خودکنترلی دوران کودکی با روند پیری کندتر مرتبط است

خودکنترلی دوران کودکی با روند پیری کندتر مرتبط است

 

بر اساس نتایج تحقیق جدید محققان دانشگاه دوک در ایالات‌متحده، کودکانی که خودکنترلی دارند، در بزرگسالی به‌احتمال‌زیاد سالم‌تر، مغز و بدن جوان‌تری دارند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محققان ۱۰۰۰ نفر را از بدو تولد تا ۴۵ سالگی بررسی کردند و دریافتند، افرادی که در دوران کودکی، سطح کنترل بیشتری داشته‌اند، با سرعت کمتری در مقایسه با افراد هم سن خود پیر می‌شوند. خودکنترلی به توانایی کنترل احساسات و رفتارهای شخص (حتی در صورت مواجهه با شرایط دشوار) مرتبط است.

مصاحبه با شرکت‌کنندگان در این بررسی نشان داد، افرادی که خودکنترلی بالاتری دارند، توانایی بیشتری برای رسیدگی به چالش‌های سلامتی، مالی و اجتماعی در سال‌های بعد زندگی خواهند داشت.

علاوه بر این، افرادی که در دوران کودکی کنترل بیشتری داشتند، نظرات مثبت‌تری درباره پیری ابراز و از زندگی در میانسالی احساس رضایت بیشتری داشتند.

پروفسور لیا ریچموند راکرد، محقق این بررسی اظهار کرد: جمعیت پیرتر می‌شوند و با بیماری‌های مرتبط با سن بیشتر درگیر می‌شوند.

وی افزود: شناسایی روش‌هایی برای کمک و موفقیت افراد در چالش‌های بعدی زندگی و سال‌های ناتوانی مهم است. ما دریافتیم که خودکنترلی در اوایل زندگی ممکن است به افراد برای پیری سالم کمک کند.

محققان تاکید کردند که کودکی تقدیر نیست و برخی از شرکت‌کنندگان در بزرگسالی سطح خودکنترلی را تغییر دادند و نتایج سلامتی آنان بهتر از آن چیزی بود که برای کودکی آنان پیش‌بینی‌شده بود.

خودکنترلی را می‌توان آموزش داد و متخصصان پیشنهاد می‌کنند که سرمایه‌گذاری اجتماعی در چنین آموزش‌هایی می‌تواند طول عمر و کیفیت زندگی (نه‌تنها در کودکی، بلکه شاید در میانسالی) را بهبود بخشد. شواهد نشان می‌دهد که تغییر رفتارها در میانسالی، مانند ترک سیگار یا ورزش‌کردن می‌تواند منجر به بهبود نتایج شود.

پروفسور تری موفیت، همکار این تحقیق گفت: همه از پیری که در آن فقر، بیماری و تنهایی باشد، ترس دارند، به همین دلیل پیری نیازمند آمادگی جسمی، مالی و اجتماعی است.

ما افرادی را یافتیم که از دوران کودکی از خودکنترلی استفاده کردند و نسبت به افراد هم‌سن خود برای پیری بسیار آماده‌تر بودند.

نتایج تحقیقات Dunedin (تحقیقات چند رشته‌ای بهداشت و توسعه Dunedin) نیوزیلند از زمان تولد در سال ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ موردبررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان توسط ارزیابی‌های مختلف بهداشتی و روان‌شناختی بررسی شدند.

خودکنترلی دوران کودکی توسط معلمان، والدین و خود کودکان از سه تا ۱۱ سالگی ارزیابی شد. کارشناسان عواملی مانند پرخاشگری تکانه‌ای، فعالیت بیش‌ازحد، پشتکار و بی‌توجهی را اندازه‌گیری کردند.

شرکت‌کنندگان ازنظر علائم فیزیولوژیکی پیری (از ۲۶ تا ۴۵ سالگی) در چندین سیستم بدن ازجمله مغز موردسنجش قرار گرفتند. در این بررسی، خودکنترلی بیشتر در کودکی با کاهش پیری همراه بود. همچنین، مشخص شد افرادی که بالاترین خودکنترلی را داشتند در ۴۵ سالگی سریع‌تر راه می‌روند و چهره‌ای جوان‌تر دارند.

این مطالعه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشرشده است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ روش پیشنهادی برای کارآفرین کردن کودکان

«آرتمیس» پروژه‌ای برای حمایت از کودکان در فضای مجازی

 

telegram2 files