دکتر اللهیاری : بیمه شدن خدمات روانشناسی و مشاوره، یکی از اولویت های اصلی ماست.

دکتر اللهیاری : بیمه شدن خدمات روانشناسی و مشاوره، یکی از اولویت های اصلی ماست.

دکتر عباسعلی اللهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفت و گو با خبرنگار “سایک نیوز” درباره رویکردهای اصلی سازمان برای دوره چهارم اظهار کرد: با توجه شور و حساسیت ایجاد شده در انتخابات دوره چهارم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و تضمین صد در صدی سلامت انتخابات، نگاه و توجه مسئولان، مردم و روانشناسان و مشاوران جلب شده است.

وی افزود: براساس ۴ سال اداره سازمان و تنظیم برنامه راهبردی، در چهار سال آینده سازمان باید چند رویکرد اساسی را دنبال کنیم. در بندهای دوم و سوم سیاست های کلی سلامت کشور بر سلامت روان تاکید شده است. بند دوم به تحقق رشد همه جانبه سلامت انسان و بند سوم بر ارتقاء سلامت روانی مردم با توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی و رفع موانع تنش زا در زندگی فردی و اجتماعی اشاره شده است. پیاده شدن این بندها حتما باید با مشارکت سازمان صورت گیرد.

دکتر الهیاری گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باید در دوره چهارساله پیش رو به مهم ترین رکن سلامت کشور تبدیل شود، چراکه از ۱۰۰ درصد سلامت مردم، تنها ۲۰ درصد در ارتباط با سلامت جسمانی و ۸۰ درصد دیگر آن مربوط به سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است. البته همان ۲۰ درصد سلامت جسمانی نیز ریشه در سلامت روانی دارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: در جلسه ای که اعضای شورای مرکزی سازمان با مقام معظم رهبری داشتند، از ایشان تقاضا کردیم بر ضرورت مراجعه مردم به روانشناسان و مشاوران تاکید و تصریح داشته باشند تا برای مردم به عنوان حجت شرعی باشد. مقام معظم رهبری فرمودند: “مراجعه به متخصص روان برای محیط خانواده امری ضروری است… آرزو میکنم هر خانواده ای یک متخصص سلامت روان در کنار خود داشته باشد تا درباره امورات خانواده با او مشورت کند… استقبال میکنیم از کار خطیر و مهم شما مشاوران و روانشناسان… شما امانت دار اسرار مردم هستید… شورای مرکزی ضابطه وضع کند که از این امر خطیر مراقبت کند… من آرزو دارم این پیام بنده به گوش عموم برسد تا ضرورت را احساس کنند و به روانشناس و مشاور مراجعه کنند.”

وی در ادامه درباره ریل گذاری و بسترسازی برای خدمات مهم در سازمان به خبرنگار سایک نیوز گفت: بیمه شدن خدمات روانشناسی و مشاوره، یکی از اولویت های اصلی ماست. پیشنهاد داده ایم کلیه دارندگان دفترچه های خدمات درمانی اعم از لشگری و کشوری در صورت نیاز تا ۵ نوبت در سال بتوانند از خدمات مشاوره و روان درمانی مورد تایید سازمان استفاده کنند و بار مالی آن نیز از طریق صرفه جویی، منابع دولتی یا منابع حاصل از یارانه ها تامین شود. منتظر تصویب این طرح هستیم.

دکتر الهیاری افزود: اگر این ریل گذاری صورت نگیرد و مردم نتوانند به روانشناسان و مشاوران متخصص،  متعهد و دارای مجوز مراجعه کنند، حتما به سمت انرژی درمانی، رمالی و عرفان های کاذب متمایل میشوند و سلامت و سرمایه آنها دچار خسران خواهد شد. بنابراین توجه به این موضوع از اولویت های شورای مرکزی در دوره بعد خواهد بود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار کرد: کاری میکنیم تمام مردم بتوانند از خدمات سلامت روان استفاده کنند. برای پوشش ۱۰۰ درصدی ارائه خدمات سلامت روان، با دستگاه ها و نهادهای مهم تفاهم نامه هایی امضا شده است. باید مردم را واکسینه روان درمانی کنیم و همه مهارتهای پایه زندگی را به آنها آموزش دهیم. تحقق این امر نیازمند حمایت دولت و تامین بودجه لازم است.

وی در ادامه درباره “طرح پایش سلامت” نیز گفت: اساس این طرح چکاپ دوره ای سلامت روان برای همه است و شروع آن نیز از گروه های مهم مانند دانش آموزان خواهد بود. از دیگر طرح ها میتوان به “طرح پایش سلامت رانندگان”، “طرح پایش سلامت پلیس”، “طرح پایش سلامت ورزشکاران”، “طرح پایش سلامت صنعتگران” و “طرح پایش سلامت بحران” اشاره کرد. حضور روانشناسان متخصص در زمان وقوع بحران ها، در کنار آسیب دیدگان و بازماندگان باید به عنوان قانون تصویب و اجرایی شود.

دکتر الهیاری ادامه داد: در حال حاضر سازمان ۱۸ هزار عضو دارد که با شور و اشتیاقی که در این انتخابات ایجاد شده بسیاری دیگر نیز درخواست عضویت داده اند. از استانداردهای دنیا عقب هستیم که باید با برنامه ریزی و بسترسازی مناسب به استانداردهای لازم برسیم. لازمه تحقق این برنامه ها، راه یافتن به اسناد بالادستی و آینده پژوهی و تدوین نقشه راه برای سازمان است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور عنوان کرد: باید به جایی برسیم که سازمان و روانشناسان و مشاوران خود را تثبیت و جلوی کار افراد و سازمان های غیرمجاز گرفته شود و این امر مستلزم همکاری و حمایت پلیس پیشگیری و مراجع قضایی است.

وی در ادامه درباره “تقویت اقتصاد روانشناسی” گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باید در ۴ سال آینده اقتصاد روانشناسی را در دستور کار قرار دهد. روانشناسی در بین علوم انسانی یکی از ثروت آفرین ترین رشته هاست.  میتوانیم تکنیکهای روان درمانی و مشاوره را با برند ایرانی به دیگر کشورها ارسال کنیم. انحصار ارسال پیامک سلامت به خانواده ها برای سازمان نیز از دیگر راهکارهای درآمدزایی است. تشکیل شرکت های دانش بنیان و تامین ساختمان و کلینیک تخصصی مشاوره و روان درمانی برای مراکز استانی و شوراهای استانی از دیگر اولویتهای برنامه ای برای دوره آینده است.

دکتر الهیاری افزود: چهار سال پیش که سازمان را تحویل گرفتیم، طبق ماده ۴۳ قانون برنامه توسعه، امور مربوط به مراکز  مشاوره اجتماعی به بهزیستی و مراکز مشاوره ازدواج به وزارت ورزش و جوانان محول شده بود که با مذاکره و حضور در مجلس و نامه صریح دکتر لاریجانی به رئیس جمهور، قانون را ملقاءالاثر کردیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره درباره موازی کاری و اختلاف نطر درباره برخی رشته ها بین وزارتخانه های علوم و بهداشت اظهار کرد: با دستور رئیس جمهور بنا شد که کلیه رشته هایی که به سلامت مرتبط هستند به وزارت بهداشت منتقل شود که نامه ای کاملا علمی، مستند و حقوقی تدوین و به مراجع مهمی از جمله دفتر مقام معظم رهبری، رئیس مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت و وزارت علوم  ارسال شد که خوشبختانه غیر علمی بود آن طرح پذیرفته شد و موضوع منتفی گردید. پیشنهاد دادیم دانشجویان برخی رشته های مشترک بتوانند از امکانات دو وزارتخانه بطور مشترک استفاده کنند.

وی در پایان گفت: ارائه خدمات سلامت روان به هموطنان خارج از کشور با همکاری و حمایت وزارت امور خارجه و تشکیل اتحادیه سازمان های نظام روانشناسی و مشاوره جهان اسلام یا کشورهای منطقه، دیگر برنامه های مهمی است که در صورت تداوم حضور در دوره چهارم در اولویت خواهند بود.


telegram2 files