اضطراب و وسواسی شدن است.

دکتر زهینور اسماعیل، عضو تیم تحقیق از دانشگاه کالگاری کانادا، در این باره می گوید: «منظور از این تغییرات، دگرگونی موقت رفتاری در فرد نیست بلکه منظور ما تغییرات مداوم در رفتارهای سابق شخص است. در واقع بروز رفتارهای خارج از شخصیت فرد می‌تواند نشاندهنده اولین نشانه بروز اشکال در مغز باشد.»

این تیم تحقیق با تهیه فهرستی از علائم می توانند به پزشکان در ارزیابی بیماران مسن تر از لحاظ مشکلات رفتاری خفیف کمک کنند. البته این فهرست همچنان نیاز به مطالعه بیشتر در آینده دارد.

در این فهرست، علائم اختلال رفتاری خفیف به ۵ گروه دسته بندی شده اند: ۱) کاهش انگیزه که به بی علاقگی و عدم تمایل به موضوعاتی که فرد قبلا از آنها لذت می برده است، اشاره دارد؛ ۲) علائم احساسی نظیر افسردگی، اضطراب و زودرنجی؛ ۳) موضوعات اجتماعی نظر عدم همدردی با دیگران؛ ۴) مشکل در کنترل تکانه ها و محرک ها نظیر بیقراری، مکرر کاری یا حتی بروز عاداتی نظیر قماربازی؛ و ۵) بروز مشکلاتی در ادراک یا اندیشه به طوریکه ممکن است حتی فرد دچار توهم شود.


telegram2 files