چرا اوتیسم در پسران شایع‌تر است؟

چرا اوتیسم در پسران شایع‌تر است؟

 

 

محققین موسسه‌ی مغز کوئینزلند، با تحقیقات فراوان دریافته‌اند که کمبود ویتامین D از طرف مادر کودک، می‌تواند توضیح دهد که چرا اوتیسم در پسران مرسوم‌تر است. دکتر «اسد علی» و پروفسور «دریل ایلس» در آخرین مطالعه‌ی خود دریافته‌اند که کمبود ویتامین D در زمان بارداری باعث افزایش تستسترون در مغز جنین‌های موش نر می‌شود.

پروفسور ایلس می‌گوید: «دلیل بیولوژیک اختلال اوتیسم ناشناخته است، ولی ما نشان داده‌ایم که یکی از فاکتورهای ریسک برای بروز این اختلال، کمبود ویتامین D در مادران باردار است. کمبود این ویتامین باعث افزایش تستسترون در مغز جنین‌های مذکر می‌شود.

این کمبود باعث افزایش تستسترون در خون مادر و همچنین مایع آمنیوتیک نیز می‌شود. ویتامین D علاوه بر اینکه نقش مهمی در جذب کلسیوم دارد، اهمیت زیادی در بسیاری از فرآیندهای رشد نیز دارد. تحقیقات ما نشان داده است که در جنین‌های دارای کمبود ویتامین D، آنزیمی که وظیفه‌ی شکستن تستسترون را دارد از کار می‌افتد و به همین دلیل سطح تستسترون افزایش پیدا می‌کند.»

ویتامین D اهمیت زیادی در رشد مغز دارد
پروفسور ایلس در مطالعات گذشته‌ نشان داده است که ویتامین D نقش مهمی در رشد مغز دارد و دادن مکمل‌های ویتامین D به موش‌ها در حین بارداری، باعث می‌شود نسل‌های بعدی آن‌ها صفات شبیه به اختلالات اوتیسم را نداشته باشند.

دکتر اسد علی به‌عنوان همکار این تحقیق، می‌گوید: «قرار گرفتن بیش از حد مغز در حال رشد در معرض هورمون‌های جنسی مشابه تستسترون می‌تواند یکی از دلایل بروز اختلال اوتیسم باشد، ولی دلیل این اتفاق هنوز ناشناخته است. ویتامین D کنترل کننده‌ی هورمون‌های جنسی است. زمانی که موش‌های باردار رژیم بدون ویتامین D دریافت کنند، مغز جنین‌های آن‌ها بیش از حد در معرض تستسترون قرار می‌گیرد.»

پروفسور ایلس اضافه کرده است که این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که در مورد فاکتورهای ریسک اختلال اوتیسم به تستسترون در خون مادر و مغز جنین اشاره کرده و همچنین نشان داده است که چرا اوتیسم در جنس مذکر مرسوم‌تر است. وی می‌گوید: «ما تنها یک فاکتور ریسک را برای اوتیسم بررسی کردیم، ولی در آینده فاکتورهای ریسک دیگری را مطالعه می‌کنیم. از دیگر فاکتورهای ریسک که باید مورد مطالعه قرار گیرند می‌توان به استرس مادر و کمبود اکسیژن دریافتی وی اشاره کرد.»

نتایج این مطالعه در مجله‌ی Molecular Autism چاپ شده است.

منبع: مجله علمی ایلیاد

بیشتر بخوانید:

بهبود زندگی کودکان اوتیسمی با ربات اجتماعی انسان‌نما

احتمال بروز علایم شبه اوتیسم در کودکانی که دایم تلویزیون تماشا می‌کنند

 

telegram2 files