قربانیان تجاوز جنسی در معرض خطرات جسمی و روحی

قربانیان تجاوز جنسی در معرض خطرات جسمی و روحی

قربانیان تجاوز جنسی علاوه بر مشکلات روحی با بسیاری از مشکلات جسمی نیز دست و پنجه نر م می کنند. به گفته کارشناسان آمریکایی قربانیان تجاوز جنسی نه تنها دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند بلکه بیشتر در معرض انواعی از بیماری‌های جسمی هستند.

با توجه به آماری که در زمینه تجاوز جنسی در آمریکا وجود دارد، هر سال ۳۰۰ هزار نفر قربانی تجاوز جنسی می‌شوند که این افراد نه تنها با مشکلات روحی و روانی روبه‌رو هستند بلکه احتمال ابتلای آنان به انواع بیماری‌های جسمی و حتی غیرمقاربتی بیشتر است.

پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ روی ۲۵۰۱ زن قربانی تجاوز جنسی و ۱۰ هزار و چهار زن دیگر که چنین تجربه‌ای نداشتند مدت زمان ۱۰ سال مطالعاتی انجام دادند و همچنین بررسی کردند طی این دوره آنان چند بار به پزشک مراجعه کرده‌اند.

با توجه به نتایج این بررسی مشخص شد در حالیکه زنان گروه دوم کمتر در معرض ابتلا به برخی از انواع بیماری‌ها قرار دارند، قربانیان تجاوز جنسی قبل و بعد از این حادثه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیستم گردش خون، مشکلات تنفسی، صرع، بیماری‌ کبد و سرطان دهانه رحم بوده‌اند.

متخصصان علت بالا بودن نرخ ابتلا به بیماری‌ها در قربانیان تجاوز جنسی را به درستی نمی‌دانند اما طبق اعلام شبکه ملی بررسی تجاوز و آزار جنسی در آمریکا، قربانیان تجاوز پس از وقوع این حادثه در مدت زمان بیشتری روند بهبود را طی می‌کنند که موجب می‌شود آنان در معرض بیماری‌های آمیزشی، افسردگی، مصرف مواد مخدر، اختلالات خوردن و خودکشی قرار گیرند (به گزارش مدیکال دیلی).

از سوی دیگر متخصصان انجمن روانشناسی آمریکا معقتدند که ترس مزمن، می تواند بدن را تحلیل برده و در نتیجه سیستم ایمنی را تضعیف کند. بنابراین اضطراب و ترس از “مورد تجاوز قرار گرفتن” ممکن است بدن را در مقابله با عفونت‌ها با مشکل مواجه کند و در نتیجه شرایط برای ابتلا به انواع بیماری‌ها فراهم شود.


telegram2 files