برگزاری جلسه توجیهی اساتید طرح آموزش ازدواج و خانواده جوانان

برگزاری جلسه توجیهی اساتید طرح آموزش ازدواج و خانواده جوانان

در جلسه ای که با حضور دکتر ناصر صبحی قراملکی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده، با همکاری موسسه فرهیختگان دانشگاه تهران، در ارتباط با ازدواج و تحکیم خانواده تشکیل شد، برنامه ریزی هایی جهت وحدت رویه و یکپارچه سازی بین متخصصین این حوزه صورت گرفت.

تفاهم نامه دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و موسسه فرهیختگان

در ابتدا جناب آقای باقری، مدیریت موسسه فرهیختگان دانشگاه تهران با معرفی طرح مورد نظر از متخصصین تدریس این حوزه خواستند تا به معرفی خود پرداخته و جهت آشنایی با یکدیگرسوابق خود را بیان نمایند.

تفاهم نامه دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و موسسه فرهیختگان

آقای باقری با بیان اینکه تفاهم نامه ای بین اداره کل برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و موسسه فرهیختگان دانشگاه تهران منعقد شده، افزود: جهت افزایش عملکرد طرح های مد نظر در زمینه تحکیم ازدواج و خانواده، نیازمند یکسان سازی منابع مدرسین در کارگاه های پیش و بعد از ازدواج هستیم تا با کمک یکدیگر بتوانیم از آسیب های آتی جلوگیری به عمل آوریم.

اداره کل برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده با هدف یکپارچه سازی مفاهیم و محتویات ارائه شده در کارگاه های عمومی در جهت ارتقا سلامت زوجین قبل و بعد از ازدواج در این جلسه به بررسی منابع پرداخت.

دکتر صبحی با بیان اینکه هدف از این جلسه آشنایی متخصصین این حوزه با یکدیگر، با محتوایی که مد نظر است، ایجاد وحدت رویه و آماده شدن برای کار است، ادامه داد: طلاق، اعتیاد، خشونت و فرار از منزل ۴ آسیب اساسی در خانواده و به ویژه برای زنان می باشد.

تفاهم نامه دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و موسسه فرهیختگان

وی گفت: ۹۰ درصد افرادی که برای ازدواج اقدام می کنند هیچ گونه اطلاعاتی از ازدواج و نقش وظایف زن و شوهر قبل و بعد از ازدواج ندارند.

او در ادامه افزود: طرح هایی در زمینه تحکیم زوج و تعالی خانواده تاکنون به اجرا در آمده که نتیجه چندانی نداشته اند، لذا با توجه به اینکه بالاترین نرخ طلاق در سال اول ازدواج و به ویژه در بین زوجینی که فاصله سنی کمی دارند، صورت می گیرد، بنابراین برنامه ریزی در جهت بهبودی روابط ضروری به نظر می رسد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده با بیان این مطلب که آسیب هایی در زمینه آموزش های عمومی به زوجین وجود دارد ادامه داد: یکی از آسیب ها این است که بودجه هایی که برای برگزاری کارگاه ها ی عمومی در اختیار موسسات مورد نظر وزارت قرار می گیرد در جهت مورد نظر صرف نمی شود. دیگر اینکه بعضاً از افرادی برای تدریس استفاده می شده که تخصص و تبحر لازم را درافت نکرده اند.

تفاهم نامه دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و موسسه فرهیختگاناو با توجه به این آسیب ها افزود: ما دستورالعمل هایی را به سازمان های مردم نهاد (سمن) که در این زمینه فعالیت دارند و دارای مجوز هستند ابلاغ کردیم. با توجه به این دستورالعمل، مؤسسات موظف هستند طبق قانونی که ما برای آنها تعریف کرده ایم اساتید خود را به ما معرفی کرده و از این طریق کارگاه های عمومی خود را در جهت تعالی خانواده برگزار کنند.

از طرفی از آنها درخواست شده اگر متخصصی دراین زمینه ندارند، اعلام کرده تا ما برای اعزام متخصص اقدام کنیم، تا بدین طریق علاوه بر حفظ یکپارچگی این جلسات آموزشی، بتوانیم در جهت اشتغال زایی برای همکاران عزیز نیز اقدامات مفیدی صورت دهیم.

صبحی افزود: وزارت جوانان در جهت حفظ و اعتلای خانواده بودجه ای را برای این کار در نظر گرفته که جهت هدفمند سازی این امر، وزارت به مراکز تخصصی ازدواج برای ارائه خدمات عمومی مجوز ارائه می دهد.

در انتها مدیریت موسسه فرهیختگان دانشگاه، آقای باقری، ضمن تأکید بر هدفمندی این طرح، اعلام کرد: کلاس های آموزش عمومی پیش و بعد از ازدواج از روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت قابل اجرا بوده و در فرهنگسراها و مدارس برگزار می گردد که مدرسین محترم به مراکز مشخص شده اعزام می گردند.

تفاهم نامه دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و موسسه فرهیختگان

تیم تخصصی سایک نیوز


telegram2 files